Annons - http://www.fightermag.se/nyheter/tag/mma-panelen/ Annons - http://www.greatearth.se/

Annons - http://www.fightermag.se/nyheter/tag/kimura-talent

Annons - http://www.fustra.net/utbildning

Tillbaka Träning // Tips på styrketräning

Ingen bild

Offline TheHaunted M24
Reg: Sep 2011
7 inlägg

2011-10-23 (18:37)

Hej hej.

Tänkte köra igång lite igen med Taekwondo som jag höll på med en gång i tiden. Denna gången tänkte jag satsa hårdare gällande tävling osv. Tänkte kolla om ngn har ett bra tips på styrketräning som passar bra ihop med detta?Kanske är ganska generellt över kamsport iofs?

Min tanke är iaf att jag vill bli mer vältränad samt få mer "tryck" och lite mer explosivitet i musklerna. Detta då utan att bli bred som en oxe eller få armar som stockar då jag gärna vill bli smidigare än vad jag redan är.

Sedan bästa sättet att utöka uthålligheten i musklerna?Går det att träna upp båda två samtidigt (explosivitet och uthållighet) ? Blir ju mycket studsande och snabba kickar osv i Taekwondo så vill ju gärna inte att musklerna ska tröttas ut direkt.

Det bästa tipset jag fått hittills är att köra styrketräning som vanligt men då mellan 8-12 repetitioner och så fort som möjligt.

Ngn som har fler tips eller idéer på hur man kan träna?

Ingen bild

Offline Martin Linder
   M29
Reg: Sep 2004
36 inlägg

2011-10-23 (21:29)

Vad är styrketräning "som vanligt" för dig?
Du kan träna upp explosivitet och uthållighet samtidigt om de inte ligger på topp när du börjar. Ju närmare max du kommer desto svårare blir det att kombinera. Och du blir inte stel av styrketräning.
Vikten kontrollerar du genom kosten och risken för oxbringa bör vara minimal.

Explosivitet hade jag kört vid övningar med bålrotation och/eller höftextension. Tänk medicinbollskast, frivändning/ryck. Ca 70-80% av max. Du känner när vikten är rätt, det blir ett "flow". Du ska anstränga dig men inte saktas ner av vikten. Håll det till <5 repetitioner per set är mitt råd. Fullt fokus och ge järnet i varje repetition.

Uthållighet tänker jag mig spontant att du får automatiskt via träningen i form av förbättrat rörelsemönster och optimerad muskelaktivering. Hade inte satsat på det nu och inte genom styrketräningspass.

Slutligen, och detta är nog det viktigaste, särskilt om du tänkt göra en seriös satsning:
Definiera vad du är ute efter (när du frågar eller bara för dig själv)! Bryt ner det så noggrant och detaljerat du kan. "Mer vältränad" är inget mål, det är knappt ett önskemål. "Mer tryck" betyder ingenting i sig.

Hur explosiv vill du bli? På vilket sätt? Hur ska det yttra sig? Vad ska det leda till?

Läs på om målsättning (om du inte bara var lat i inlägget)
Läs på om träningslära. Så mycket du kan. Och var kritisk, det finns många åsikter men få har någon stabil grund.

Hoppas du fick någon hjälp av detta.

Ingen bild

Offline TheHaunted M24
Reg: Sep 2011
7 inlägg

2011-10-23 (21:51)

Tackar otroligt mycket för ditt svar.
Gav mig många synsätt och tankar som jag absolut inte tänkt och funderat över innan.

Ska försöka ge lite mer konkreta svar å dina frågor denna gången.

Styrketräning som vanligt för mig är gym rakt igenom. Då pratar vi marklyft,bicepscurl, bänkpressm.m. alltså det vanliga "byggar"-stuket. Utförandet i sig har varierat då jag mest tränat på gym för att hålla igång kroppen i brist på annan idrott. Då jag tränat styrka har jag kört allt mellan 4-6 rep alt 8-15 m.m. Hoppas jag tolkade din fråga rätt.

