kancho M71
Reg: Sep 2008
8 inlägg
Det finns ett talesätt om finnar med knivar, som troligen härstammar från.....?
lite om bakgrund ”min tolkning.”
Redan förra förra decenniet fanns finnar med mycket stor kompetens i självförsvar. De var runt i världen och lärde sig tekniker exempelvis vid japanska keisarens hov och i Kina.
I Turkiet accepterades endast ”finnar” som livvakter till sultanen.
Före utvecklingen av eldvapen hade väl alla världsdelar sitt sätt att försvara sig med knivar, spjut, svärd och med sin kropp som vapen.
I exempelvis östra Finland fanns under en tidsperiod från år 900. (cirka 180år framåt) ett län som styrdes av strids-duktiga kvinnor.
Detta är lite om släkten Valkoinen från Finland. Man vet att släkten Valkoinen hade en tidsperiod då den styrdes av kvinnor.
Vad man också vet är att mästarsmeden Jon Valkoinen 1550-1600 talet var i Kina och lärde ut tekniken hur man tillverkar lövplåt utan skarvar.
I Kina pratar man fortfarande om ”eldvitas” (folket från norden som hänvisar till stridskonster endast från Finland) i samband med när man pratar om kampsporter från Asien.
Under 1800 talet utväxlade man även kunskaper med kinesiska och tibetanska mästare.
Stilen Kas Pin är en av de finska stridskonster som på senare tid har använts i Krim-kriget/Vinter-kriget och under fortsättningskriget samt Spionas.
Aikidons grundare sa att människan är bäst när man är gammal. Alla vet att människan är fysiskt bäst när man är ung, och många tekniker som man lär sig som ung fodrar, styrka och nästan akrobatiska kunskaper. Visste inte Ueshiba bättre? Eller finns det en annan sanning, än vad man under åren har hört och lärt sig? Kan gammal, trög, överviktig eller en (exp kvinna) med mindre muskelmassa försvara sig mot en snabb, stark och ung person med bra kondition som är kunnig i tekniker? Kanske hittar du några svaren i att träna Kas Pin eller inte.
Kas Pin är bara en väg i ditt sökande, varken bättre eller sämre än dom andra stilarna.
Men du kan kanske hitta fler svar till dina tankar, eller högre effektivitet i dina tekniker.
Kas Pins filosofi vid träning (grundtanken) är att inte gå kamp mot motståndaren utan elimenerar anfallaren direkt.
Försöka hitta den optimala avslappningen helt utan styrka vid försvar.
När jag frågade Koning (Judo och Jujisu mästare ) början på 70 talet
när man kan jujitsu, så svarade han: "jo när du är så gammal att all explosiv kraft är borta från musklerna, då måste du lita till 100% av din teknik."
De tränar
låsningar, nervlära, rispar-osynligt hand-engelsk rörelse
Vapen
Kniv: det finns 3 stilar i Finland: Nord-stil, Ladoga stilen samt Inlands stilen. Även de finska romerna har sin egen stil. Det tränas även med många typiska vapen just i Kas Pin stilen.
Stilen har förts vidare i över 30 generationer.
Huvudtränare Kaarlo Valkea har över 40 års tid ägnat sig åt kampsorter.
Kancho Pekka Pajala till stilarna Minami ryu- Genshirin no Ki
www.pajalaryu.se
Inte för att jag tror på mytologin runt Kas-pin riktigt..Jag såg en dokumentär om denne Kaarlo Valkea för något år sedan, var inte övertygad om själva historian bakom stilen, men nog är jag ganska övertygad om att de som tränar Kas-pin kan rispa skinnet på en.
Fanns tidigare intressanta/kul klipp på deras hemsida men de är bortplockade tyvärr. Det enda som jag såg på youtube var inte speciellt informativt. Rörelsemönstret andas "japan". Men de andra jag sett hade ett annat "flow". Be mig inte förklara vad jag menar. Kan inte. ;-)
Kas-pin. Intressant kuriosa med en liten bluffvarning på härstamningen. Tänkt som Finlands svar på samuraj- och ninjaberättelser kanske? Vad vet jag.
Nu när jag kommer ihåg mer....De hade graderingar inom systemet. Jag vill minnas att Björntass möjligtvis var ett namn på en grad. Benämningarna var väldigt skumma och jag fick mest intrycket av att det blivit en överdos av kalevala och bastande (med öl och björkris, men utan ryssar) vid namngivningstillfällena.
Men sedan om ni funderar på att ha alltför kul åt vad vi i grannlandet hittar på så vill jag påminna om att det finns några exempel från sverige jag kan kontra med. haha.