Nyhet

Fighter magazine inleder nu ett samarbete med MMA-Telegrafen

Fighter magazine inleder nu ett samarbete med MMA-Telegrafen – sajten som försöker råda bot på avsaknaden om information och nyheter om Svensk MMA. Här tar vi reda på vilka eldsjälarna bakom initiativet och vad som får deras hjärta att slå lite extra.

Axel Gruvaeus en av fyra grundare till MMA-Telegrafen berättar om sin syn på samarbetet med Fighter:

Anledningen till att vi startat MMA-Telegrafen är bristen på sportjournalistik om MMA med svenskt fokus. Vi som startat upp är alla engagerade inom idrotten på olika sätt och ser hur det finns ett stort sug efter något som inte går att få genom att läsa de stora amerikanska MMA-sidorna. 

Därför känns det självklart jättekul att nu också börja samarbeta med Fighter för att tillsammans skapa bra media, av kampsportare för kampsportare. Som jag ser det är det ett naturligt partnerskap eftersom vi delar samma värdegrund om media som är till för utövare och fans och inte drivs av klickjakt för att sälja läsarnas uppmärksamhet till tredje part. 

Framöver kommer Fighters läsare alltså tillsammans av MMA-Telegrafen kunna följa svensk MMA på nära håll. Exempelvis just nu med “Fighterkollen” där svenska MMA-fighters berättar om sitt liv under corona-krisen. 

 Anders Ohlsson

Ålder: 43

Bakgrund inom kampsporten:

Tränat MMA sedan 1999, driver Kampsportscentret i Linköping och innehar rollen som förbundskapten för MMA-landslaget. Är även en av få svenska pro domare. promotor och Matchmaker för Excellence Fighting Championship

Bästa MMA-minne: Har otroligt många minnen både från klubbnivå och alla äventyr med landslaget. Men första UFC i Sverige var stort, en svårslagen afton!

Svensk favoritfighter: Johan Jorup från Kampsportscentret. Första pro fightern jag coachade och vi har upplevt grymma events ihop. Att han dessutom var en av Sveriges största talanger (innan skador satte stopp för karriären) gör inte saken sämre. Grym på alla sätt och vis den karln!

Bästa träningstips just nu: Se det här som en förlängd försäsong. Träna basstyrka och kondition. Förbättra din rörlighet och passa på att köra grejer du tycker är riktigt kul. Ibland kan det vara lite befriande att inte ha ett strikt schema att följa.

Testa lite nya grejer…slackline är grymt för balansen, att klättra i träd är kul, apjobbigt och fyller på barnasinneskontot! Ramla inte ner och belasta vården bara!

 

Sara Måbäck

Ålder: 39

Bakgrund inom kampsporten:

Började träna för 17 år sedan på shootfightingtiden. Styrelsearbete, håller pass när det behövs. Hjälpt till att arrangera MMA SM 2016 och Excellence Fighting Championship. Minne: EVT 2 – Hazard. Första galan och en riktig aha-upplevelse. Trodde aldrig jag skulle tycka det var så kul att se folk slåss! 

Svensk favoritfighter:

Så svårt att välja en men det är alltid något extra när man känner personen som fightas. I början tränade jag på Renyi i Umeå dom hade ett grymt team däruppe och sen har vi ju flera killar härifrån också med Johan Jorup som pionjär. Träning: nu när vi ska träna ute är det många som springer. 

Bästa träningstips just nu:

Mitt tips för att göra löpningen roligare är att springa ut i spenaten. Man springer små stigar i skogen eller på inga stigar alls. Är man rädd för att springa vilse kan man bara springa i skogen motionsppåret går. Eller leta reda på en vandringsled! Men var försiktig med fötterna!

 

Simon Alvhed  


Ålder: 26 år

Bakgrund inom kampsporten:

Jag började träna karate när jag var 10 år och sysslade med det tills jag var 23. Jag hann med att både plocka ett svart bälte samt några medaljer i diverse tävlingar. Jag kände dock att det var dags för något annat och hoppade över till MMA. Jag är aktiv amatörfighter och instruktör i klubben där jag tränar. Jag brinner extra mycket för att träna ungdomar då det är sportens framtid.

Bästa MMA-minne:

Helt klart min första MMA-match. Ska vi se det mer generellt måste jag nog säga Excellence FC II, jag jobbade backstage och hade många kompisar som slogs och vann på den galan. Stämningen var super, alla matcher var superbra och ja, det var en jäkligt kul kväll.

Bästa träningstips just nu:

Får jag säga mig själv? Skämt åsido, väldigt svårt att välja, det finns väldigt många jag gillar att se och givetvis är mina favoriter mina lagkamrater. Utöver dem så måste jag nog säga Fernando Flores, grym fighter som alltid bjuder på en show och har så otroligt mycket hjärta i det han gör.

Bästa träningstips just nu:

Det som fungerar för mig är precis som Anders säger, att se det som en försäsong. Det är helt klart svårare att hitta motivationen när man inte har någon match på ett bra tag. Att se det som en försäsong där man laddar för vad som komma skall hjälper verkligen med det mentala. Jag springer väldigt mycket och blev i veckan introducerad till att springa rakt ut i skogen, gamechanger, jag kör också mycket tungt gym för att bygga bas. Jag försöker att göra mycket rolig träning också då löpning och gym kan bli ganska segt, typ gymnastikövningar, dans, yoga, fotbollstricks osv. Kort och gott, se det som en försäsong men försök att ha kul med träningen också. Utöver det, ta vara på tiden, slappna av, ät pasta, ät godis om du gillar det och försök se uppehållet som en semester.

Axel Gruvæus

Ålder: 29

Bakgrund inom kampsporten:

Generalist med karate i grunden sedan barnsben. Nu främst MMA-utövare och coach för fighters från Kampsportscentret. Successivt gått från tekniknörd till träningsmetodik som största intresse

Bästa MMA-minne:

Alla gånger man själv fått handen höjd efter match är ju högt men ett av de främsta är nog Fighting for Change i Oskarshamn när Maximillian Mackie och Johan Jorup från KC båda avslutade sina motståndare. Vi var nog 50 personer från klubben på plats och det var en otrolig atmosfär.  

Svensk favoritfighter: 

Som ett fan av sporten är Karl Albrektsson utan tvekan en av mina absoluta favoriter. Han  inkarnerar “PRIDE-never die!”

Bästa träningstips just nu:

Explosiv och isometrisk träning som inte kräver redskap. Värm med hopprep, gör ett gäng ordentliga sprinter och kör jägarvila. Dina ben kommer tacka dig. Skuggboxning med struktur, tänk igenom vilka reflexer du vill träna och nöt!

Du hittar MMA-Telegrafen på deras hemsida eller via sociala medier:

 

 

Fighterpodden avsnitt 69: Karantänspodden

Kommentarer