Annons - http://www.srsgroup.se

Annons - http://sbisport.se/shop/contents/sv/d391_Kampanjer___Outlet.html

Tillbaka Traditionella stilar // Slutat med karate

Ingen bild

Offline FBI M28
Reg: Jun 2002
21 inlägg

2008-05-22 (01:23)

Alla som blir tjuriga när någon nedvärderar den egna stilen behöver inte göra sig besvär och läsa vidare, man kan faktiskt välja att respektera någon annans åsikt istället. Det är lite lustigt att så många har problem med det, bara för att det är politiskt inkorrekt att göra den här typen av påståenden.

OK, här kommer det..

Kyokushin suger!

Argumentet från de som har valt att fortsätta är att de som klankar ner på karate inte vet ett dyft om vad det är de kritiserar. Ingen kan påstå att jag inte vet vad jag talar om! Nu (inte nyligen, men ett par år sedan) har jag tränat det i ca 5 månader, någonting som nästan bara gick ut på att stå perfekt i senku sidachi, träna på morote ski och dylikt. OBS, jag kan inte japanska för fem öre men skiter i att jag stavar som en kratta. Det var ju verkligen meningsfullt, har ju mycket med kamp att göra överhuvudtaget. Eller inte alls! Jag har även sett hur de som är högt graderade tränar och sammantaget räcker detta för mig, varför slösa bort sin tid?

Inte så jävla konstigt att thaiboxning och MMA har blivit så inne på bekostnad av traditionella stilar. Den som vill lära sig slåss skulle jag rekommendera att börja med thaiboxning (eller kanske kolla upp Krav Maga, Defendo etc. om det är mer självförsvar som är målet med träningen). Visst, Muay Thai är en av de absolut hårdaste kampsporterna på denna planet och det passar ju inte alla. Kan passa på att tillägga att jag är fullt medveten om att fighting-inriktad träning (inför Knock Down Karate) finns i Kyokushin också, men här slipper du träna ovan nämnda meningslösa drillar.

Jag har även tränat på Tian Long Kung Fu i Stockholm och även här så var det lite fighting-inriktad träning. Trots att det var mer som en uppvisningsstil så tyckte jag att det var betydligt bättre, det var stor skillnad mot Kyokushin. Det är den mest komplicerade/komplexa kampsport jag någonsin har tränat och häri ligger förstås utmaningen. Det tar så lång tid att verkligen bemästra den, bl.a. för att man måste vara mycket atletisk för att kunna utöva den korrekt! Inte lika stelbent som Kyokushin heller.

Nu tränar jag iaf Ju-jutsu, inte BJJ så det hör till de mer traditionella stilarna. JAG VET.. detta är traditionell budo liksom Kyokushin men instruktören på denna Ju-jutsu-skola håller det hela på en mycket bra nivå, träningen känns meningsfull. Vet iofs inte hur det är på andra Ju-jutsu-klubbar. Men han är iaf inte så traditionsbunden, trots arvet..

Ingen bild

MorbidAngel (Ej medlem mer)

2008-05-22 (06:43)Ändra

Om du tränat karate, oavsett stil, 5 månader, så ska du nog inte vänta dig nåt särskilt... budo är budo... förvisso tycker jag att du borde fått sparras NÅN gång under den tiden... men, där skiljer sig instruktör från instruktör, och klubb från klubb..... Att dissa Kyokushin känns dumt, då min egen erfarenhet är helt annorlunda... Du kanske borde pratat med tränaren om vad du var ute efter INNAN du började, så hade du varit medveten om dennes upplägg på träningen. I övrigt så kan man diskutera in absurdum om vilken stil/art som är "bäst"... alla vi som tränat ett tag vet att det handlar mest om träningsmetod och person, om huruvida du blir en grym fighter eller ej... Ingen blir per automatik bra på nåt bara för att dom tränar en särskild stil (det glöms gärna bort av thai- och mma-folket numera... bara för att det är de stilarna som syns mest på dumburken).... Point taken?

