ArtikelOkategoriserade

UFC-sponsorer: De tre stora & De tre roliga

Vi tittar på tre av de största reklamsamarbetena som UFC har, och vad dessa faktiskt innebär för atleternas plånböcker. För den goda stämningens skull utnämner vi de tre roligaste sponsorerna – vilka minns du?

När du ser fram emot en kväll med kampsport så är UFC-sponsorerna lite som det där sällskapet som objudet tvingar sig ner bland platserna du reserverat. De senaste åren har dessa reklamintäkter allt mer vandrat från arbetarna till arbetsgivarnas fickor och spiken i kistan var överenskommelsen med Reebok. Analysen? Om UFC vill uppfylla sin värsta mardröm med fajters som organiserar sig fackligt, så är de på god väg.

Sponsorn som tagit mest skit

Det började inte bra. Under lanseringen 2015 sa Reebok-chefen att de nu gjorde något som få trodde var möjligt – de ”professionaliserar sporten”. Aj. Du kanske också minns näthånen om felstavningar såsom Anderson Aldo, Giblert Melendez och Marcio ”Lyoto” Machida, eller motiven som kränkte Irland och Polen. Dessutom fick damerna fick överdelar som hamnade på sniskan under pågående matcher. Reebok-dealen utplånade fajters möjligheter att ragga egna sponsorer som fick synas på kläderna i buren. Som klen minimilön för mödan erbjöds 21 000 kronor per match, medan en titelinnehavare kunde få cirka 350 000 per match från Reebok. Ursinnet var utbrett och här ett stickprov: exempelvis uppgav Ryan Bader att hans lön per match sjönk med hundratusentals kronor. Gissningsvis var Reebok lättade när de 2021 kunde räcka över stafettpinnen till Venum.

Nytt märke, samma klagomål

UFC 206 i våras (Stipes möte med Ngannou) markerade ett generationsskifte bland sponsorerna – alla hade sprillans nya kläder från franska Venum. Kanske kommer ett märke som är rotat i kampsporten lyckas bättre som officiell klädsponsor. Kontraktet sägs vara både kortare och mindre pengastinn än överenskommelsen mellan Reebok och UFC. För atleterna blir det ganska plus minus noll, Venums inträde i organisationen innebär en knapp höjning av lönen. Twitter är än en gång fullt av ilsket knorrande. Flera har menat att de är sugna på att ansluta sig till strömmen med avhoppare som väljer Bellator som arbetsgivare för löften om lönehöjning, vilket bland annat Gegard Mousasi och Corey Anderson vittnar om att de fått.

15 miljarder – men inget till fajters

Sedan sommarens UFC 264 (alltså kvällen vi såg Conor bryta benet) så är loggan överallt, från oktogonens kanvas till mitt på bröstkorgen på Venum-plaggen. Crypto.com är en köp- och säljplattform för kryptovalutor som Bitcoin och överenskommelsen med UFC är värd svindlande summor – översatt till svenska kronor handlar det om 15 miljarder (!) över en tioårsperiod. Det är ett av de saftigaste kontrakten som UFC någonsin rott hem. Det mindre charmiga är att organisationens atleter antagligen inte får se en skymt av de pengarna. Det verkar bli upp till individen att försöka komma överens med Crypto.com om ambassadörskap.

Så blev Hannibal ansiktet utåt

Du som tittade på Invicta under 2018 undrade förmodligen vad det var för dude som prydde kanvasen. Ansiktet tillhörde amerikanska komikern Hannibal Buress och upprinnelsen är en kul historia. Han var publik på en gala och gillade den intima stämningen jämfört med bröliga UFC-spektakel. Där föddes idén om att sponsra en fajter från Invicta, valet föll på brassen Janaisa Morandin. Han ordnade fajtkläder till henne strösslade med illustrerade Hannibal-ansikten – men Morandin missade vikten rejält. Då bestämde sig Buress för att sponsra hela organisationen istället. Stillbilder där action händer intill hans ansikte är fantastiska.

Ropen skalla, kondomer åt alla

Hade du velat gå match i världens största MMA-organisation med kondomreklam på rumpan? För sisådär 15 år sedan började Condom Depot sponsra både välkända och mindre kända UFC-fajters. Företaget hade en festlig tagline: the undisputed world champions of safe sex. Förmodligen var kondomreklamen en stark anledning till att UFC så småningom skulle rensa bort loggor från kläder. Men när det gäller Condom Depot så tappade UFC tålamodet redan 2009 och förbjöd deras samröre med galorna.

Shit happens, som Justine sa

UFC har starkt fäste i målgruppen män i åldrarna 18 till 34 år. Kanske hade Dude Wipes gjort någon undersökning som visade att just den målgruppen orsakade flest bromsspår i kalsongerna. Affärsidén är våtservetter som kan spolas ner i toaletten och under 2014 sponsrades Tyron Woodley av företaget. Men när Justine Kish anslöt sig till skaran med fajters som fått brunt bälte under match (för att använda en eufemism) så klev Dude Wipes in som Kishs sponsor. Bra hanterat ändå!

Lyssna på det senaste avsnittet av Fighterpodden!

Kommentarer