Dom övningarna du tog upp har du några fler samt några länkar så man kan se hur dom går till mer noggrant? Nämligen aldrig sysslat med sånt ngt vidare under min träningstid.

Vet inte riktigt hur jag ska bryta ner mina "mål" i detalj för dig i ord men ska göra ett försök =) Mitt personliga mål är att komma tillbaka i den formen jag en gång var. Det vill säga -20kg bra rörlighet och bättre kondition. Sen som du säger vältränad är inget riktigt mål. Prestationsmässigt vill jag komma tillbaka in i tävlingsvärlden och börja kämpa för medaljer och bygga upp mitt självförtroende på mattan igen.
Hoppas det var ett mer utförligare svar.

På din fråga/frågor om mina mål med min explosivitet. Vet inte hur jag ska förklara kanske bara låter bra i mitt huvud och lever kanske lite i en drömvärld men, komma upp till den nivån där jag blir snabb men samtidigt inte tappar "trycket"/styrkan i sparkarna. Vet inte om det har att göra med teknikmissar eller träningen i sig att göra men tyckte förr att jag personligen hade bra kraft i slag och sparkar men ju snabbare/explosivare jag blev, så avtog lite av kraften?Är jag helt kokko som känner så?=)

Nu blev svaret jääättelångt men hoppas jag gett dig lite mer info o tankar om vad jag strävar efter. Hoppas du mer än gärna kommer med mer åsikter tankar m.m.

Ingen bild

Offline Martin Linder
   M29
Reg: Sep 2004
36 inlägg

2011-10-23 (22:13)

Några korta tankar:

Du har ett mål: -20kg i vikt. När ska detta vara gjort? Hur ska du göra det?
Dina prestation och "utförande"mål tycker jag du ska ta med din tränare. Det är bara han/hon som kan hjälpa dig med var du är nu, vart du kan komma och hur du ska göra det.
Som sagt, läs på om målsättning/idrottspsykologi. när jag sökte "hur sätter man mål" på google kom detta upp: http://www.satta-mal.se/
börja här och fortsätt på andra sidor. sök på SMART målsättning.
Och som sagt, prata med din tränare.

Snabbhet:
Händelseförloppet i en match, om du ska kontra:
motståndaren attackerar - du ser attacken - du väljer kontring - du kontrar
Din snabbhet beror då på 1.hur snabbt och korrekt kan du se hans attack?
2. Hur snabbt kan du välja motaktion?
3. Hur bra stabilitet har du för att utveckla kraft?
4. Hur snabbt reagerar du?
5. Hur snabbt och korrekt rör du dig?
Poängen: Snabbhet, timing osv är grenspecifikt och kommer till största delen när du sparrar. Ganska lite av detta kan du påverka genom styrketräning.

Vad gäller övningar, skippa bodybuildingtänket helt. Tänk rörelse och funktion, inte muskler. En bok jag inte läst men vars författare jag litar på är "styrketräning-för idrott, motion och rehabilitering" av Augustsson *2, Thomée osv.
Börja ev med att läsa den och gå vidare med de frågor den väcker och de frågor du inte fått svar på. Annars har fightermag haft artiklar om flera bra övningar, vet inte i vilka nr. Kanske någon mer minnesstark läsare vet?

Slutligen, tänk på att, efter en viss gräns, ju snabbare du rör dig desto mindre kraft hinner musklerna utveckla. Så det behöver inte vara "fel" att du känner att trycket minskar vid snabba tekniker.

Annons - http://www.jabb.se

Visa fler Forum Senaste inlägg

Landslaget
2 tim
Boxning / Kick / Thai

Finns det Thaiboxning i visingsö, u...
7 tim
Boxning / Kick / Thai

Smärta i skenbenet, behandling och ... Fler än 10 svar
2 dag
Boxning / Kick / Thai

SUBMISSION WRESTLING SM