tokgubben

Offline tokgubben M25
Reg: Sep 2005
1326 inlägg

2008-05-22 (20:00)

har själv gått från karate till en annan sport(mma), jag skulle dock inte gå så långt som att påstå att karate suger o i ditt fall, fem månader i karate är ingen lång tid, snarare kort, att påstå att du skulle ha goda grunder för ditt påstående faller lite platt när det är så kort tid du tränat.
Men du är självklart berättigad att ha en egen åsikt, men då bör du säga det, särskilt som kyokushin är en av de hårdare och mest kampsportsliknande av de japanska budostilarna(anser ialla fall jag). du borde, som morbidangel sa, ha kollat upp uppläget på den klubb o i den grupp du skulle träna, så skulle du ju ha slkuppit "slösa bort din tid" .
jag själv skulle nog inte vilja träna kyokushin eftersom jag har fått intrycket att det är ännu mer smärtsamt än typ thaiboxning, att stå o gröta på som kyokushin folket gör kan fan inte vara skönt

men framför allt börja inte träna en kampkonst o förvänta dig en kampsport, vill du inte ha hela paketet som en kampkonst inbär, o istället vill träna inför match, välj en kampsport, svårare än så är det inte.

Ingen bild

Offline FBI M28
21 inlägg

2008-05-23 (00:57)

Jag respekterar era åsikter, men jag känner igen resonemangen sedan tidigare. Och ärligt talat, de är ensidiga.

Att det är individen och inte stilen som avgör är åtminstone delvis sant. Men vi bör ställa oss följande fråga - vilken stil ger individen förutsättningar att utnyttja sin potential till fullo? Att använda 50 % eller mer av tiden till drillar med senku sidachi, morote ski etc. (dålig japanska igen? Skit samma!) ger det inte. Att träna en stil som är fullkontakt rakt igenom ger det däremot.

Jag skulle kanske tycka att Kyokushin är en bra stil om kata (samt drillar av den typ som jag nyss har nämnt) hade skalats bort. Men jag har fått höra av en person som också har tränat karate tidigare att det inte får kallas karate då.

Jag håller inte alls med om att påståendet faller platt efter att ha tränat i fem månader. Uppenbarligen så är det så i karate att man ska ha tränat i x antal år för att överhuvudtaget kunna fightas. Det är något som är förbehållet för nån slags "mystisk elit" som är högre graderad. Sen när man väl är där så tränar man mest på några kator som suger. Och sen blir det liiite träning för Knock Down Karate.

Varför avfärda argumentationen från den som tränade i fem månader? Eller endast två gånger? Efter två gånger så ville han inte se mer...

Och vaddå kolla upplägget med instruktören? Man måste ju träna på de där drillarna för att det ska få kallas karate!

Och du... jag köper inte att Kyokushin är smärtsammare än Thai, inte om man lär sig blockera low-kicks korrekt (och gör så hela tiden). Dvs med skenbenet, då kan man ju fortsätta matchen längre också. På Kyokushin-klubben lärde de ut att ibland ta low-kicks genom att spänna lårmuskeln och trycka emot när smällen kommer

Ingen bild

MorbidAngel (Ej medlem mer)

2008-05-23 (04:55)Ändra

Kort sagt: då var inte karate din grej. Om du inte hajat att kata är stor del av de flesta budoarter får du väl skylla dig själv liksom. Om du sedan tror att du blir en redig fighter BARA för att du får sparras har du missat mkt... Är inte heller särskilt frälst i kata och dylikt eller att stå i hästställning och öva slag i intet... men - det är EN metod att lära sig viktiga saker, som att slipa balans, uthållighet, samt inte minst mental fokusering osv som lätt glöms i mer direkta kampsporter... För övrigt - min erfarenhet är likadan som föregående talare här - karate gör mer ont än thaiboxning (beror såklart på vilken stil man tränar då också, och med vem som instruktör). Det är på samma gång en "snällare" ton i budo-lokaler enligt min mening, på samma gång som vissa stilar håller hårt på just att det SKA vara hård träning. Du kan ju sedan inte komma och säga att "stilen" inte producerar bra fajters iaf, eller hur? Sen är smaken som baken. Du gillade inte Kyokushin - live with it. Vad är problemet?

Ingen bild

Offline adde_lkpg M83
Reg: Sep 2002
80 inlägg

2008-05-23 (08:09)

Får man fråga på vilken klubb du tränade?

Ingen bild

Offline Gabriel M31
Reg: Maj 2008
74 inlägg

2008-05-23 (08:47)

Jag tränar thai och bjj/mma och jag har grym respekt för just kyokushin. Har man sett deras matcher på de högre nivåerna så får man det om man gillar fullkontakt. Enligt mig alltså :)

Prey

Offline Prey M29
Reg: Aug 2006
87 inlägg

2008-05-23 (09:03)

Du har ju enligt ett av dina tidigare inlägg här (en annan tråd) tränat Muay Thai, som du i en annan briljant tråd du skapat rangordnat som "hårdast" i världen. Kan du inte bara fortsätta med det då och låta de andra arterna vara?

