Besöksadress(även paket)
Fighter Magazine i Sverige AB
Karl Gustavsgatan 49
411 31 Göteborg
Ansvarig utgivare
Marko Gyllenland
Annonsera
Tipsa Fighter om nyheter
2011-02-24 (15:02)
- Ändra
1. Vad är skillnaden på varianterna (beroende på stavningen chun, tsun etc)?
2. Vilken är mest "pang-på", eller rättare sagt inriktad på effektiv hård träning (inte en massa trams dvs... ni vet nog vad sådant kan bestå av utan att jag behöver förklara)?
2011-02-24 (16:47)
Kör thai-kick istället tycker jag.
PAKI
2011-02-24 (17:27)
- Ändra
Varför börja WC om du inte vill träna massa "trams"?
Ehm... för att jag är tämligen övertygad om att det går utmärkt att träna wing chun utan trams. Sen skrev jag att jag var sugen att prova "något nytt". Jag har kört både kick boxning och thai, thank you very much. Skälet till varför wing chun fattat mitt intresse är att jag är väldigt intresserad av att lära mig mer om chi sau, bl a.
2011-02-24 (18:09)
Skillnaderna i stavning har tillkommit av politiska skäl. När Gavelin bröt sig loss från EWTO (som stavade Wing Chun) bytte han till "Ving Tchun" för att slippa förväxlingar och käbbel om namnrättigheter. När Emin Boztepe gjorde samma sak slängde han in ett Z så det blev Wing Tzun. Och så vidare. Namnskillnaderna bottnar endast i att fraktioner har uppstått.
Det lurigaste med att hitta rätt ställe för att träna WT är att stilen har en så ojämn historia. Boztepes gren av stilen är kanske den mest fysiska och hårdhänta, men den är vad jag vet mer eller mindre utdöd i Sverige nu. Wai Po Tangs gren består till hälften av en mer rörlig stil som liknar kickboxning, och Tang betonar att köra hårt. Men jag vette tusan om han finns kvar i landet heller. Klubbarna är små och ofta ljusskygga, vissa kör endast privat med dedikerade elever.
Om du berättar vilken del av landet du letar i så kanske jag kan ge mer specifika tips.
2011-02-24 (19:22)
- Ändra
2011-02-24 (19:24)
2011-02-24 (19:38)
- Ändra
Haha, jo, jag känner till hajpen kring WC som rådde där ett tag - den var svår att undgå för den som läste t ex Svenska Fighter som denna blaska hette då. Men dylika hype´s kommer ju och går kring alla stilar. Nu är väl thai på väg ner från förstaplatsen som den hade för några år sedan då K-1 var det hårdaste alla svensson råkat kolla på Eurosport. Ungefär. För egen del så är jag "allätare" och tycker att det finns godbitar att hitta i de flesta system, efter att ha provat ganska mycket genom åren. Just sticky hands/chi sau lockar att pröva och se hur det fungerar jämfört med eller tillsammans med det man hunnit snappa upp i andra stilar. Eller om det inte funkar alls så bra, för undertecknads del dvs.
Edit 2011-03-09: Återuppväcker tråden då den verkar fallit i glömskan... Ingen (Bruzze, det lät som att du eventuellt hade koll) som hade pejl på vad som kan tänkas passa mina sökkriterier i Göteborgstrakten, eller hur var det?
Inlägg ändrat: 2011-03-09 (11:47)
2011-03-14 (17:33)
Karnan i kronikan var att det var viktigare ATT man trande an HUR man tranade.
nu foreslar jag inte att det inte finns skillnader :) Jag sager bara: Hitta en klubb som ligger lagon nara med ratt attityd och kor en termin.
Beratta garna senare vad du tyckte :)
Ha det,
"You need to tap dude!" http://parttimegrappler.blogspot.com
2011-03-15 (12:56)
Känt utövare och föresrpåkare i Europa är Simon Lau (ej tävlingsinriktad alls, mer kampkonst och chi gong etc). Wai-po Tang är en före detta Simon Lau elev som startat eget. Mixar som nämnt här med kickboxning och deras elever har ställt upp i wushu tävlingar.
WT-wing tsun grundades av Leung Ting, elev till en av Yip Mans bästa elever. Det är den klart "enklaste" och mest pang på varianten av Wing Chun. Den drevs i europa av EWTO och hade en period 1200 klubbar anslutna bara i tyskland. Den blev stor efter att Emin Boztepe slagit William Chung som ansågs vara en av de riktigt hårda och bästa Wing Chun utövarna (och som ansågs ha kopplingar till Bruce Lee). Han hade annonserat att han var beredd att möta vem som helst var som helst och Emin antog utmaningen på ett läger.
I Sverige var det SEWTO som styrde och Emin B som var chef med Gavelin under sig. Det var som störst kring Emins "utmaning" av gracie-bröderna som dock aldrig ledde till något. Allt eftersom UFC växte och mer och mer "magi" och myter försvann från kampsporten så dog hypen ut fullständigt.
Gavelin bröt sig så småning om ut och startade eget (stavning Wing Tchun har jag för mig). Hördes lite från honom ett tag men sedan har det varit dött. Emin bröt sig också ur och köre igång eget men då var redan hypen på väg ner sedan länge.
WT var som sagt hårt, enkelt och pang på. Har säkert sina fördelar och hade många duktiga utövare. De har dock inte mycket att hämta i en tävlinsgbur. Snabba oväntade attacker i en situation på en begränsad yta skulle kunna anses vara styrkan.
Obs, detta är skrivet ur minnet så ett och ett annat fel kan ha smugit in, men i stort bär det vara riktigt :-)
2011-03-15 (19:28)
- Ändra
2011-03-16 (22:32)
I dagens läge är (som syns ovan) Wing Chun (oavsett stavning) inte lika "hett" längre men de föreningar och klubbar som tränar är seriösa och jag håller med om att det finns mycket att lära från dom om man har tid och ork att prova.
Kom på en rolig sak därför detta lilla tillägg: utmaningen mellan William och Emin avslutades på marken ;)
Inlägg ändrat: 2011-03-16 (22:34)
Why be good when you can be great
2011-03-16 (23:07)
Inlägg ändrat: 2011-03-16 (23:10)
2011-03-16 (23:10)
Tror också att Chung backade rejält efter förlusten och därefter ändrade inriktning på sina synpunkter och faktiskt blev till en stor källa inom just äldre historia inom Wing Chun. Fortfarande bara vad jag hört och inte vet till 100%...
Hade ju vart bättre om nån som faktiskt är helt insatt inom WC hade svarat på dessa frågor...
Inlägg ändrat: 2011-03-16 (23:13)
2011-03-16 (23:11)
Vissa beskriver det som att en ung topptränad kille (med brottarbakgrund) hoppar på en oförberedd 50 årig gubbe. För andra var det en upprätelse. Sanningen ligger kanske någonstans i mitten. Det ser i alla fall ut som tidig rörig MMA även om man från Ewto senare har beskrivit vilka Wing Tsun tekniker som Emin använde.
Inlägg ändrat: 2011-03-16 (23:14)
2011-03-16 (23:47)

Ansari M36
Bruzze M36