arrhidaios M31
Reg: Aug 2007
9 inlägg
Jag forsoker att google men internet funkar knappt har. Funkar knappt att surfa. Bara att kolla sin E-mail. Min traning borjar om 12 h. Behover so mycket information som mojligt. Nar kan jag borja trana igen? Hur gor sjalva medicineringen till?
Om det är svinkoppor så är det en vanlig antibiotika kur som gäller. Det smittar endast de 3 första dagarna. Men det är väldigt smittsamt.
10 dagars antibiotika fick mina svinkoppor att försvinna när jag fick det. Aldrig haft det sen dess...men sen har vi inte grisar hemma heller
Enstaka koppor - torka ut med en uttorkande sårlösning (i sverige alsolsprit) och badda OFTA!! Badda även gärna med något antibakteriellt som ex. klorhexidin mellan varven.
Om de ändå växer eller sprider sig - sök läkare
Behöver väl knappast påpekas men träna INTE under tiden du äter antibiotika eller tills du kollat med läkare vad det är. Om det är svinkoppor vänta gärna några dagar efter att kuren är slut innan du börjar träna så att du ser att det verkligen är borta. Det finns risk att du smittar trots antibiotika och svinkoppor kan komma tillbaka efter avslutad kur. Jag hade det själv för något år sedan och det krävde två kurer antibiotika och ett evigt tvättande med alsol sprit för att det skulle försvinna.
Jag gor so att jag sticker till akademin idag for jag vet att dom har en lakare dar. Men annars har jag inte speciellt stor lust att go till en lakare bara for en son har sak. Det har moste va vanligt i brasilien ska se om jag kan fo tag i en brasse som snackar engelska som kan hjalpa mig. Forsta oret i brasilien svullna min armboge upp och svenska lakarna sa att mig att jag inte kunde trana alls nar jag prata med andra brassar po klubben so skratta dom bara och sa att det var bara att kora po...att fo ett sor som blir fullt med vaska va helt normalt tyckte dom
Lycka till.
Hur vanligt är det med parasit-infektioner när man åker utomlands? Man kan väl vaccineras även mot parasiter?
Sprutor i sig har jag inge probs med men grym sjukhus/läkarskräck, jag biter ihop och låter mig självklart vaccineras, bara det hjälper så.
Kanske bör låta alla mina nojjor segra som vanligt å stanna i Sverige.....
Det ser ut som en finne med 2 små finnkompisar sidan om, ingen vätska eller nåt sånt, det kliar inte alls heller.
Kan det va svinkoppor?
Vi har haft det på klubben men dom har "sanerat" stället förra helgen och såg detta idag.
Gogglade på lite bilder av svinkoppor men då ser man bara dom såriga, brännmårksliknande såren som ser ut som någon nasty krigsskada.
Jag har satt på nån antibakteriell kräm som ska torka ut finnar och liknande, hoppas det hjälper...
någon läkare i huset som kanske kan upplysa mig mer?
--
Om du fått svinkoppor
Om du vill kunna träna inom en vecka eller om de sprider sig, gå till läkare direkt.
Enstaka, mindre sår kan självbehandlas men flera bör du få hjälp med. självbehandling förutsätter att du är borta från träningen under hela läketiden. Vilket kan ta flera veckor.
Behandling!
Torka ut såret! Se till att tvätta bort skorpan - den sitter poröst och går enkelt att få bort med en kompresstuss dränkt i Alsollösning.
Alsollösning är uttorkande och därför lämpligt att använda för att torka ut såret. Det är inte desinfekterande varför du en stund efter att du tvättat av såret och det ser torrt ut kan du tvätta med Klorhexidin. Även antibakteriella salvor (Microcid alt LHP) finns att köpa receptfritt på Apoteket och kan användas.
TÄNK PÅ DETTA!
Sprider såren sig - kontakta sjukvården - din husläkare/vårdcentral.
Meddela dina instruktörer, så vi kan varna alla och be dem vara mer på hugget!
TRÄNA INTE! Avstå tills såren läkt ut fullständigt!
Har du frågor eller känner dig osäker så får du gärna kontakta instruktören.
Svinkoppor är i regel ofarliga - om än missprydande. Det är en vanligt förekommande sjukdom bland dagisbarn. Svinkoppor är inte samma sak som MRSA - och blir inte heller till detta.
Enstaka, mindre SÅR kan självbehandlas men flera bör du få hjälp med.
det är inget sår eller ens lite varigt.....
Det är lite därför jag frågar om det kan va svinkoppor?
Det ser ut som en liten "innebränna" (finne som bara är röd och gör ont när man trycker på den) med 2 små röda pricker brevid den.
det är inget sår eller ens lite varigt.....
Det är lite därför jag frågar om det kan va svinkoppor?
Det ser ut som en liten "innebränna" (finne som bara är röd och gör ont när man trycker på den) med 2 små röda pricker brevid den.
loppbett? annars släng upp en bild
tog ett uttorkande medel för finnar på det över natten och det minskade lite.
Använder lite LHP på det nu när jag jobbar.
Loppbett? Är ju faktiskt inte helt orimligt med tanke på hur det ser ut.
Snackade med kvinnan på apoteket när jag köpte LHP och hon tyckte inte det såg ut som svinkoppor.