Behovet av muskler inom kampsporten

Tränar man kampsport kommer man ofta även i kontakt med styrketräning. Antingen som “slutfys” på passet i någon form eller så inser man att det nog är en smart idé att träna mer än bara på klubben. Men varför behöver vi musklerna? Är det verkligen bara för att kunna slå och sparka så hårt som möjligt? Kom igen så benar vi ut det för stående fighting!

Tränar man kampsport kommer man ofta även i kontakt med styrketräning. Antingen som “slutfys” på passet i någon form eller så inser man att det nog är en smart idé att träna mer än bara på klubben.
Men varför behöver vi musklerna? Är det verkligen bara för att kunna slå och sparka så hårt som möjligt? Kom igen så benar vi ut det för stående fighting!

Musklerna i bålen behöver du för att kunna:
Rotera vid spark.
Rotera vid slag.
Sköta balansen vid förflyttningar.
Kunna ta emot “impact”.
Hindra “fel” rörelser från att ske i ryggen/bålen.

Är dessa muskler underutvecklade, svaga och långsamma kommer du sannolikt att få ländryggsproblem, bäckenproblem och andra följdskador. Du kommer dessutom inte kunna kraftutveckla i ben eller överkropp.

Musklerna i ryggen behöver du för att:

Hålla emot rekylen i axlar och skuldror som blir vid slagträff.

Rotera bak motsatt sida vid ett slag framåt.

Hålla emot rekylen som uppstår i en rundspark.

Musklerna i armarna behöver du för att:

Hindra fjädring i armbågsleden från att ske vid slagträff. Energin skulle i så fall läcka ut innan den gjort verkan på motståndaren.

Hålla emot rekylen i armbågsleden som kommer tillbaka vid en slagträff.

Snabbt kunna räta ut armen i ett slag och för att snabbt kunna böja armen vid återgång till guard.

Kunna stabilisera handleden vid slagträff.

Musklerna i axlarna behöver du för att:

Hålla emot rekylen i axelleden som uppstår vid slagträff.

Kunna hålla upp armarna i boxningsguarden.

Stabilisera axelleden.

Är dessa muskler underutvecklade, svaga och långsamma kommer du sannolikt att få axelbesvär såsom inklämningssyndrom, stickningar och andra följdskador.

Musklerna i benen behöver du för att:

Kunna upprätthålla kraftkedjan ifrån golvet i både slag och spark.

Säkra knäet och underbenets position i förhållande till lårbenet vid spark.

Säkra och stabilisera knälederna.
Säkra och stabilisera fotlederna

Kunna skapa en explosiv förflyttning i fötterna.

Kunna sätta fart på låret genom höftböjaren vid sparkar och knätekniker.

Med en snabb benhöjning blockera motståndarens sparktekniker.

Det här gäller för alla. Nybörjare som elit. Ju bättre tekniskt du är ju viktigare är det att du har fysiken att “backa upp” tekniken med. När du rent tekniskt klarar av att slå renare kommer kraftutvecklingen bli större och då blir även rekylen i leden större. Och det är DÄR vi drar på oss slitageskadorna, överbelastningarna, inklämningssyndromen, inflammationer osv. om vi då inte har tränat upp musklerna kring leden att sköta sitt jobb.

Nu vet ni mer om “Varför”. Nästa vecka går vi lika mysigt igenom “Hur”. Ni skall vi en liten glimt av hur jag ser på styrketräning och varför vilan nästan är viktigare än själva träningen under själva passet.

Vi säger så!

/Björn Rhodin

Fighterpodden avsnitt 65: Tips & trix med BJJ-landslagets coach, Daniel Haglind

Kommentarer