Artikel

”Jag behöver inte någon mental tuffhetsträning”

Del 7 i PO Lindvalls serie om mental träning: “Det är inget fel på mig jag behöver inte någon mental tuffhetsträning… ” Om andra myter inom idrottspsykologin…

Vad tänker när du har läst artiklarna om mentaltuffhetsträning? Att några av inläggen kan vara intressanta för dom som har problem att prestera sitt bästa… hjärnskrynklare är till för dom som är sjuka eller mår dåligt… och mig är det inget fel på…

Det är en myt jag möttes av när jag började inom det här området i slutet på 1980-talet och som jag fortfarande möts av mellan varven. Orsaken till detta är given, vi inom området har inte lyckats göra det förståeligt att mental tuffhetsträning och idrottspsykologi inte handlar om att behandla sjukdom eller diagnosticerade tillstånd.

Jo vi kan jobba med stresstillstånd som oro och prestationsångest, men i huvudsak jobbar vi med att hjälpa idrottare och andra som vill prestera på topp att hitta strategier och verktyg som hjälper dom att göra just det.

Några exempel från de avsnitt jag skrivit hittills. De flesta toppidrottare jag mött har endast haft resultatmål som mål. För dig som kommer ihåg så refererade jag till forskning om mål i en av de första artiklarna. Professor Dan Gould’s undersökning visade att de idrottare som lyckades sämre och hamnade längre ner på resultatlistorna bara hade resultatmål. Medan de som hade vunnit eller placerat sig högre upp i resultatlistorna också hade både prestationsmål och processmål. Det är ganska uppenbart skillnaden i typer av mål inte beror på sjukdom eller att någon mår dåligt. Det handlar bara om bristande kunskap och att man inte är medveten om vikten av att sätta olika typer av mål.

Föreställningsträning är ett annat ämne som är intressant. De flesta idrottare föreställer sig hur de skall utföra sin idrott på träning och inför tävling. Det sker ofta spontant och utan systematik. Föreställningarna kan innehålla bilder, ljud och eller en kroppslig upplevelse av hur det känns att utföra en teknik eller kombination. Föreställningarna kan vara just så som man vill att dom skall vara, men också att man föreställer sig att det går käpp rakt åt h-e. Vilket inte direkt hjälper individen att förbereda sig optimalt. En ökad kunskap om hur en mer systematisk användning av föreställningsträningen och en medveten träning av det man vill föreställa sig mentalt kan påverka utförandet positivt. Enligt min erfarenhet har detta betytt mycket för de flesta idrottare jag jobbat med. I något fall har de jag jobbat inte ens varit medvetna om att de använt föreställningar som ett sätt att förbereda sig inför tävlingar, Något som kan låta konstigt och det har förvånat mig, men likväl har upptäckten av förmågan att kunna förställa sig vad man vill utföra lett till en tydligt förbättrad prestationsnivå.

Ibland hör jag också kommentarer som det där flummet eller voodoon är inget för mig… det finns ingen vetenskaplig grund för att det skulle kunna fungera… Återigen, vi inom området har inte lyckats förklara vad vi håller på med tillräckligt väl eftersom dessa kommentarer fortfarande förekommer. Jo det finns en orsak till, det förekommer lycksökare, kvacksalvare och new ageare som håller på med populärpsykologiskt flum och nära på voodoo som tär på trovärdigheten hos oss som jobbar utifrån en vetenskaplig grund med nära koppling till och egen erfarenhet från idrott både som aktiva och ledare.

Föreställningsträning, kallas ibland för något annat som göra att det uppfattas som flum, helt enkelt för att de som använder ett flumspråk inte vet riktigt vad dom pratar om och vill de vill ge anspråk på ett denna förmåga är ett koncept dom uppfunnit. Vilket det givetvis inte är, varken ett koncept dom uppfunnit eller något som är flummigt. Alla människor föreställer sig hur det skulle vilja göra något på ett speciellt sätt eller att de skall få en skön semester… det är en av de funktioner vi har i hjärnan som vi kan se till att träna oss att använda så bra som möjligt för att få ut det bästa av oss själva.

