FreddeM M29
Reg: Apr 2008
1 inlägg
2011-11-14 (10:37)
Jag är 187 cm lång, inte speciellt biffig, utan snarare lite rund kring buken, fettig så att säga.
Kom gärna med förslag på metoder kombinerat med träning (lättsam träning pga. axel/knä problem). Vill gärna komma undan metoder som kräver en massa vägning maten eller beräkning av ex. kalorier / glukosindex.
Har ni något på lagret? berätta gärna med länkar, bilder på övningar etc.
Väger 15% mer än vad jag vill väga. <-- den siffran skall gå mot 0.
2011-11-14 (11:11)
Läs gärna boken Matrevolutionen, mycket informativ! Där förklaras på ett väldigt enkelt och pedagogiskt sätt hur insulinet hela tiden jobbar för att binda in fett, och vi med vår kolhydratstinna kost jobbar hela tiden för att hålla insulinet uppe. Mycket kolhydrater ger mycket insulin som i sin tur binder all energi som fett. Enkelt!
För att citera kostdoktorn; Att säga "ät mindre och träna mer" till en tjock person är som att säga "ät mindre och bajsa mer" till en person med förstoppning:)
Hälsningar
Martin
2011-11-14 (16:12)
http://www.bokus.com/bok/97803...becoming-superhuman/
Jag är själv i samma sits då jag är inne på min 6e vecka av "dieten" jag började på 78,8 kg och i förrigår vägde jag in på 71,2 kg.
Jag äter tillräckligt för att orka samt tillräckligt för att förbränna, det är viktigt att man hittar sambandet och finner en bra balans mellan din träning och ditt näringsinnehåll. Något som jag rekomenderar är bönor då de innehåller mycket protein som är viktigt för våra muskler och cellsammansättning. Nu kanske du blev skeptisk då jag vet många som inte tycker om bönor(är du inte en av dem grattis!)inkl mig själv. Men som med allt annat lär man sig om man ger sig fan på det.
Någonting annat som jag använder mig utav är "ätardagar" då jag väljer en dag i veckan ( i mitt fall lördagar) där jag proppar i mig alltmöjligt. Det finns inga gränser vad du får stoppa i dig då det faktiskt gynnar kroppen om man har en dag i veckan då man höjer kalori intaget. Man kan säga att kroppen får en chockstart vilket i sin tu höjer kroppen fettmetabolism. Under din "ätardag" så hinner inte kroppen ta upp alla kalorier och på så sätt lurar man kroppen lite.
Så för att gå ner i vikt är det bra att utesluta kolhydrater ur din kost även fast det kan vara jobbigt. En bov i detta är frukt!
Ta en frukt till mellanmål är en ofta använd fras och vi använder detta till att frossa i oss frukt vilket leder till ett massivt kolhydrat och kalori intag. Visst vi får i oss vitaminer genom frukt men för mycket är aldrig bra. ät frukt på din "ätardag"
Så för att sammanfatta det hela.
1. Bestäm dig för att lyckas.
2. var kritisk till den information du får.
3. ta en dag i veckan och ät allt möjligt.
4. uteslut kolhydrater i den mån det går.
5. Hitta en balans mellan närings intag och träning.
Lycka till!
2011-11-14 (17:05)
Ätardagar och periodisk fasta är även två bra intressanta tips för att gå ner i vikt, fast det kanske inte är något man väljer att börja med, finns underrubriker till både ock på länken ja tipsa om.
Lycka till med viktnedgången
http://traningomotivation.blogspot.com/
2011-11-15 (09:53)
Etablera regelbundna matvanor med riktig mat flera gånger om dagen. Begränsa sokerinnehållande drycker, skräpmat, snacks, godis, sötsaker och överkonsumtion av alkohol. Minska sedan portionsstorlekarna och fyll på med grönsaker. Motionera varje dag.
Men som sagt, du behöver göra förändringarna utifrån hur din egen situation ser ut, och gör dem gradvis, det vill säga, ändra något litet, befäst den nya vanan under någon veckas tid, ändra sedan något mer, befäst den vanan under någon vecka osv. Om man ändrar allt samtidigt tror jag det är mindre chans att man klarar att upprätthålla det hela i längden.