Annabel_Lee K29
Reg: Mar 2005
20 inlägg
Jag tränat thai 2-3 gånger i veckan och fotboll 2-3 gånger i veckan och jag känner att jag vill bli starkare i överkroppen och framförallt armarna. Är det armhävningar som gäller då eller? Jag fattar ju också att all gymträning för överkropp armar funkar men, jag har inte riktigt tid att gå på gym också så tips på några enkla övningar att göra hemma mottages gärna!
Finns många hemmatränare här på forumet som säkert vet fler bra hemmaövningar
Den ger dig ett schema där du under 6 veckor tränar dig så du klarar av att göra 100 armhävningar.
Har själv inte tagit mig längre än någon vecka pga att jag är lat, men hoppas du inte är det :P
"kippar" du så kan du även ha ett betydligt högre tempo och använder fler muskler än om du kör strikta ;)
Vill du bli stark bör du lyfta tungt, men sluta innan du blir alltför trött. En bra regel är att välja en vikt som du kan lyfta 7 ggr och göra 5 repetitioner.
Du bör välja övningar som involverar många olika muskler, chins är som sagt en bra övning, armhävningar oxå.
Dagens boktips är "the naked warrior", den handlar om hur man med två övningar (knäböj och armhävningar) med bara kroppen som motstånd tränar upp sin styrka.
Antalet sekunder och armhävningar får du såklart anpassa efter hur mycket du orkar.
Om jag får rekomendera något så köp ett räckhäv för några hundringar och börja köra pull-ups med handflatorna mot Dig. Det borde vara det som mest kompletterar all triceps och axelträning Du får genom thaiboxningen. Den föreslagna rörelsen tar breda ryggmusklerna, biceps, handgreppet och även magmuskelaturen lite grann. (Fast magmuskulaturen brukar ju redan vara väl utvecklad hos thaiboxare.)