PreyMMA.com | Fighting looks good again

tokgubben

Offline tokgubben M25
Reg: Sep 2005
1326 inlägg

2008-05-23 (09:35)

Citat från FBI

Jag håller inte alls med om att påståendet faller platt efter att ha tränat i fem månader. Uppenbarligen så är det så i karate att man ska ha tränat i x antal år för att överhuvudtaget kunna fightas. Det är något som är förbehållet för nån slags "mystisk elit" som är högre graderad. Sen när man väl är där så tränar man mest på några kator som suger. Och sen blir det liiite träning för Knock Down Karate.

Varför avfärda argumentationen från den som tränade i fem månader? Eller endast två gånger? Efter två gånger så ville han inte se mer...

Och du... jag köper inte att Kyokushin är smärtsammare än Thai, inte om man lär sig blockera low-kicks korrekt (och gör så hela tiden). Dvs med skenbenet, då kan man ju fortsätta matchen längre också. På Kyokushin-klubben lärde de ut att ibland ta low-kicks genom att spänna lårmuskeln och trycka emot när smällen kommer

jag tycker inte att fem månader ger en god inblick i karate eller budo för den dlen, jag själv tränade karate i över sju år, men började sedan träna mma. karate tar mycket längre tid att komma in i o man finslipar grunderna mer än i kampsporter o det ä mindre sparring, jag tycker dock att jag har väldigt bra nytta av de grunder jag lärde mig i karaten, inte kanske i rena tekniker. det tar dock längre tid att bli duktig i karate än i en kamsport anser jag.

testa att ställa dig utan handskar eller nåt sånt o gröta på med slag mot överkroppen och lowkicks mot benen i typ några minuter o avsluta sedan med att ta emot en yxspark i ansiktet...visst fan e d hårt
thaiboxning är jävligt hårt det med, men där står man inte å grötar konstant o man har ialla fall handskar (detta är ingen nedvärdering mot thaiboxning, jag gillar thaiboxnin )

Ingen bild

Offline FBI M28
21 inlägg

2008-05-26 (04:13)

Citat från MorbidAngel
Kort sagt: då var inte karate din grej. Om du inte hajat att kata är stor del av de flesta budoarter får du väl skylla dig själv liksom. Om du sedan tror att du blir en redig fighter BARA för att du får sparras har du missat mkt... Är inte heller särskilt frälst i kata och dylikt eller att stå i hästställning och öva slag i intet... men - det är EN metod att lära sig viktiga saker, som att slipa balans, uthållighet, samt inte minst mental fokusering osv som lätt glöms i mer direkta kampsporter... För övrigt - min erfarenhet är likadan som föregående talare här - karate gör mer ont än thaiboxning (beror såklart på vilken stil man tränar då också, och med vem som instruktör). Det är på samma gång en "snällare" ton i budo-lokaler enligt min mening, på samma gång som vissa stilar håller hårt på just att det SKA vara hård träning. Du kan ju sedan inte komma och säga att "stilen" inte producerar bra fajters iaf, eller hur? Sen är smaken som baken. Du gillade inte Kyokushin - live with it. Vad är problemet?

Jag var fullt medveten om att kata var en betydande del av karate. Attityden från de som sysslar med det är hela tiden "du kan inte ett skit om karate, du vet inte vad det är du kritiserar". Nu gick jag iväg och gav det en chans och länge dessutom. Nu har jag fått ännu mer "input" att reflektera över.

Den som har tränat i karate i 1 år och tycker att det är dåligt får svaret att man måste ha tränat i 2 år för att förstå vad det innebär. Den som har tränat i 2 år får svaret att man måste ha tränat i 3...

Håller inte alls med dig om resonemanget om "drillarna" men jag tänker inte tvinga dig att tycka som jag. Och härmed så tänkte jag avrunda den här tråden, det är ingen större idé att föra diskussionen vidare.

Citat från tokgubben
testa att ställa dig utan handskar eller nåt sånt o gröta på med slag mot överkroppen och lowkicks mot benen i typ några minuter o avsluta sedan med att ta emot en yxspark i ansiktet...visst fan e d hårt
thaiboxning är jävligt hårt det med, men där står man inte å grötar konstant o man har ialla fall handskar (detta är ingen nedvärdering mot thaiboxning, jag gillar thaiboxnin )

Hellre en smäll i magen än smäll på käften...

