FBI M28
Reg: Jun 2002
21 inlägg
OK, här kommer det..
Kyokushin suger!
Argumentet från de som har valt att fortsätta är att de som klankar ner på karate inte vet ett dyft om vad det är de kritiserar. Ingen kan påstå att jag inte vet vad jag talar om! Nu (inte nyligen, men ett par år sedan) har jag tränat det i ca 5 månader, någonting som nästan bara gick ut på att stå perfekt i senku sidachi, träna på morote ski och dylikt. OBS, jag kan inte japanska för fem öre men skiter i att jag stavar som en kratta. Det var ju verkligen meningsfullt, har ju mycket med kamp att göra överhuvudtaget. Eller inte alls! Jag har även sett hur de som är högt graderade tränar och sammantaget räcker detta för mig, varför slösa bort sin tid?
Inte så jävla konstigt att thaiboxning och MMA har blivit så inne på bekostnad av traditionella stilar. Den som vill lära sig slåss skulle jag rekommendera att börja med thaiboxning (eller kanske kolla upp Krav Maga, Defendo etc. om det är mer självförsvar som är målet med träningen). Visst, Muay Thai är en av de absolut hårdaste kampsporterna på denna planet och det passar ju inte alla. Kan passa på att tillägga att jag är fullt medveten om att fighting-inriktad träning (inför Knock Down Karate) finns i Kyokushin också, men här slipper du träna ovan nämnda meningslösa drillar.
Jag har även tränat på Tian Long Kung Fu i Stockholm och även här så var det lite fighting-inriktad träning. Trots att det var mer som en uppvisningsstil så tyckte jag att det var betydligt bättre, det var stor skillnad mot Kyokushin. Det är den mest komplicerade/komplexa kampsport jag någonsin har tränat och häri ligger förstås utmaningen. Det tar så lång tid att verkligen bemästra den, bl.a. för att man måste vara mycket atletisk för att kunna utöva den korrekt! Inte lika stelbent som Kyokushin heller.
Nu tränar jag iaf Ju-jutsu, inte BJJ så det hör till de mer traditionella stilarna. JAG VET.. detta är traditionell budo liksom Kyokushin men instruktören på denna Ju-jutsu-skola håller det hela på en mycket bra nivå, träningen känns meningsfull. Vet iofs inte hur det är på andra Ju-jutsu-klubbar. Men han är iaf inte så traditionsbunden, trots arvet..
Men du är självklart berättigad att ha en egen åsikt, men då bör du säga det, särskilt som kyokushin är en av de hårdare och mest kampsportsliknande av de japanska budostilarna(anser ialla fall jag). du borde, som morbidangel sa, ha kollat upp uppläget på den klubb o i den grupp du skulle träna, så skulle du ju ha slkuppit "slösa bort din tid" .
jag själv skulle nog inte vilja träna kyokushin eftersom jag har fått intrycket att det är ännu mer smärtsamt än typ thaiboxning, att stå o gröta på som kyokushin folket gör kan fan inte vara skönt
men framför allt börja inte träna en kampkonst o förvänta dig en kampsport, vill du inte ha hela paketet som en kampkonst inbär, o istället vill träna inför match, välj en kampsport, svårare än så är det inte.
Att det är individen och inte stilen som avgör är åtminstone delvis sant. Men vi bör ställa oss följande fråga - vilken stil ger individen förutsättningar att utnyttja sin potential till fullo? Att använda 50 % eller mer av tiden till drillar med senku sidachi, morote ski etc. (dålig japanska igen? Skit samma!) ger det inte. Att träna en stil som är fullkontakt rakt igenom ger det däremot.
Jag skulle kanske tycka att Kyokushin är en bra stil om kata (samt drillar av den typ som jag nyss har nämnt) hade skalats bort. Men jag har fått höra av en person som också har tränat karate tidigare att det inte får kallas karate då.
Jag håller inte alls med om att påståendet faller platt efter att ha tränat i fem månader. Uppenbarligen så är det så i karate att man ska ha tränat i x antal år för att överhuvudtaget kunna fightas. Det är något som är förbehållet för nån slags "mystisk elit" som är högre graderad. Sen när man väl är där så tränar man mest på några kator som suger. Och sen blir det liiite träning för Knock Down Karate.
