Artikel

MMA växer sig stort i Indien

Indien har överlag dåliga resultat inom internationella sporter, men har fått några olympiska medaljer inom boxning och brottning som kanske beror på landets rika kampsportstradition. Men nu vädrar MMA-industrin morgonluft och har börjat sikta in sig på världens mest snabbväxande storekonomi och världens näst mest befolkade land för att expandera. Här går vi igenom lite kort hur Sverige har satt sina spår på MMA i Indien.

Det hela började 2012 när serieentreprenören Håkan Ozan bosatte sig i Calcutta med målsättningen att jobba som IT-chef för en spinoff från en av Indiens stora mediekoncerner. Håkan började med kampsport 1978, och gick sedan över till kickboxning och Muay Thai 1987. Totalt blev det 70 matcher och den tidigare världsmästaren Håkans sista proffsmatch var en match i Muay Boran (utan handskar) i Thailand – dagen efter att han fyllt 39 år! Håkan var även ordförande för det Svenska kickboxningsförbundet i sju år och är fortfarande ordförande för sin Stockholms klubb, OneChai Muay Thai.

För kampsportsveteranen Håkan var suget att träna stort, men i Calcutta rådde det brist på träning som höll måttet:

”Jag kunde inte hitta någon vettig klubb att träna varken kick- eller thaiboxning på i Calcutta och ganska fort stod det klart för mig att det fanns ett otroligt sug efter struktur och skickliga coacher. Så jag drog igång en klubbverksamhet i den våning jag bodde i. Målet var att träna upp en ny generation tränare, vilket lyckades över förväntan. Mina tidigare elever driver nu en av Indiens framgångsrikaste MMA- och thaiboxningsklubbar och har producerat flertalet indiska mästare.”

Vid tidpunkten var Muay Thai relativt okänt i Indien och eftersom UFC sändes på de stora TV-kanalerna låg all fokus på MMA. Håkan plockade därför även in BJJ i repertoaren för att skapa framtida tränare som skulle kunna tävla i både Muay Thai, BJJ och MMA.

”I Sverige så har vi lång erfarenhet av kampsport och vi driver vår träning på strukturerat sätt och tar hänsyn till nya rön inom forskning och idrottsvetenskap. Mitt mål var inte att försöka att göra Indien till en starkare kampsportsnation än Sverige utan att hjälpa dem att bygga upp en modell för att de ska kunna driva en fungerande tävlings- och träningsverksamhet.”

2013 blev Håkan invald som hedersordförande i det Bengaliska MMA-förbundet, MMAAB, som är Västbengalens största MMA-förbund och ingår i All India Mixed Martial Arts Association (AIMMAA) –  Indiens första starka nationella MMA-organisation. AIMMAA grundades 2012 och drev bland annat MMA-galan Super Fight League (SFL), Indiens i särklass största MMA-produktion med nationella TV-sändningar varje månad.

I september 2013 så kunde hela Indien bevittna Håkan på TV när han gjorde en uppvisning i Muay Thai på SFL 26. Han hjälpte senare även in Indien i det internationella MMA-förbundet IMMAF.

”Det finns ett enormt träningsintresse i Indien, men problemet är bristande träningsstruktur, liten erfarenhet och avsaknad av seniora tränare och domare. Därför koncentrerade sig MMAAB först på domarutbildningar, instruktörsutbildningar och lokala mästerskapsarrangemang.”

Börjar bli en del av världsscenen

Håkans engagemang har bidragit mycket till det växande intresset för MMA i Indien och idag arrangeras det ofta matcher och event som lockar stor publik.  Ett exempel är Underground Fight Nights som arrangeras varje vecka i den gigantiska staden Mumbai. Ett annat exempel är Matrix Fight Night i New Delhi, ett arrangemang som skapades av Bollywood-skådespelaren Tiger Shroff och som lockar tusentals åskådare.

I december 2018 debuterade Mellanösterns största MMA-promotion Brave Combat Federation i Indien med Brave 20 Fight Night som hölls i staden Hyderabad. Städerna Pune, Mysore och Bengaluru och den nordöstra delen av Nagaland har också sett flera stora event dyka upp på deras idrottskalendrar. Andra internationella MMA-promoters försöker också ta en andel av den Indiska marknaden. ONE Championship från Singapore har till exempel offentliggjort planer att gå in i Indien under 2020.

MMA:s toppauktoritet i Indien, All India MMA Federation, säger att publiken för mixed martial arts i landet är mellan 18 till 35 år gamla. Globalt är MMA den tredje mest populära sporten efter fotboll och basket. De tre sporterna är de som är mest populära inom betting över hela världen och även det som lockar mest publik. Det uppskattas att mer än 400 miljoner människor har ett intresse av MMA.

Medias intresse har väckts

När det kommer till intresset från media ser man att allt fler mediehus håller på att ansluta sig till den nya vågen som sveper över landet. I täten av MMA-underhållningen går Kumite 1 League, en promotor som styrs av Mohamedali Budhwani från Toyam Industries som får support och mentorskap av Mike Tyson. Kumite håller på att lansera en realityshow, K1L Warrior Hunt, som låter fighters från tio viktklasser tränas i fem år för att bli framtida MMA-stjärnor.

Andra program lockar otroligt många tittare. Den första säsongen av Super Fight League hade 100 miljoner tittare när programmet sändes på Sony Pictures Network Indias sportkanal år 2017. Programmet promotas av den brittiske entreprenören Bill Dosanjh och den tvåfaldiga världsmästarboxaren Amir Khan.

SonyLIV som är en generell underhållningskanal visar numera UFC-matcher, medan Rupert Murdoch’s Star Network har signerat ett avtal med ONE Championship för att få streama till TV och digitalt till plattformen Hotstar. Bollywoodstjärnan och MMA-influencern Parvin Dabas äger den stora webbsidan MMAIndia och är även värd för The MMA India Show på SonyLIV. Han har tidigare berättat att hans show hade noll följare vid starten för tre år sedan, men nu har han 120 000 Facebookföljare och mer än 70 000 individuella besökare på hemsidan varje månad.

 

 

 

Lyssna på det senaste avsnittet av Fighterpodden!

Kommentarer