Besöksadress(även paket)
Fighter Magazine i Sverige AB
Karl Gustavsgatan 49
411 31 Göteborg
Ansvarig utgivare
Marko Gyllenland
Annonsera
Tipsa Fighter om nyheter
2008-08-20 (16:07)
- Ändra
2008-08-20 (18:59)
2008-09-26 (00:50)
* I WTF-tävlingar håller fighters inte guard utan håller armarna raka utmed sidorna. Varför håller de inte guard så att de hinner blockera höga sparkar med armarna?
* I WTF har de en stance som innebär att de står med sidan vänd mot motståndaren. Hur skulle det fungera att stå vänd mot motståndaren som i ex. Thaiboxning?
2008-09-26 (05:42)
- Ändra
2008-09-26 (10:06)
Citat från FBI
* I WTF har de en stance som innebär att de står med sidan vänd mot motståndaren. Hur skulle det fungera att stå vänd mot motståndaren som i ex. Thaiboxning?
2008-09-26 (14:13)
Skillnaden ligger i att man valt att prioritera sparkar (hellre snygga än bra, kan tyckas) i TKD, medan man i thaiboxning har helt annat kontaktregelverk.
Annat kontaktregelverk? Du syftar på hur poängen räknas, eller hur? För det är ju fråga om fullkontakt i bägge fallen, vissa matcher slutar ju på KO i WTF TKD.
Jag har förstått att det funkar att stå med sidan vänd mot motståndaren i WTF TKD eftersom låga sparkar inte är tillåtna. Men finns det någon orsak till varför det inte skulle fungera att stå vänd mot motståndaren som i Thaiboxning, Sanshou etc.?
Inlägg ändrat: 2008-09-26 (14:25)
2008-09-26 (15:05)
2008-09-26 (16:34)
Eftersom det är endel snurrsparkar och bakåtsparkar är det lättare om man står som man gör i TKD. Även också för att man inte vill visa magen för mycket eftersom det är där de flesta poängen tas.
OK, då är jag med. =) Jag är bra sugen på att gå iväg och testa TKD. =P
2012-01-14 (00:13)
Jag har många gånger funderat på att gå iväg och testa WTF Taekwondo, men det är några saker som jag inte har begripit efter att ha sett det på TV. Jag har två frågor till er som tränar WTF TKD:
* I WTF-tävlingar håller fighters inte guard utan håller armarna raka utmed sidorna. Varför håller de inte guard så att de hinner blockera höga sparkar med armarna?
1. Hm...det måste vart nåt fel, för jag går på WTF-TKD och vi håller guarden uppe en stor del av tiden.
2. Det är en regel, eller mer som en redo-ställning att stå så. Man måste ju självfallet inte stå så under hela tävlingen utan bara i början när man ska visa att man är redo. :)

xynd M32