Artikel

Bootcamp med Bielkheden

Low-kicks, bulgariska sandsäckar, marklyft och svettiga high-fives. Fighter Magazines reporter Thomas Skoglund söker symbiosen mellan fantastisk fysik och kampsportsvärldens varma gemenskap och finner sig själv knackandes på den Superior Challenge-aktuelle David Bielkhedens dörr.

Dagens rådande träningsklimat fylls av flashiga maskiner, nystädade lokaler och prydligt vikta handdukar. En dröm för vissa, oinspirerande för andra. Kampsport som träningsform växer lavinartat och atleterna vi ser kliva in i dagens MMA-burar stoltserar ofta med kroppar vi knappt vågat drömma om. Därför är kampsportens fyspass en av de senaste träningstrenderna. En trend där den moderna människan äntligen tillåts hänga av sig dyra tweedkavajer och hänge sig åt kontrasten som ruffig och intensiv träningen innebär.

En av männen som lyckats kombinera dessa världar är också en av landets starkast lysande kampsportstjärnor – Superior Challenge-aktuelle David Bielkheden.

De första intrycken som bombarderar sinnena när lokaldörren öppnas är ett sammanlagt sammelsurium av gymvärldens giftermål med kampsporten. Jag försöker mentalt förbereda mig på användningen av boxhandskar, sparkmitsar och fria vikter samtidigt som högtalarsystemen levererar tunga beats. Så långt från mysiga kaffe lattegym du kan komma – och precis då kommer en välkomnande high-five från David Bielkheden, vars uppenbarelse är värmande men disciplinerad.

Fyspasset består av 60 mjölksyrefyllda minuter tillsammans med allt från motionärer, Wall Street-wannabees till erfarna kampsportsprofiler likt Madeleine Vall Beijner och Bruno Carvalho.

Grundstrukturen i passen varierar från duobaserad cirkelträning till individuella övningar. Allt för att påfresta muskulatur, kondition och rörlighet. 

bielkheden-img_3260
Bruno Carvalho håller thaimitts medan David Bielkheden håller koll på adepterna.

bielkheden-img_2778

bielkheden-img_3246
En av anledningarna bakom konceptets fortsatta utveckling består, enligt undertecknad, i Bielkhedens oändliga erfarenheter inom såväl elitträning som professionella titelmatcher och hans pedagogiska instruktionsförmåga. Träningsparen matchas jämnt och du har under hela passet Bielkhedens korrigerande ögon närvarande i rummet – allt för att eliminera onödiga skaderisker och ojämna träningspartners.

Alla borde testa träningsformer av den här typen. Kampsportens gemenskap och ständiga variationer blandas med styrkebaserade övningar – resultatet är att du omedvetet flyttar din komfortzon. Med andra ord: du kommer prestera bättre än du vanligtvis gör. En effekt som indirekt resulterar i förbättrade fysiska resultat i jämförelse med dina vanliga (och ofta slentrianmässiga) träningspass.

Med bestämd ton styr Bielkheden passet via klockans sekundvisare. För mig och merparten av passets deltagare innebär träning på tid en ny och utmanande kontrast, i jämförelse med våra annars ofta förprogrammerade repetitionsantal.

bielkheden-img_2951

bielkheden-img_3322
Madde Vall Beijner och maken Daniel Beijner hoppar rep, mördar magen och spöar mittsar.

bielkheden-img_3142

Även om du är svartbälte i Gracieklanen och besitter ynnesten att ha kartongvis av vinstpokaler hemma från olika kampsportstävlingar, så utvecklas din fysik och teknik av pass likt dessa. Varför?

Enkelt – uppläggens variationsrikedom. Träningsformen varierar, kastar om och ökar passens utmanande grader till ständigt nya nivåer. Kroppen hinner alltså på varken hormonell eller muskulär nivå adaptera till momenten som presenteras vid varje pass. En egenskap som bygger en mer allsidig fysik simultant som den teknikmässigt utvecklar dig till en bättre fighter. Under passets tio sista minuter visste min kamp- och träningsvana kropp inte om den skulle klara av en enda repetition till eller tvingas kasta in handduken. Men tack vare den tidigare nämnda gemenskapen, Bielkhedens motiverande vrål och personliga strävan efter progression tog jag mig igenom passet.

Ett pass som trots alla kraftansträngningar avslutades liggandes med ett leende på golvet med viljan om att snart återkomma för ytterligare utmanande och inspirerande träning.

bielkheden-img_2929

bielkheden-img_3345
Har man lite “tur” kan man ju alltid bli bjuden på en rear naked, men passet avslutas med bromance.

bielkheden-img_3153Alla övningar, duobaserade som individuella, går att skala ned till den fysiska nivå du befinner dig på i nuläget. Just detta enskilda pass innehöll bland annat moment som marklyft, boxjump, hopprep och boxning. Låt inte dessa kombinationer skrämma bort dig från att testa träningsformer likt dessa, bara för att du är ovan vissa moment.

Om du inte orkar utföra 20 marklyft på 40 sekunder, börja med fem och låt resultaten succesivt växa fram. Om du inte har en perfekt vänsterkrok, lyssna på Bielkhedens professionella tekniktips och utvecklas. Glöm inte bort innebörden av ordet ”träning” – att utvecklas inom moment du inte redan fullt ut bemästrar.

Därför kommer du som nybörjare få en fysisk raketutveckling i förhållande till deltagarna som länge tränat kampsport och styrketräning regelbundet.

TEXT (samt blod, svett & tårar): THOMAS SKOGLUND

FOTO: FERNANDO MOLIN


bielkheden

DAVID BIELKHEDEN

Smeknamn: The Brazilian Swede

Familj: Hustrun Chelsie, barnen Rio och Bella. Ålder: 37 år.

Meriter: Dubbla FinnFight-champion (skandinavisk mästare), Europamästare i professionell shootfighting, enda svensken någonsin i Pride FC, andra svensken i UFC, Scandinavian Fight Nights-mästare, 3e dan svartbälte i BJJ sedan 2006.

Fighterpodden avsnitt 54: Fight Club Rush & Grappling Gäris

Kommentarer