Överträning och signalerna du missade

Alltså det här med överträning. Jag tror vi måste ta det ett varv till. För nu springer jag på så trasiga människor igen att jag knappt vet vart jag skall börja i fysträningen. Det brukar se ut såhär: Man går ut med att man “satsar” på sin blogg eller sin facebook. Man tränar 2 pass …

Alltså det här med överträning. Jag tror vi måste ta det ett varv till. För nu springer jag på så trasiga människor igen att jag knappt vet vart jag skall börja i fysträningen.

Det brukar se ut såhär:

Man går ut med att man “satsar” på sin blogg eller sin facebook.
Man tränar 2 pass om dan sju dagar i veckan. En dålig vecka. En bra vecka är man uppe i 3 pass om dagen ibland.
Man tekniktränar fel.
Man konditionstränar fel.
Man sparrar fel.
Man fystränar fel.
Man äter fel.
Man återhämtar sig fel.
Och kvar är en kropp med isande muskler, med inflammerade muskelfästen, med sträckningar i musklerna, med inflammerade slemsäckar. Ändå är det så svårt att förstå.

Får kroppen inte återhämta sig kommer den reagera. Inte så mycket i början. För kroppen är smart. Den hoppas på att den svåra tiden snart är över och att den kan börja leva normalt igen. Men inom kort slutar kroppen vara snäll. Den agerar. Och då är den en elak jävel.

När man då blir trött, seg, omotiverad, svårt att tända till, ont i kroppen på olika ställen, går ner i vikt helt omotiverat och får svårt att läka helt vanliga småskador är det VILA man gör. Ingenting annat. Man tränar inte hårdare.
Det är inte träningen och ansträngningen det är fel på, det är återhämtningen. Och träningsplaneringen. Kan till och med vara så att man inte ens hade en planering. Man höftade. Och det gick ju väldigt bra…

Vi kör en snabb sammanfattning:

Känner du dig sliten i kroppen så ÄR du sliten i kroppen. Vila. Se över din träningsplanering.
Är du konstant småskadad i kroppen, hooka upp en sjukgymnast som fattar grejen.
Är du trött, omotiverad och seg i huvudet? Se över träningsupplägget och livet i allmänt. Är det massa energitjuvar i närheten? Ta väck dom.

Jag säger alltid såhär till mina klienter och elitidrottare:
“- Om du ens funderade på om du skall lägga till eller dra ifrån någon träning så drar du ifrån. Less is more. Lägg aldrig till mer än det som står på schemat och försök aldrig träna igen ett missat träningspass”.
Och det funkar kanon.

Ha det gött!
Vi säger så!

Fighterpodden avsnitt 65: Tips & trix med BJJ-landslagets coach, Daniel Haglind

Kommentarer