Varför avfärda argumentationen från den som tränade i fem månader? Eller endast två gånger? Efter två gånger så ville han inte se mer...
Och vaddå kolla upplägget med instruktören? Man måste ju träna på de där drillarna för att det ska få kallas karate!
Och du... jag köper inte att Kyokushin är smärtsammare än Thai, inte om man lär sig blockera low-kicks korrekt (och gör så hela tiden). Dvs med skenbenet, då kan man ju fortsätta matchen längre också. På Kyokushin-klubben lärde de ut att ibland ta low-kicks genom att spänna lårmuskeln och trycka emot när smällen kommer
Jag håller inte alls med om att påståendet faller platt efter att ha tränat i fem månader. Uppenbarligen så är det så i karate att man ska ha tränat i x antal år för att överhuvudtaget kunna fightas. Det är något som är förbehållet för nån slags "mystisk elit" som är högre graderad. Sen när man väl är där så tränar man mest på några kator som suger. Och sen blir det liiite träning för Knock Down Karate.
Varför avfärda argumentationen från den som tränade i fem månader? Eller endast två gånger? Efter två gånger så ville han inte se mer...
Och du... jag köper inte att Kyokushin är smärtsammare än Thai, inte om man lär sig blockera low-kicks korrekt (och gör så hela tiden). Dvs med skenbenet, då kan man ju fortsätta matchen längre också. På Kyokushin-klubben lärde de ut att ibland ta low-kicks genom att spänna lårmuskeln och trycka emot när smällen kommer
jag tycker inte att fem månader ger en god inblick i karate eller budo för den dlen, jag själv tränade karate i över sju år, men började sedan träna mma. karate tar mycket längre tid att komma in i o man finslipar grunderna mer än i kampsporter o det ä mindre sparring, jag tycker dock att jag har väldigt bra nytta av de grunder jag lärde mig i karaten, inte kanske i rena tekniker. det tar dock längre tid att bli duktig i karate än i en kamsport anser jag.
testa att ställa dig utan handskar eller nåt sånt o gröta på med slag mot överkroppen och lowkicks mot benen i typ några minuter o avsluta sedan med att ta emot en yxspark i ansiktet...visst fan e d hårt
thaiboxning är jävligt hårt det med, men där står man inte å grötar konstant o man har ialla fall handskar
Jag var fullt medveten om att kata var en betydande del av karate. Attityden från de som sysslar med det är hela tiden "du kan inte ett skit om karate, du vet inte vad det är du kritiserar". Nu gick jag iväg och gav det en chans och länge dessutom. Nu har jag fått ännu mer "input" att reflektera över.
Den som har tränat i karate i 1 år och tycker att det är dåligt får svaret att man måste ha tränat i 2 år för att förstå vad det innebär. Den som har tränat i 2 år får svaret att man måste ha tränat i 3...
Håller inte alls med dig om resonemanget om "drillarna" men jag tänker inte tvinga dig att tycka som jag. Och härmed så tänkte jag avrunda den här tråden, det är ingen större idé att föra diskussionen vidare.
Citat från tokgubben
thaiboxning är jävligt hårt det med, men där står man inte å grötar konstant o man har ialla fall handskar (detta är ingen nedvärdering mot thaiboxning, jag gillar thaiboxnin )
Hellre en smäll i magen än smäll på käften...
Citat från Prey
Lär dig läsa innan du postar egna inlägg.
Du har rätt, men jag tänkte avrunda det här nu.
JAG VILL HA MINA 3ÅR TILLBAKAAAA!!!!!
Tänk om jag tränat thai, mma lr brottning under de tre åren istället :'(
Vill verkligen inte att någon annan skall göra samma misstag och ångra sig.
http://video.google.com/videop...0aliveness&hl=sv
Så gör det man tycker om.
Kyokushin har 3 saker: Kihon(grundträning), Kata, Kumite(fight).
Men alla klubbar är inte den andra lik. Det finns klubbar som är mer inriktade på fighting än Kata och tvärtom.
Sen är Budo budo.
Jag ÄLSKAR Blodpudding och jag ÄLSKAR Kyokushin!
OSU!

kraspor M32