Annons - http://www.fightermag.se/nyheter/tag/mma-panelen/ Annons - http://www.greatearth.se/

Annons - http://www.fightermag.se/nyheter/tag/kimura-talent

Annons - http://www.fustra.net/utbildning

Tillbaka Självförsvar // Krav Maga??

Fu2

Offline Fu2 M25
Reg: Jul 2006
100 inlägg

2006-07-05 (18:28)

Såå... nu står det mellan Krav Maga och Bujinkan:P kanske är det inte heelt lika, kampsporter... men dom verkar trots detta helintressanta för mej... men så klart kommer ja testa båda två, för att avgöra villken jag vill börja i... men skulle ändå villja veta lite mer om Krav Maga, någon härlig själ som kan berätta vad denna kampsport innebär och om den är rolig?? ja är ute efter effektiv, rolig och lätt självförsvar... med blandat självförsvar med spark o slagtekniker... är det Krav Maga, eller?

"as an artist, i perform"

Ingen bild

Offline exploding_ninja
   M38
Reg: Apr 2006
22 inlägg

2006-07-05 (19:31)

Jomenvisst. Krav är ganska schysst, lätt att lära och därmed möjligt att använda i en stressig situation, till skillnad från väldigt många andra arter. Krav har en schysst mental attityd som de lär ut, som enligt mig är det som verkligen särskiljer det från annat, tillsammans med ovanstående. Om man har en bra och erfaren instruktör vill säga....

Go try now!

tokgubben

Offline tokgubben M24
Reg: Sep 2005
1326 inlägg

2006-07-05 (23:57)

mm...shysst attityd...särskilt det här med att man verkligen måste döda eller åtminstone göra attackeraren till krympling med varje teknik...
fasst detta är väl bar mina fördomar, av det jag sett av krav maga...personerna som sysslar med det är antagligen jätte schyssta och vill du ha ett fungerande självförsvarssystem så är väl krav det bästa(vilket är mycket troligt då den israeliska militären antagligen testat grejerna både i strid och på krigsfångar när de skapade systemet... ).

men är lite förvånad av att valet står mellan bujinkan o krav, det är ju(åtminstone inte i mina ögon) så lika precis

Ingen bild

Offline exploding_ninja
   M38
Reg: Apr 2006
22 inlägg

2006-07-06 (08:21)

Ja det är dina fördomar. Om du vetat något överhuvudtaget om självförsvar/nödvärn hade du förstått varför de lär ut detta förhållningssätt.

Intressanta uppgifter du framför, om att israeliska armen systematiskt(för det är vad du antyder) bryter mot alla internationella konventioner och även bindande sedvänja, genom att misshandla och tortera intagna. Detta är för mig helt nya uppgifter, men du har säkert fantastiskt goda källor för dina synnerligen grova anklagelser.

tokgubben

Offline tokgubben M24
Reg: Sep 2005
1326 inlägg

2006-07-06 (10:18)

tja att israel och dess arme bryter mot internationella konventioner är väl inte direkt någon nyhet...så vitt jag vet så har de gjort det ända sedan de utropade staten och uppförde de första bosättningarna...och vad som försigår och kanske ännu mer vad som försigått i israeliska fängelser samt vílka order israeliska soldater fick under intifadan finns även det dokumenterat. om du är intresserad så finns det bland annat en mycket intressant dokumentär om detta. där man bland annat får se när israeliska soldater tar med två stenkastande ungdomar och bryter armar och revbern på dem...mycket trevligt
Men det är väl möjligt att detta inte hade något att göra med krav magans skapelse.

Ingen bild

NoNo (Ej medlem mer)

2006-07-06 (11:13)Ändra

Poängen i min mening med effektivt, observera effektivt, självförsvar är att du måste oskadligöra den andra så snabbt som möjligt om han utgör ett hot mot dig.

Ute på gatan kan man glömma några snällheter eller att den andra inte använder en teknik som knäcker en arm, näsa eller revben.

Anyway, apropå Israel, de är inte guds bästa barn(ironic huh?) iallafall. I början så stödde jag i princip båda sidorna men nu har jag fan tröttnat på israelerna. Läste idag om deras "Sonic Bombs".. spränger trumhinnorna på barnen och en av ungarna har fått en kraftig konstant huvudvärk p.g.a ett hål i trumhinnan som inte kommer läka för än hon slipper de höga ljuden från bomberna. Fast Hamas är ju jvligt puckade också.

bzomba

Offline bzomba M33
Reg: Sep 2002
93 inlägg

2006-07-06 (12:44)

Citat från NoNo
Poängen i min mening med effektivt, observera effektivt, självförsvar är att du måste oskadligöra den andra så snabbt som möjligt om han utgör ett hot mot dig.

