Artikel

Mental tuffhetsträning och coaching: Bäst när det gäller – vad betyder det egentligen?

”Det handlar mycket om att hitta en bestämdhet, ett fokus, självförtroende och att kunna hantera pressen från att tävla”, enligt Po Lindvall, vår expert på mental träning och coaching. ”Detta betyder allt och gör skillnaden mellan att vara ‘okej’ och ‘riktigt bra’!” När du ser mental tuffhet i match kan det ibland vara riktigt tydligt …

När du ser mental tuffhet i match kan det ibland vara riktigt tydligt och övertygande. I en tidigare artikel på fightermag.se kunde du se länkar till matcher med George St Pierre, Manny Pacquiao och Martin Holms (R.I.P). Om du tittade på några av de matcherna så kunde du tydligt se att dom är bestämda, koncentrerade och utstrålar självförtroende på ett sätt som visar att dom lärt sig att hantera pressen. En grundförutsättning för att utveckla den mentala tuffheten är att ha utvecklat både teknik, snabbhet, tajming tillsammans med mentala strategier. Dessa mentala strategier ska sedan visa på en avspänd tändning, istället för aggressivitet, där de bästa är både fokuserade och lugna – något som också kan kallas ”tänd men avspänd”. För lyfta fram ytterligare ett exempel såg jag nyligen ett hopklipp med en av mina gamla Thaiboxningselever, Jörgen Kruth: https://www.youtube.com/watch?v=vkO3qHw1KtY. I klippet visar Jörgen upp en bestämdhet, ett fokus och ett självförtroende på ett mer än övertygande sätt. Blicken visar på fokus och självförtroende, medan utförandet är minst sagt bestämt.

Nyligen hade jag äran att få vara med och träna en fighter, Anders, och även vara med coacha honom inför en match. Anders tränare har hjälpt Anders till en hög teknisk nivå, medan mitt inhopp i träningen bara gällde ett litet specialområde. Inför matchen körde Anders och hans tränare lite uppvärmning, där tränarna kollade att tekniken satt där den skulle och att Anders fick igång värmen i kroppen. Sedan frågade Anders tränare om Anders ville ha ett sista snack inför matchstart. Det ville han och det här summerar ungefär det vi sa:

– Hur ser gameplan ut inför matchen?

Anders svarade att han tänkte röra på sig och använda sina styrkor i första hand.

– Ok du ser tydligt framför dig hur du skall utföra tekniken i anfall och försvar…?

– Ja, jag kan se det tydligt… men hur tycker du att jag skall göra? Jag funderar på om jag skall gå in och vara bestämd hela tiden eller om jag skall röra på mig mer…

Mitt svar var:

– Jag har ju sett dig gå match förut och du är ju så bra så du kan växla mellan de två lägena… du kanske skall gå in och röra mer på dig för att känna på vad han gör lite först och sen agera bestämt och offensivt för att överraska och på så sätt ta kommandot över matchen. Vad tror du om det…?

Anders tyckte det lät bra och vi nöjde oss så. Anders tränare tog över igen och dom fokuserade på att få på handskar etc och Anders fick möjlighet att i lugn och ro göra sina egna förberedelser inför matchen.

Precis som han planerat gick Anders in lite lugnt för att känna av hur motståndaren agerade. Anders och motståndaren växlade först några slag med varandra, sedan tryckte motståndaren på med en hård rundspark… som Anders mötte med en offensiv och bestämd blockering som tog effekten ur sparken. Något som verkade förvåna motståndaren. Några till tekniker utväxlades, men nu hade Anders fått en känsla för hur motståndaren jobbade och Anders hade själv hittat tajmingen. Han fick fäste med ett hårt slag, som han följde upp med ytterligare hårda slag innan domaren hann emellan. Vinst på knock i första ronden var resultatet.

Anders tränare konstaterade efter matchen att han aldrig sett honom så lugn, fokuserad och kall inför och under en match. Jag kan bara hålla med, utförandet var verkligen lugnt, fokuserat och mycket bestämt. Förutom det var tekniken ren med bra balans, och det som kanske gjorde att matchen gick så snabbt var att Anders hittade sin tajming och därför knappt blev träffad själv. Samtidigt lyckades han genom sin kyla också pricka motståndaren när han inte riktigt hade balansen för att stå emot.

Under samma period jobbade jag vidare med en annan fighter, Terry, som för någon månad sedan gjort sin bästa match på länge, om inte sin bästa match någonsin. Utifrån tidigare störningar av att tänka för mycket på resultatet, lyckades den här fightern få till en betydligt större koncentration på processmålen – hur han ville använda sin teknik och taktik och få till utförandet. Han hade aldrig tidigare lyckats visualiserar processen så tydligt inför matchen som han gjorde då. Terry vann matchen på ett mer övertygande sätt än någonsin tidigare. Matchen efter fokuserade Terrys tränare på resultatet med uttalanden som: ”nu gäller det, du måste ta den här matchen om du skall ha någon chans att komma med till mästerskapet senare i år”. Terrys processmål hamnade snabbt i skymundan och han gick in i matchen endast med tanken på att han måste ”ta det här”. Rond ett fungerade bra, men sedan tog motståndaren över och vann matchen. Terry insåg efter några frågor att han hade tappat processmålen och fallit för resultatpressen.

Vart jag vill komma har du säkert räknat ut. Men det verkar som om den här läxan behöver upprepas många gånger för många fighters och tränare. Kanske är det för att media, ledare, kompisar och lagkamrater alla säger saker i stil med: ”gå in och ta det här nu”, ”matchen är din” och efteråt frågar alla hur det gick, ”vann du?” Vi lever i en resultatkultur där resultatet räknas. Det krävs en hel del för att lyckas behålla fokus på uppgiften och utförandet, samt för att behålla den koncentrationen inför och under match. En fighter går ju in i ringen för att vinna, sägs det… och det är givetvis inte fel. Problemet är att om du som fighter eller tränare bara har resultatet i huvudet, hur skall du då lyckas fokusera på vad som ska göras och hur matchen skall genomföras? Detsamma gäller även om du springer 100 meter. Fokuserar du bara på tanken att du skall vinna finns risken att du tappar ditt avspända steg och din löpteknik, spänner dig för mycket och tappar fart. Vilket inte direkt hjälper dig att springa så snabbt du kan, och det är ju vad som avgör om du lyckas komma först eller inte. Snabbheten och tekniken, tajmingen och blicken, koncentrationen och bestämdheten, självförtroendet och din förmåga att hantera pressen. Och pressen blir inte mindre av att tänka på hur man måste jag vinna… så att fokusera på processmålen är med andra ord ett sätt att hantera just den press som ofta skapas av resultatjakten. Lite av en paradox är det, eller…?

 

Skriven av: Po Lindvall
Master Practitioner Coach (EMCC)
EMCC Vice President Research

Fighterpodden avsnitt 57: Efter UFC Fight Night 160 & inför Excellence FC 2

Kommentarer