Besöksadress(även paket)
Fighter Magazine i Sverige AB
Karl Gustavsgatan 49
411 31 Göteborg
Ansvarig utgivare
Marko Gyllenland
Annonsera
Tipsa Fighter om nyheter
AnacondaChoke M18
Reg: Nov 2011
2 inlägg
2011-11-04 (21:36)
Efter mma-sparringen idag så kände jag att det gjorde ont att gapa och stänga munnen. Det gör ont i käken (bitmuskeln under örat) Blev träffad av en superman punch på hakan för att tillägga.
Då jag inte är jätte kunnig inom detta så undrar jag om någon fått liknande eller vet något om det?
AnacondaChoke
2011-11-04 (21:45)
Så länge du kan öppna och stänga munnen med någorlunda kraft och utan alltför mycket knakande skulle jag inte vara orolig.
Käkmuskulaturen sitter och verkar ju "ihop" med hakan och smärta är en naturlig reaktion på våld mot kroppen.
2011-11-04 (23:45)
nyligen upptäckare av kettlebell.... haha
2011-11-05 (00:31)
Ett kort och generellt svar är att det är fullkomligt naturligt att ha ont efter ett slag i huvudet.
Så länge du kan öppna och stänga munnen med någorlunda kraft och utan alltför mycket knakande skulle jag inte vara orolig.
Käkmuskulaturen sitter och verkar ju "ihop" med hakan och smärta är en naturlig reaktion på våld mot kroppen.
Skulle nog hålla med detta.
Så länge du kan röra, tugga, prata så har nog inget allvarligt hänt. Om smärtan håller i sig mer än ett par dagar så kan du uppsöka sjukhus.
Det du istället ska tänka på är ifall du har några andra symptom. Ont i huvudet, förvirring, allmän deja-vú känsla eller att du ser suddigt.
Då kan du ha fått en hjärnskakning och det bör du kolla upp.
Annars så är det helt enkelt så att du har fått ett slag på hakan och det gör ont, det är därför vi tränar och försöker undvika att bli slagna på hakan.
Du bör även tala med din sparrings-partner då han/hon inte borde syssla med flygande slag/sparkar ifall han/hon inte kan kontrollera det. Det är lättare att göra sånt med kraft och det passar perfekt under match, inte på träning.
Låt oss bara ta det lungt...