Nyhet

Krönika – Peter Sernling: Äta för energi!

Haha! Det är träning ikväll… Dags att ladda med mat! Du sätter i dig en rejäl portion pasta och kyckling till lunch och du blir mätt och belåten :) Redo, tänker du. Vid 15 tiden känner du hur tröttheten och dåsigheten sätter in dramatiskt… “Va f… ?? Jag har ju laddat med energi??”

Blodsockerhalten har sjunkit och du får tunnelseende och stoppar snabbt i dig en macka för du ska ju snart träna skiten ur dig… ”Måste ha energi…” ”Sparring ikväll…”
När du kommer till träningen känns magen uppblåst och du är ”tung” och orkeslös.
#satan!! #fxxkadträning #kass #fickstryksåinihelv…
Varför blir det så här?
Jo:
Pasta är snabba kolhydrater. Intag av snabba kolhydrater innebär en snabb stegring av blodsockret som i sin tur innebär ett snabbt påslag av insulin som i sin tur innebär ett blodsocker fall och en känsla av en dropp i energi, varvid du känner ett behov av att snabbt öka ditt blodsocker igen och så är bergodalbanan igång.
Dessutom så påverkar gluten i brödet du åt, dig negativt. Man blir uppsvälld och gasig av spannmålsprodukter.
Du hade mått mycket bättre om du hade ersatt pastan med massor av grönsaker vid lunchen. Grönsakerna hade gett en jämn och lägre blodsockernivå som inte hade lett till ett stort påslag av insulin. Kyckling är det inget fel på men ät gärna skinnet då fettet där behövs för energi. Sedan kunde du ha ätit frukt och nötter om du hade behövt ett snack på eftermiddagen. Nötter är väldigt energirika.
Testa!

Haha! Det är träning ikväll… Dags att ladda med mat!
Du sätter i dig en rejäl portion pasta och kyckling till lunch och du blir mätt och belåten :)
Redo, tänker du.
Vid 15 tiden känner du hur tröttheten och dåsigheten sätter in dramatiskt… ”Va f… ?? Jag har ju laddat med energi??”

Fighterpodden avsnitt 57: Efter UFC Fight Night 160 & inför Excellence FC 2

Kommentarer