Besöksadress(även paket)
Fighter Magazine i Sverige AB
Karl Gustavsgatan 49
411 31 Göteborg
Ansvarig utgivare
Marko Gyllenland
Annonsera
Tipsa Fighter om nyheter
kalle M17
Reg: Apr 2009
144 inlägg
2010-11-13 (20:52)
Själv vill jag passa på att kröna Aikidon till den absolut sämsta kampsporten du kan träna om du vill bli en duktig fighter.
Aikidon är nog lika effektiv som bugg eller salsa i en riktig fight. Det finns inget tävlingsmoment, ingen form utav sparring, inge konditionsträning och de flesta utav teknikerna är helt orealistiska och omöjliga att använda på en vaken motståndare. Vissa tekniker ser riktigt brutala och tuffa ut, men de fungerar inte när en person är beredd.
Tycker Ninjutsun verkar ligga bra till för kröning också efter Scott Morris uppvisning i UFC 2 mot Pat Smith.
Om man tänker på vad som effektivast på gatan, en lördagnatt.
Vilka andra kampsporter där ute tycker ni är närmast ett skämt? Dela med er av era erfarenheter på mattan!
Inlägg ändrat: 2010-11-14 (15:35)
2010-11-13 (22:34)
Kampsporten "Keyboard-warrioring"?
Det här lägger jag min röst på!
2010-11-14 (00:15)
2010-11-14 (00:31)
2010-11-14 (00:50)
2010-11-14 (07:05)
Jag tycker Kalles inlägg är väldigt klokt och aktuellt. Det är faktiskt tid för en slags "uppgörelse" eller konstaterande kring alla dessa traditionella stilars långa mytomaniska och totalt orealistiska pedagogik och träningsmetoder som lurat många människor.
-jamen vaddå! Vissa kanske tycker det är kul? Varför ska man kasta skit på andra så där? Tycker du är taskig faktiskt, min mamma tränar Kenpo taido ninja tjing tjong goju ruy.
Visst, om folk tycker det är kul och det är givande för motion så är det en sak, men dessa stilar utger sig för att ha realistiska självörsvarmetoder och länge marknadsfört sig med det, i flera årtionden. Detta är ren lögn. Det finns en hel uppsjö av tramsstilar som inte kan lära ut någonting. Om folk vill ha en hobby so fine, men berätta för eleverna att de garanterat kommer bli utstrypna av en medioker blåbälte i bjj eller bli knockade på gatan ifall de ska försöka spela hjältar med sina Aikido tekniker.
-Gud vad taskigt! Dumma tangentkrigare!
Säg vad du vill, journalistik handlar inte alltid om att smeka folk medhårs utan att även låta ren skär realism och befogad kritik få sin plats. Om det innebär att en del kommer få sina egon törnade så får det väl bli så.
-Kan vi inte alla hålla ihop! Vi är ju en familj ju! Det beror inte på stilen utan på individen! (tidlös klyscha) Min tränare har faktiskt svart bälte med fyra streck i stilen...glömde bort vad den hette nu igen..
Med andra ord. Hugg ner alla det där fejkade traditionella tramsstilarna till fotknölarna. Allt man läst i tidningar som "Blackbelt" och instruktionsböcker och videos borde få sin beskärda del av sanning. Det kan inte alltid vara snällt.
Search and destroy.
2010-11-14 (11:09)
2010-11-14 (11:27)
Bra tråd, jag tycker många i synnerhet traditionella kampsporter får utstå alldeles för lite kritik. Skönt att mma:ans tidsålder är här och ut med bullshidon!
Och var kommer alla teknikerna ifrån som du tränar när du tränar MMA? BJJ? som i sin tur bygger på en mycket gammal kampsport.
Ni som trackar ner på kung-fu, varför? Var inte Bruce Lee bevis nog på hur duktig det går att bli inom kung-fu, han om någon var väl föregångaren till det som kallas MMA idag, han tog tekniker ifrån många olika kampsporter och utvecklade Jeet-kun-do.
