Besöksadress(även paket)
Fighter Magazine i Sverige AB
Karl Gustavsgatan 49
411 31 Göteborg
Ansvarig utgivare
Marko Gyllenland
Annonsera
Tipsa Fighter om nyheter
kalomo M36
Reg: Aug 2009
38 inlägg
2011-12-21 (16:13)
Gott folk, tänkte på att passa på att utnyttja er kompetens angående en skada.
Häromveckan trillade jag på huvudet när vi övade kast (ippon seio nage).
Personen som kastade mig klantade sig lite, istället för att kasta mig över sin höft kastade han mig över sitt huvud.
Resultatet: Jag landade på huvudet utan skydd av händerna, eftersom jag trodde jag skulle landa på sidan.
Skadan: smärtor i bröstrygg, bröstben. Smärtor vid armhävningar, armrörelser, domningar och stickningar i vänster arm.
Nu till frågan:
Har nån av er råkat ut för detta?
Vad kan det vara för skada?
Hur kan man förebygga den? Hur är rätt fallteknik då nån gör en dålig ippon seio nage?
Hur ser rehab ut för en sån här skada?
Jag har varit på VC och väntar på röntgensvar, men tänkte kolla in vad erfaret folk här har att säga.
God Jul!
2011-12-21 (20:57)
Du kan ha fått något liknande en "stinger", se nedan:
http://orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=A00027
Bröst och armsmärtor är inte ovanliga vid nacktrauman, nervsystemet blir generellt känsligare för obehagliga intryck och det kan hålla i sig ett tag. Jag hade rått dig till (återigen, efter undersökning och utan att ha sett något specifikt) att lyssna på smärtan, testa gränser och sträva efter maximal (både mängd, belastning och rörelseomfång) SMÄRTFRI rörelse en tid framöver. Som sagt, testa hur mycket du kan utan att få ont, gör detta och försök flytta fram gränsen.
Om du försöker jobba genom smärtan kommer du troligen bara förlänga besvären. Lirka, men provocera inte.
2011-12-22 (00:07)
Jag gör som doktorn (och du) säger: avvaktar resultat av undersökning, röntgen och evtl MRI. innan jag tar beslut om fortsatt träning.
Funderar på att lägga ner kastträningen och evtl bara träna box/kickbox.
Undrar om det finns nån fallteknik för kast där motståndaren sätter en på huvet?
God Jul!