Pressmeddelande från SMMAF beträffande diskrimering

George Sallfeldt, ordförande Svenska MMA Förbundet, fick den 25 november i uppdrag av SMMAFs styrelse att utarbeta ett förslag till förbundsriktlinjer gällande olika typer av diskriminering. Läs Georges kommentar samt ta del av den senaste rapporteringen kring synen på homosexualitet inom MMA.

George Sallfeldt:

”Jag fick igår ett viktigt uppdrag av SMMAFs styrelse. Uppdraget handlar om att tydliggöra förbundets riktlinjer gällande diskriminering. Som förbund måste vi kunna vägleda våra medlemsföreningar om vad som gäller i dessa frågor”

”Media har under den senaste tiden uppmärksammat att attityderna gentemot homosexuella inom MMA-världen inte är särskilt toleranta. Personligen tycker jag att det är mycket tråkigt att den här typen av intolerans fortfarande finns i vårt samhälle. Samtidigt vill jag ge en eloge till alla de idrottare och ledare som gått ut och stått upp för tolerans och acceptans. Det måste finnas plats för alla inom idrotten, det är vårt gemensamma ansvar”

”Jag anser att vi som förbund bör vara mycket tydliga i detta avseende, särskilt med tanke på vad som sägs i första paragrafen i RF:s stadgar. Min plan är att snarast kontakta organisationer som arbetar med dessa frågor för att få vägledning.”

Länkar till den senaste tidens rapportering om synen på homosexuella inom MMA:

Kimura.se: http://www.kimura.se/exklusiv-intervju-ett-svenskt-mma-proffs-talar-ut.html

Kimura.se uppföljning: http://www.kimura.se/uppfoljning-av-debatten-efter-intervjun-med-en-homosexuell-mma-fighter.html

Nyheter24: http://nyheter24.se/sport/kampsport24/kampsport24-kronikor/630087-kampsport-borde-vara-for-alla

Fightermag, tidigare nyhet: http://www.fightermag.se/nyheter/2011-11-16/svensk-mma–bjj-lika-intolerant-som-engelsk-fotboll

QX.se: http://www.qx.se/sport/19345/gay-kampsportare-talar-ut

QX.se: http://www.qx.se/sport/19357/kampsportare-sluter-upp-och-stottar-nicklas

Lyssna på det senaste avsnittet av Fighterpodden!