ArtikelNyhet

Hur UFC blev en av de bästa marknadsföringsplattformarna för onlinecasinon

Det är knappast någon hemlighet att onlinecasino konstant gör reklam och letar efter nya metoder att fånga in nya kunder. Internet var ganska revolutionerande, men en av de hittills hetaste idéerna har varit UFC. Det har varit väldigt framgångsrikt för de casinon och spelplattformar som har råd med den här sortens reklam och det kommer troligtvis bli allt vanligare i världen med den här sortens reklamfokus.

Det har nog inte undgått någon att allt mer reklam för casinon och betting har dykt upp i sporter. Det märker man inte minst på senare tiden på UFC där det blivit allt vanligare. Mixed Martial Arts är redan väldigt populärt, med över en miljard tittare över hela världen. Det är en massiv kundgrupp där det finns många som kan se ens reklam. Det som dock gör det hela till en ännu bättre idé är för att många av dessa tittare har gemensamt att de har ett intresse för betting. Faktum är att betting på matcher i UFC redan är otroligt populärt.

Det är då inte konstigt alls att casinon vill göra reklam under matcherna, de vill trots allt locka över så många nyare spelare till sin sajt som möjligt. Är det ett onlinecasino som också erbjuder en bettingsektion med UFC så är det perfekt.

Det har också fungerat väl för de plattformar som erbjuder detta. De har lyckats få miljontals nya kunder över till sina sajter. Det är dock inte billigt. Med hundratals miljoner tittare så innebär det också att reklamkostnaderna är enorma. Det leder i sin tur till att bara ett fåtal spelföretag faktiskt kan ta del av denna enorma kundgrupp.

Framgången hittills

Faktum är att företag som PokerStars redan har sin reklam under UFC matcherna. Det var under slutet av 2018 som de gjorde ett första försök och blev den officiella pokerplattformen som arbetade tillsammans med UFC. Det fungerade också, eftersom många som ser på matcherna också har ett intresse för spel såsom poker.

PokerStars är dock ett massivt företag, så de har råd med den här sortens reklam. Den potentiella kundgruppen för dem under deras första reklamvisning förutsågs att kunna landa på cirka 1,1 miljard tittare. Deras reklam skulle också synas väldigt tydligt direkt i arenan, så det var ingen spelare som skulle kunna missa denna reklam.

Andra marknadsföringsmetoder för onlinecasinon

UFC må vara en briljant idé, men det är som sagt väldigt dyrt. Det finns dock många andra metoder som finns tillgängliga. Med den nya spellagen här i Sverige så är det till exempel färre sajter som får göra reklam på TV och radio här i landet. För att få göra det så krävs en svensk spellicens, vilket inte alla har. Det har också minskat konkurrensen för dessa och det är enklare än någonsin att få in reklam för sitt casino på TV eller radio.

Det är ingen dum idé att faktiskt uppdatera dig över vilka casinoplattformar som har en svensk licens idag. Det är idag relativt få som har det om man jämför med hur enorm marknadens utbud var innan lagändringen i januari 2019. Många av dessa erbjuder också betting på till exempel UFC. För att se mer om detta kan du gå till nya casino.nu.

UFC är också bara början. Med den framgång som företag som PokerStars har sett så kommer vi troligtvis se något liknande här i Sverige där mer reklam hamnar i aktuella evenemang. Det finns redan en del framåtsträvande företag som tänker på detta, men det är relativt få. Mycket kommer dock att förändras nu med den nya lagen kring spel och betting.

Med ändringarna kan vi se en hälsosammare marknad där fler har chansen att komma in på marknaden. Det innebär också att fler plattformar kommer att dyka upp som erbjuder betting på UFC och andra heta sportevenemang. De flesta av dessa erbjuder också casinospel för att man ska få mer variation i sitt spelande. Det är ett bra tecken på deras seriositet när de erbjuder minst dessa två sektioner. De får även gärna erbjuda annat som till exempel ett livecasino eller en sektion för poker. Det är ingen dum idé att hålla dig uppdaterad om branschen under det kommande året, mycket kommer att förändras på väldigt kort tid. Detsamma gäller UFC som det idag finns många medier som redan håller en på det löpande.

Fighterpodden avsnitt 57: Efter UFC Fight Night 160 & inför Excellence FC 2

Kommentarer