Ute på gatan kan man glömma några snällheter eller att den andra inte använder en teknik som knäcker en arm, näsa eller revben.

Anyway, apropå Israel, de är inte guds bästa barn(ironic huh?) iallafall. I början så stödde jag i princip båda sidorna men nu har jag fan tröttnat på israelerna. Läste idag om deras "Sonic Bombs".. spränger trumhinnorna på barnen och en av ungarna har fått en kraftig konstant huvudvärk p.g.a ett hål i trumhinnan som inte kommer läka för än hon slipper de höga ljuden från bomberna. Fast Hamas är ju jvligt puckade också.

Om man verkligen vill finna "Gud" så ska man nog hålla sig undan ifrån mellanöstern. Det är ganska så uppenbart att ingen part har "honom" på sin sida.

Jag tycker att man gott kan slänga alla vuxna israeler och palestinier som brinner så för kampen ut i öknen så får dom slå ihjäl varandra med sina bara händer och om det sen skulle bli någon överlevande så kan han/hon få en liten holme härute i stockholms skärgård samt ett livstidsförråd av senapssill.

Sjuka j*vla vuxna sk*trövar som låter sina barn få leva i allt det där. Allt som behövs är ju att dom sluter bråka.

anhderz

Offline anhderz M34
Reg: Maj 2001
491 inlägg
Moderator

2006-07-06 (14:06)

exploding, Nono, tokgubben och bzomba: Var snälla och kapa inte den ursprungliga tråden. Politik kan diskuteras i off-topic-forumet.

mvh

Fightermag.se

Fu2

Offline Fu2 M25
Reg: Jul 2006
100 inlägg

2006-07-06 (19:11)

tack, de e ba en massa snack som inte handlar om ämnet!

"as an artist, i perform"

Ingen bild

boshiken (Ej medlem mer)

2006-08-09 (23:52)Ändra

testa en termin vardera, börja med bujinkan sedan krav. risken är att om du testar krav först - så stannar du där... :)

Wictor

Offline Wictor M29
Reg: Jan 2005
449 inlägg

2006-08-10 (00:17)

Räkna inte bort aikido heller! Om du är inne på att lära dig fightas utan att behöva fightas så är det nog en riktig höjdare.

Ingen bild

Offline ippon M37
Reg: Aug 2006
1 inlägg

2006-08-24 (19:09)

hmmm jag tror på att all kampsport är bra men det beror på mycket utövaren sdan spelar det rol vad man håller på med jag själv skall gå en instruktörs kurs inom DEFENDO sedan skall jag draigång en sektion här i kiruna ...Och det ser jag fram emot

Ingen bild

Offline Dracula M0
Reg: Okt 2005
5 inlägg

2006-11-30 (15:34)

Jag kan bara säga,att Krav Maga:s grundare I.Lewin var Ju-Jutsuka(och invandrade till Israel)och nget annat.
Som "stil" är krav maga mkt lik den Anglosaxiska Jujutsun,i efterkrigsskedet(andra världkriget).Så visst är det mkt genomprövade stilar .Träna på ,och ha det bäst!!!!!!

Ingen bild

YoungFighter (Ej medlem mer)

2006-11-30 (20:16)Ändra

jo visst det stämmer det är vad krav maga är hoppas du tycker det är lika kul som jag
vart tänkte du träna??

billybong

Offline billybong M31
Reg: Maj 2006
18 inlägg

2006-11-30 (21:01)

Citat från Wictor
Räkna inte bort aikido heller! Om du är inne på att lära dig fightas utan att behöva fightas så är det nog en riktig höjdare.

Antar att den posten var ganska ironisk då den sammanfattar min syn på Krav.
Jag tyckte själv stilen lät tuff och intressant och började träna efter att först ha tränat thai, kickboxning och bjj i 5-6 år. Det första jag fick höra var att jag skulle få börja från scratch, dvs i nybörjargruppen med blandade människor varav vissa inte utövat idrott sen dom slutade gymnasiet.
Ok, fine, tänkte jag. Den här stilen ska ju vara så speciell så det är väl lika bra att börja från början. Nåt kanske man kunde ta med sig från den gamla träningen.