Vad är det för fel att ha en träningsfilosofi? En filosofi som gör dig till en bättre människa.
Jag kan förstå att många som tränar en sport som är reglerad av vad man får göra och inte göra i en bur aldrig upplever mystiken av att gå in i en träningslokal där man vet att den som lär ut är bäst i det han/hon gör i den lokalen, den personen har mest kunskap helt enkelt.
Att träna något där du kan hitta på saker och i stort sett göra vad som helst bara det följer regelverket för den tävlingsorganisation man ska tävla i, det är för mig inte kampsport, det är att träna för att slå ner en annan person i en bur så att publiken och organisationen gillar en så man får fler matcher.
Inlägg ändrat: 2010-11-14 (11:30)
Haymaker - Here comes the pain...
2010-11-14 (11:49)
Jag brukar säga att alla kampsporter utan fullkontakt-sparring är crap! Alla som inte kan nåt om kampsport tjatar ju alltid om att Krav Maga är såååå bra. I think not!
Problemet är väl inte att krav maga inte är effektivft, problemet är väl mer att de är så effektivft som det är ?
2010-11-14 (12:05)
Det är en åldersfråga mer än något. Man skiftar sina prioriteringar. När jag var 15 och provade mig fram mellan stilar var jag inte diplomatisk, tolerant eller öppensinnad någonstans. Jag brydde mig bara om att vinna fighter. Hela livet är ett slagsmål när man är tonåring. Tjugo år senare är det (förhoppningsvis) inte längre så viktigt. När människor passerar 30 slutar de bry sig om att vinna slagsmål.
Vill man strikt besvara frågan så är i stort sett alla traditionella arter och stilar rätt värdelösa i en MMA-fight jämfört med drillande av fightingsporter . Det hörs liksom redan på namnet och är ingen hemlighet.
Misstaget som alltid begås när folk vill se traditionella stilar exponerade och sönderslagna i nån bur av skoninglös sanning, är att de tar för givet att deras prioriteringar gäller alla. Som om man skulle sitta fast på den där skolgården resten av livet.
Det gör man lyckligtvis inte.
Edit: Får utveckla det här lite...
Det är aldrig frågan "vilken stil är bäst på vad" som är kontroversiell. Det är den anklagande tonen som alltid kommer på köpet. Det antyds indirekt att den som inte kan vinna en fight, i något avseende står under den meriterade slagskämpen. Den grejen, gör att folk börjar försvara sina stilar och arter och snacka om andra värderingar.
Inlägg ändrat: 2010-11-14 (12:29)
2010-11-14 (14:46)
Hela den här grejen med att jämföra stilar med MMA eller gatuslagsmål som standard är ganska töntig. Det är som att säga "Om man ska vinna en tennismatch, är det bäst att träna fotboll eller tennis då?" och sen försöka använda det som ett argument för att tennis är en bättre sport än fotboll. "Fotboll är ju så jävla svagt, de måste vara flera stycken och behöver en skitstor boll för att kunna träffa! Du skulle aldrig kunna vinna Wimbeldon med fotbollstekniker!"
Det kanske inte är så underligt att kampsport ofta får dålig publicitet. Kanske skulle börja med att respektera varandra. Om inte det funkar kan vi ju slåss om saken - jag rekommenderar cricket-regler för att göra det hela mer jämnt.
Malevolent: having or showing a wish to do evil to others
2010-11-14 (15:10)
Problemet är väl inte att krav maga inte är effektivft, problemet är väl mer att de är så effektivft som det är ?
Tycker inte den krav maga jag sett och tränat inte vart någe vidare effektiv.
Dåligt striking, ingen/begränsad markkamp m.m.
När jag äntligen fick sparras med krav maga utövare kunde de inte göra något bortsett från att missa sparka mig på pungen...
OnT: Jag tycker nog alla stilar som ljuger är kassa. Typ som någon tidigare sa, Yellow bamboo och andra sådana stilar.

Bruzze M36