Topoftheworld M26
Reg: Sep 2012
1 inlägg
Har kört 4-5 veckor nu med ett gympass i veckan som riktar sig på bara styrka och har sett ut så här:
Dips 3x3-5
Chins 3x3-5
Marklyft 3x3
Knäböj 3x3
skivstång som står mot ett hörn som jag håller ett stadigt grepp om längst ut och drar åt sidorna med vikt på 3x5-10
Sen även 4-5 träningar i veckan med mma/grappling och klämmer även in jogging/intervaller plus vilodag/vilodagar beroende på om jag blir tvungen att jobba övertid eller dylikt.
Försöker även klämma in en dag till på gymmet eller klubben där jag kör muskelträning typ cirkelträning och så med varierande övningar.
Så hur ändrar jag bäst styrketräningar för styrka på söndagarna? Vad kanske jag kan ta bort och lägga till o.s.v. tänkte ha perioder på 4 veckor där jag kan variera övningar, men mitt huvudsakliga mål är funktionell styrka för sporten MMA.
Tacksam för alla fördjupande svar, kan även tillägga att en debut i shootfighting är att vänta.
Tycker du ska lägga all fokus på gym om du bara vill bli biffig som arnold schwarzenegger
Eller så tar du tag i dit liv och lägger all din engergi på mma du kommer inte bli lika biffig men du kommer vara svinigt stark/seg + jävla bra teknik !
Fick ett ok program här på forumet för några år sedan. Lyckligtvis har jag det nedskrivet i min träningsdagbog.
MMA-fys på gym:
Dag1:
Knäböj med stång (back eller front-squats) 5x5
Bänkpress 5x5
Chins 5x5
Dag2
Marklyft 5x5
Militärpress 5x5
Skivstångsrodd 5x5
När du är motiverad lägger du till explosiva frivändningar, ryck eller stöt.
Inför eventuell tävling ökar du tyngden och minskar till 3 repetitioner per set.
Det här är ju ett extremt basic program men det har byggt mycket styrka för mig. Även om jag nu förtiden kör lite mer inriktad träning på olika svaga delar jag måste jobba med i kroppen.
Ett annat program jag fått bygger på "Allt i ett"-pass.
Alla dagar:
Marklyft 3x5
Squats 3x5
Chins 3x5
Sen alternerar du (alltså en av följande övningar varje pass):
Axelpressar 3x5
Bänkpress 3x5
Pushpress 3x5
Kettlebellswingar 5-10 minuter.
Alltså det finns hur många varianter som helst. Håll dig till funktionella grundövningar - de olympiska lyften, styrkelyften och chins så kommer du bli stark.
Glöm inte att växla program då och då eftersom kroppen är en jäkel på att vänja sig vid övningar och när man vant sig utvecklas inte styrkan lika mycket.
Det låter som du redan är på rätt väg så det är bara att fortsätta kämpa på.
Lycka till!