Nyhet

EuroFC ska få europeisk MMA att växa genom att göra sporten mer lättillgänglig

Nyligen lanserades European Fighting Challenge (EuroFC) , den första heleuropeiska MMA-organisationen som ska erbjuda förstklassig MMA från Europas bästa arenor på bästa sändningstid. Genom att attrahera såväl redan inbitna MMA-fans som noviser räknar EuroFC att skapa större intresse och marknad för MMA i Europa. Utöver live events kommer miljontals europiska MMA-fans att kunna ta del av EuroFCs matcher via livestreaming på organisationens hemsida.

Kukila_Leidecker
Jarno Kukila, vd för European Fighting Challenge och Tim Liedecker, VP Talent Relations.

– Eftersom det inte existerar någon övergripande europeisk MMA-organisation idag, och sporten är en av de som växer snabbast i världen, är vi övertygande om att vårt erbjudande har potential att skapa en stor marknad. Vi räknar med att vara den ledande MMA organisationen i Europa inom några år, säger EuroFCs CEO Jarno Kukila.

EuroFC har tre huvudmålgrupper: utövare, fans och samarbetspartners. Organisationen kommer att skapa värden för alla tre genom att kombinera högkvalitativa matcher, genomförandet av evenemang i världsklass samt erbjuda en mycket skalbar affärsmodell. Värdstäder för de tre första eventen redan klara – rankingsystem och en europeisk mästartitel kommer att introduceras 2017

Athletes
De fyra atleterna är från vänster till höger: Tom Niinimäki, Alan Omer, svenske Yosef Ali Mohammad och Izabela Badurek. Yosef kommer att vara med vid första eventet. 

De tre första eventen kommer att gå av stapeln:

– Den 1 oktober i Metro Areena i finska Espoo

– Den 11 februari 2017 i O2 arena i tjeckiska Prag

– Den 6 maj 2017 i Forum Arena i Köpenhamn, Danmark.

Under 2017 räknar EuroFC med att hålla 6 – 7 events på olika platser i Europa. Var dessa events kommer att hållas kommer att presenteras senare i år. Därutöver kommer EuroFC att introducera ett rankingsystem och en europamästartitel inför säsongen 2017.

– Vi vill skapa den bästa MMA-plattformen för ”fighters” i Europa. Vi kommer att lägga stor tid och kraft på bra matchning, utvecklingssupport, säkerhet och hälsofrågor samt bra villkor i övrigt. För sponsorer kommer vi kunna erbjuda såväl bred paneuropeisk exponering som stort lokalt intresse kring våra events. Inbitna MMA-fans kommer att älska de högklassiga matcherna vi planerar, och för den bredare publiken kommer vi skapa nya vägar till att förstå och uppskatta MMA. Genom vår digitala närvaro kommer vi dessutom att erbjuda fans en helt ny upplevelse och göra det enkelt att följa våra fighters, säger EuroFC:s CEO Jarno Kukila.

Mer info finns på http://www.euro-fc.com/fighters

Fighterpodden avsnitt 59: The Ultimate Fighter-veteranen och MMA-proffset Frantz Slioa

Kommentarer