Avslappningsträning är en annan träning som många uppfattar som flummig. Att sätta sig eller lägga sig ner och träna andning och förmågan att slappna av brukar framkalla ett något ifrågasättande uttryck hos många. De positiva effekterna av att lära sig att slappna av genom att träna sig att spänna och sedan slappna av i musklerna har bevisats i ett antal studier. En effekt som visat sig vara betydelsefull är hur avslappningsträningen kan hjälpa oss att sänka vår grundspänning. Något som gör att antagonistmusklerna, dvs de muskler som skall vara avspända i en rörelse som ett slag, genom en lägre spänning inte motarbetar de muskler som skall vara aktiva i rörelsen. Ökad snabbhet och slagstyrka kan med andra ord bli en effekt av avslappningsträningen. Avslappningsträningen har också visat sig kunna minska överaktivitet, spänningshuvudvärk och insomningsproblem.

Beteende träning är idag också en del av den mentala tuffhetsträningen. Utifrån en vetenskapligt beprövad beteende analys kan utövare och tränare hitta specifika beteenden att träna på i sparring och match. Obs min filosofi är att de första 15 – 20 matcherna tränar du på att gå match för att lära dig att först ta kontroll över dig själv, sedan över din teknik och först därefter börjar du kunna fightas taktiskt, för att senare även kunna växla taktik under en match. Att träna olika tydliga beteenden som passar för olika taktiker hjälper till att påskynda den här utvecklingen. Ett exempel, två fighters jag coachat inför matcher hade insett att de ofta var för avvaktande i sitt sätt att fightas. Inför en kommande match bestämde den ena sig för att börja matchen med en hård rundspark direkt i första ronden för att komma igång, det funkade utmärkt och han lyckades behålla övertaget matchen igenom. Den andra fightern bestämde sig också för att ligga steget före och attackera direkt och fortsätta att kliva fram aktivt under matchen. Taktiken fungerade mycket bra och som det såg ut överraskade det motståndaren ordentligt, även om denna kom tillbaka starkt i andra ronden och vann matchen. Observera att det var första gången den här fightern tränade att gå på mer och han tränade det under matchen. Även om det inte blev seger över motståndaren den här matchen, så segrade han över sitt tidigare beteende vilket var det viktigaste målet den här matchen.

Några jag pratat med efter att de läst några av artiklarna i fightermag.se har frågat om inte alla idrotter och idrottare får hjälp av mentala tränare eller idrottspsykologer numera. Svaret är tyvärr fortfarande idag att allt för få får ett professionellt stöd inom det här området, individuellt, som lag eller från deras förbund. Det finns givetvis undantag där förbund, klubbledare och individer insett värdet av att ta den mentala träningen lika seriöst som de tar fys- och teknikträningen. Orsaken till detta kan vara många. Ekonomiska skäl, bristande kunskaper om vad den mentala tuffhetsträningen eller idrottspsykologin kan tillföra för att optimera varje individs förutsättningar för att kunna göra sitt bästa och för lite kunskap om vad som behövs i stödinsatser inför och under mästerskap. Hos individer, på klubbar, inom förbund och även inom SOK.

Nu har ju du oavsett om du är utövare eller tränare fått några tips genom de här artiklarna, har du använt dig av något av tipsen? Om du inte har det, vad hindrar dig?

En sak är säker om du inte provar något av tipsen kommer du heller inte veta vad som skulle kunna hjälpa dig att får ut mer av dig själv eller de du tränar.

Behöver du mer kunskap? Lugn det kommer flera artiklar.

 

Del 1: Prestera i kampsport på hög nivå

Del 2: Vad är det för nytta av att jobba med mål

Del 3: Mental tuffhet är inte att vara kaxig

Del 4: Hur tränar du din koncentration?

Del 5: Hur tänker du inför en prestation?

Del 6: Vad gör du om du blir förbannad under match?

Kort presentation av PO Lindvall:

Po Lindvall har tränat kampsport sedan 1971 och grundade Slagskeppet Muay Thai. Sedan 1990 har Lindvall jobbat med prestationsutveckling med stöd av prestations- eller idrottspsykologi. Lindvall är Doktorand i yrkeskunnande med inriktning mot evidensbaserad ledarcoaching.

Fil.mag. med inriktning mot Sociologi och Prestations Psykologi.

Mental Training Counsellor, International Society of Mental Training and Excellence.

Fighterpodden avsnitt 69: Karantänspodden

Kommentarer