Besöksadress(även paket)
Fighter Magazine i Sverige AB
Karl Gustavsgatan 49
411 31 Göteborg
Ansvarig utgivare
Marko Gyllenland
Annonsera
Tipsa Fighter om nyheter
johanmansson M17
Reg: Jun 2011
20 inlägg
2011-08-12 (11:35)
2011-08-12 (12:04)
De flesta som hemmatränar börjar med en chinstång. Billig pryl och det är en av de mest kompletta övningar som finns. Kroppsvikten räcker i stort sett på livstid hur stark man än blir.
Armhävningsvarianter och burpees (Eriksson demonstrerade ett gäng i sommarnumret) kompletterar överkroppsträningen. Även om det är svårt att bygga maxstyrka utan extra vikt.
Jogga för uthållighet, intervaller för arbetskapacitet, backar och trappor för benstyrka, beroende på vad du främst behöver. Skaderisken är rätt hög på det, så man bör ta det varligt.
Lägg till bålövningar som gamla hederliga situps, benlyft i chinstången, jägarvila eller liknande och du har i princip allt som behövs för att underhålla en kampsportfysik.
2011-08-12 (12:44)
Det är mest an vana för mig.
2011-08-12 (23:37)
2: Gör 200 benböj 150-200armhävningar på tid försök och slå tiden varje gång.
finns mycket o träna med på sommaren
2011-08-13 (00:05)
Det jag skulle vilja poängtera är att ett exempel på en pressövning är armhävning, en dragövning är chins och en böjövning är då benböj med kroppsvikten. På ytan ett välbalanserat program men kan du göra 40 strikta armhävningar så tränar du mest muskeluthålighet, kan du göra 150 kroppsviktsböj så tränar du enbart muskeluthålighet och kan du göra 5 chins så är det styrka du tränar med den övningen. Så hela tänket man måste använda om man ska träna med kroppsvikten är att för en balanserad rutin hitta variationer som tränar ungefär samma styrkekvallitet.
Så gör du tex 50 armhävningar balansera det med 50 "fatman rows" där du drar dig från något och har fötterna på marken.
Gör du 10 chins så kanske du kan balansera det med 10 av någon enarmad armhävningsvariation och någon utfalls variation för benen. Hoppas det hjälper lite.
2011-08-13 (14:10)
det finns två övningar som tränar hela kroppen och det är marklyft (lite svårt att göra hemma men kanske med ett par tunga vikter av något slag att hålla ovanför huvudet) samt en chin stång att sätta upp i i dörröppningen
2011-08-17 (18:37)
2011-08-17 (18:47)
En enkel grej om du vill köra en lite tyngre pressövning för att öka styrka är att göra armhävningar med nåt på ryggen. Jag har en hantel med 12,5 kg på som jag lägger i en ryggsäck, det blir skittungt. Ibland kör jag lite armhävningar på skoj med nån av ungarna på ryggen, det är astungt och dessutom en kul lek. Men om du varken har ungar eller hantel borde det ju gå att langa ner ett gäng petflaskor med vatten i en ryggsäck eller vad som helst som är tungt...
Det där fungerar bra, tippset är att det blir bättre med pellets (för lite lättare belastning) eller sand (för lite tyngre) då det blir mer jämnt fördelat och man slipper en hantel som ramlar runt i väskan samt hårda kanter..
2011-08-18 (07:26)
2011-08-22 (17:58)
20 minuter hopprep
sedan 10/20/30/40/40/30/20/10 prisoner squats/pushups (det blir 200 reps each!) man kan byta ut prisoner squats för kettlebell in i mellan om man vill
sedan stretcha
vissa dagar så kör jag 21/15/9 handstand pushups och alternera med chins 21/15/9
www.crossfit.com har en hel del bra tips, speciellt om man kollar in bodyweight WODS
peace
2011-11-04 (23:54)
nyligen upptäckare av kettlebell.... haha

Bruzze M36