Citat från Prey
Du har ju enligt ett av dina tidigare inlägg här (en annan tråd) tränat Muay Thai, som du i en annan briljant tråd du skapat rangordnat som "hårdast" i världen. Kan du inte bara fortsätta med det då och låta de andra arterna vara?

Lär dig läsa innan du postar egna inlägg.

kraspor

Online kraspor M32
Reg: Jan 2005
386 inlägg
Moderator

2008-05-26 (10:30)

Försök att respektera varandra det leder till sundare diskussioner.

Läs genom våra allmänna villkor eller sök innan du skapar en ny tråd.

Ingen bild

Offline FBI M28
21 inlägg

2008-05-26 (16:22)

Citat från kraspor
Försök att respektera varandra det leder till sundare diskussioner.

Du har rätt, men jag tänkte avrunda det här nu.

Anton P

Offline Anton P M52
Reg: Apr 2005
86 inlägg

2008-05-26 (18:38)

Lyoto Machida - Karate

Ingen bild

Offline Bosse M25
Reg: Jan 2008
134 inlägg

2008-06-22 (21:58)

Jag tränade karate i tre år... trodde jag lärde mig, trodde jag blev bra....

JAG VILL HA MINA 3ÅR TILLBAKAAAA!!!!!

Tänk om jag tränat thai, mma lr brottning under de tre åren istället :'(
Vill verkligen inte att någon annan skall göra samma misstag och ångra sig.

Ingen bild

rahm (Ej medlem mer)

2008-06-23 (22:32)Ändra

Känner igen mig i kritiken av karaten men skulle inte säga att karate suger rakt av även om den kanske suger för mig. Det beror på vad man vill uppnå med sin träning. Traditionell karate sätter mental träning i fokus, vilket erbjuder ett kampsportsalternativ till exempelvis människor med medfödda handikapp. Jag var på ett läger i Herrljunga då en cp-skadad kille tog ett högt dan av svart bälte, trots att han fysiskt inte utförde korrekta tekniker. Den killen har gjort mycket för att hjälpa människor med medfödda handikapp att träna kampsport och gjort deras liv rikare. Därmed inte sagt att det bara är handikappade som mår bra av att träna traditionell karate men för en sportfighter som vill lära sig att slåss i fullkontakt på det effektivaste sättet har det inte så mycket att erbjuda i jämförelse med andra träningsformer som finns att tillgå. Tränade själv wadokai tills gult bälte då jag slutade pga att budos konservativa träningsmodell inte passade mig. När jag började med karate tyckte jag att det var häftigt men jag utvecklades till att inte ha något särskilt intresse för budokultur och tyckte inte det var så viktigt att veta vad det heter att stå på ett visst sätt. Det var dock en jättebra gemenskap på klubben och väldigt schyssta instruktörer. Men har det hjälpt mig i livet att veta hur man gör en snygg pinan nidan eller vad zenkutsudachi är för något? Nej, inte ett dugg. Hellre då att vi kunde ha sparrats och brottats och, i mina ögon, haft roligare. Matt Thornton från SBGi har sagt en del vettigt kring vilket tidsslöseri det är att träna döda mönster på det sätt man gör inom de traditionella stilarna. Se exempelvis:
http://video.google.com/videop...0aliveness&hl=sv

Inlägg ändrat: 2008-06-23 (22:46)

Ingen bild

Offline MrJack M37
Reg: Jun 2007
1 inlägg

2009-01-04 (18:52)

Osu! Vissa gillar blodpudding, vissa ÄLSKAR blodpudding! Så är det är i livet. Man måste prova på saker och hitta det man tycker om. Det är precis som med religon, alla kan och vill inte vara kristna!

Så gör det man tycker om.

Kyokushin har 3 saker: Kihon(grundträning), Kata, Kumite(fight).
Men alla klubbar är inte den andra lik. Det finns klubbar som är mer inriktade på fighting än Kata och tvärtom.
Sen är Budo budo.

Jag ÄLSKAR Blodpudding och jag ÄLSKAR Kyokushin!

OSU!

Sida 1 av 3     Nästa

Annons - http://www.jabb.se

Visa fler Forum Senaste inlägg

Mikaela Laurén ''''s match är instä...
18 tim
Boxning / Kick / Thai

Tips och trix
5 dag
Boxning / Kick / Thai

Shin-kyokushin 30th all japan weigh...
6 dag