Styrketräning för Kampsport. Men inte som du är van vid.

Förra gången skrev jag lite om varför du behöver muskler som kampsportare. Om vi nu går vidare till själva träningen så är den egentligen för komplicerad för att ta hand om i en krönika.

Men i korta drag brukar man säga såhär:

För att bygga muskler: 2-4 set, 6-12 reps, relativt långsam rörelse. 2-3 minuter vila mellan seten.

För att bygga maxstyrka: 2-4 set, 1-5 reps, relativt snabb rörelse, 4-5 minuter vila mellan seten.

För att “bygga” uthållighet: 2-5 set, 15> reps, relativt snabb rörelser, 2-3 minuter vila mellan seten

Så enkelt håller vi det idag. Jag vet att du är nyfiken på om det finns några superövningar för just din sport. Och det gör det. Det finns massor av optimala övningar och optimala upplägg som kommer göra dig till en mycket bättre fighter. Kanske t.om. till världsmästare. Men idag skall jag istället få dig att tänka till lite själv.

  1. Hur ofta slår du med båda armarna på samma gång? Precis…Så hur realistisk är tex. en vanlig bänkpress för dig egentligen?
  2. Hur ofta står du höftbrett isär med benen när du skall utveckla kraft i säg ett slag eller en spark? Precis. Inte särskilt.
  3. Hur ofta gör vi något ensidigt med kroppen? Hur ofta gör du något med höger hand och vänster ben eller tvärt om? Precis. Ser du vart vi är på väg ?
  4. Hur ofta behöver du göra 400 situpsrörelser med magen i en match? 300? 200? Ens 100?

Tänk igenom hur just DIN idrott ser ut. Ju närmre du kan komma rörelsen i gymmet och samtidigt lägga på vikter utifrån ramarna ovan här med set och reps så har du en alldeles ypperlig övning för din idrott.

Tänk igenom hur din idrott eller matchen i din idrott ser ut. Eller borde se ut. Är det en explosiv idrott eller uthållig eller både och?

Välj övningar som går att göra diagonala. Stå på vänster ben och jobba med höger arm. Gör så många övningar du kan på ett ben och en arm eller bara på ett ben. Otroligt effektivt. Just denna punkten kommer du ha en mycket stor fysisk glädje av i fightingen efter en tid.

Så sluta upp med att gymma som alla andra på gymmet. Dom tränar inte din idrott. Dom vet inte det du vet. Dom vill bara ha stora muskler som är snygga att titta på. Dina muskler måste fungera. Och dessutom inte bara själva utan i ett sammanhang. Och under fart. Och när din motståndare samtidigt försöker sparka dig i ansiktet. För så är våra idrotter.

Och vi älskar det.

Fighterpodden avsnitt 65: Tips & trix med BJJ-landslagets coach, Daniel Haglind

Kommentarer