När vi sen började träna så var i stort sett alla moment statiska av typen "boven gör så, jag gör så" vilket gång på gång visats vara ett dåligt sätt att träna muskelminnet om man jämför med sparringliknande former.

Varje människa för sig, men om du verkligen vill lära dig ett system som fungerar är det bara att nöta, nöta och nöta sparring som gäller. Jag slutade Krav efter ett halvår då jag kände att jag aldrig fick en verklighetskoll om teknikerna vi lärde oss fungerade. Det var snudd på att jag hoppades att det skulle komma fram nån och kaxa på krogen så man fick testa det där nya greppet. Med min tidigare (och nuvarande) träning har jag aldrig känt det behovet, och vet att jag blir bättre varje träning. Det testas nämligen av mina klubbkompisar så fort de får chansen.

Bara mina 2 ören (säger man så?).

Ingen bild

Offline tommy83 M29
Reg: Feb 2006
4 inlägg

2006-11-30 (21:32)

Tjena,

Jag är en KM utövare har hållt på med ganska mkt annat. BJJ, THAI , Jiu Jitsu ...

Jag vet inte ritkigt vad Buijnkan:P är för något så jag kan inte dra några paralleller mellan de bägge!

1) VIll göra en del anmärkningar i denna tråd:

För det första så är Krav Maga (IKMF) som finns i Sverige utvecklat av Imi, som sedan fortsatts utvecklas av Mr Eyal. För mer info
http://www.kravmagacenter.se/k...;id=19&Itemid=33

Darren Levin är betydelselös i det hela sammanhanget som befinner sig i USA och detta är ej IKMF. Det är viktigt att särskilja. Dessutom finns Franskt Krav Maga en org. som hoppat av IKMF och har "gammla tekniker" från förr som de fortfarande lär ut. I Brasilien kör de Krav Maga med dräkt óch bälte vilket inte heller finns i IKMF. För mer info googla det!

IKMF är en organistion som är vid ständig utveckling dvs. hittar de en bättre teknik för ett hot eller som en lösning appliceras det i systemet. Systemet är således dynamiskt.

2) Krav Maga består av en mängd olika tekniker. Var någon som skrev "göra attackeraren till krympling med varje teknik... " . Det är inte alls sant. Elever lär sig att ta avstånd från hotbilder, se hotbilder på förhand m.m. Om hotbilden närmar sig och man ej kommer undan eller blivit attackerad av andra skäl utan att sett attacken så finns det snällare varianter på hot och mer grova beroende på hotbilden.

Visst ger man inte en person med en pistol mot ditt huvud en puss? Utan där tillämpas nödvärn till dess att man åtgärdat situation. Jag ingår ej här på hur tekniker ser ut eftersom jag tycker ej detta forum är olämpligt att göra så på.

3) Krav Maga är effektivt och verklighetsanpassat och det är INGEN KAMPSPRORT! Det är SJÄLVFÖRSVAR, man måste särkilja. Det går inte jämföra vem som "vinner" mellan ex. en BJJ kille och en Krav Kille eftersom BJJ har regler , Krav har inga regler. Krav Maga elever tränar på att använda allt för att ta sig lås om så krävs.

4) Jag rekommenderar alla utövare Krav Maga så Ni får perspektiv vad som skiljer sig mellan Kampsport och Självförsvar. All kampsort är annars mkt bra, t.o.m. Aikdo som någon föreslog. Man skall inte underskatta någon kampsport.

5) Krav Maga kan ses vara uppbyggt på det bästa ur ett självförsvars perspektiv från varje Kampsport

6) Israel är en historia för sig....

Hoppas du fick mer insikt och jag rekommenderar dig starkt att testa båda. Krav innehåller allt, bereonde på vilken nivå du är = hur länge du hållt på. Desto längre man håller på desto mer får man lära sig!

Sida 1 av 3     Nästa

Annons - http://www.jabb.se

Visa fler Forum Senaste inlägg

Landslaget
2 tim
Boxning / Kick / Thai

Finns det Thaiboxning i visingsö, u...
6 tim
Boxning / Kick / Thai

Smärta i skenbenet, behandling och ... Fler än 10 svar
2 dag
Boxning / Kick / Thai