Annons - http://www.fightermag.se/nyheter/tag/mma-panelen/ Annons - http://www.greatearth.se/

Annons - http://www.fustra.net/utbildning

Annons - http://www.fightermag.se/nyheter/tag/kimura-talent

Tillbaka Självförsvar // Bedragare och skojare inom kampsporten.

drnostress

Offline drnostress M46
Reg: Feb 2007
77 inlägg

2007-02-18 (20:28)

Ibland när jag studerar olika kampsporter och stilar finner jag märkliga saker. När det blir tal om självförsvar finner jag än mera mystiska tekniker och tankar.
Ibland undrar jag om man skulle ta med "Självförsvar i TV programmet PLUS.
-Menar du att detta fungerar, om tant Agda gör precis som du säger, kommer hon då att kunna besegra en 110 kilos back från AIK? Är det så !! Är det så du menar, fungerar det som du säger och att alla efter att ha betalat 2000 kr och tränat en termin klarar sig med 100%, är det så !!!

Tanken svindlar. Jag säger inget om alla de stilar och system som finns, det kan vara jätte roligt att träna rörelser och att kittla sin fantasi. Men att gå ut och påstå att vissa tekniker och system är allt man behöver för att kunna försvara sig,,, Nja där blir jag lite fundersam. Självförsvar inom sjukvården, två dagar med en instruktör som visar några grepp och grundställningar. Därefter går sjuksyster iväg med stort självförtroende och tror att hon kan allt. Är hon inte lurad då?

Eller när den facklige representanten där jag en gång arbetade berättade för mig att vi på avdelningen bara fick använda mjukt självförsvar, även om vi blev angripna med kniv så skulle vi försvara oss mjukt. Om jag skulle använda någon av mina otäcka sparkar så skulle jag få sparken. Det var hårda bandage, och mjuka tekniker, hur nu det skulle gå ihop.

Tycker det vore spännande med lite synpunkter i ämnet.

Ingen bild

Offline Mas87 M24
Reg: Jan 2006
15 inlägg

2007-02-18 (21:24)

WÖRD

Prey

Offline Prey M28
Reg: Aug 2006
86 inlägg

2007-02-19 (01:47)

bullshido.net är vansinningt underhållande.

PreyMMA.com | Fighting looks good again

Ingen bild

Offline Mike Wall M50
Reg: Sep 2001
132 inlägg

2007-02-19 (19:12)

Jag håller med dig på många punkter.
Jag håller regelbundet självförsvarskurser för olika yrkesgrupper och anser att det oerhört viktigt att berätta att ingen kan garantera att en viss teknik fungerar alltid. Den garantin kan inte jag lämna och jag menar att det kan ingen annan heller.

Det handlar om att fylla sin verktygslåda med så många olika verktyg som möjligt och sedan träna upp sina färdigheter med dessa. En del har en fallenhet att tala sig ur de flesta situationer, medan en del inte besitter denna förmågan. Detsamma gäller förmågan att med fysiska medel koppla grepp och hålla fast en annan människa eller ta sig loss om någon håller dig.

Det viktigaste med trovärdigheten anser jag är att instruktören /kursledaren på ett förtroendegivande sätt kan återge fakta om exempelvis skyldigheter och rättigheter. Sedan bör man ge exempel på ageranden, principer och tekniker där man guidar deltagarna genom kursen. Om du gör så här och din brukare/angripare gör så här, då kan du....bla....bla..... Helt enkelt att måla upp olika scenarier och låta deltagarna testa hur svårt det i verkligheten är.

Det finns trots detta ett antal sätt att agera som har större sannolikhet att lyckas. Om man håller så här och sedan ställer sig så här, alternativt byter ställning till det här så är dina chanser större än om du står så här....etc

De instruktörer som lockar med reklam att träna detta hos oss för det är det enda rätta eller det enda som fungerar, dra öronen åt dig! Min erfarenhet är att de flesta av dessa instruktörer vill åt dina pengar, thats it. Att ta betalt är inget fel men man måste kunna backa upp sina kunskaper med praktisk erfarenhet, att ha jobbat inom vården eller som vakt etc

Hoppas detta kan bidraga till en konstruktiv debatt.

Mike Wall
www.kaisho.nu

drnostress

Offline drnostress M46
77 inlägg

2007-02-23 (19:07)

Jag har ju varit i hetluften några gånger i mitt yngre liv, och klarat mig förhållandevis bra. Jag tror dock inte att det beror på någon "kurs" som jag gått, snarare är det tack vare min 3 år äldre bror som fram till att jag började högstadiet "spöade" mig varje dag. Det gav mig "Sparring rutin" och jag uppfann en massa fula knep som små "Lillebröder" behöver för att dagligen kunna möta sin storebror i fullkontakts hemmahosvaletudo.

Även om instruktören är bra, är det möjligt att lära någon försvara sig, om denne helt saknar "kamperfarenhet"? Jag skulle kanske ta ett exempel.

Jag och mina glada kompisar har aldrig spelat fotboll, vi har någon enstaka gång läst om fotboll i tidningen och någon av mina vänner har för länge sedan sett en fotbollsmatch på TV. En av kompisarna har en fotboll hemma, men har aldrig använt den på riktigt, bara bollat den mellan händerna någon enstaka gång. Så en dag skall vi gå på "fotbollskurs" och Slatan , Henke och Ralf Edström skall vara Kursledare/ instruktörer. Första dagen går i stort ut på att förklara reglerna. Sedan får vi sparka lite på fotbollar och göra enkla passningar. Dag nr 2 lär vi oss några enkla dribblingar och finter och så får vi prova några skott på mål. Efter detta har vi slutprov, skriftligt på reglerna och praktiska övningar där vi får göra en "dribbling" och avsluta med ett skott på mål.

Efter denna kursen skall vi möta ett gäng killar som spelat fotboll på bakgårdar hela sina liv.

Hur tror du att det går?

Lite på det sättet tänker jag när jag hör om vissa kurser och "stilar" som med enbart teknik gör det möjligt att besegra även den störste brottaren på Jorden. Jag tror inte att det finns några genvägar. Tungt och hårt slit under lång tid, med duktiga tränare som lär ut tekniker som bevisat sin effektivitet både på mattan och i verkligheten. Det är vad jag tror på.

Ingen bild

theo78 (Ej medlem mer)

2007-02-23 (23:04)Ändra

Håller med dig i viss mån men...

För det första så är det väl ingen som påstår att några enstaka träningstillfällen skulle gardera dig mot alla sorts överfall. För det andra, hur många gånger har anfallaren spelat fotboll på bakgården hela sitt liv? Alltid bättre att kunna lite än ingenting alls, istället för att förlora med 30 - 0 kanske man förlorar med 5- 0, spelar lika eller i bästa fall vinner.

Ingen bild

Offline kaiz M30
Reg: Maj 2005
160 inlägg

2007-02-24 (13:07)

Jag tycker en aspekt som man måste pränta in i människor oavsett om de sysslar med självförsvar eller är vassa på boxning eller vad det än må vara. Vi lever inte längre på trettiotalet där det var fair game och "man mot man".

Vad jag vet så går det inte att träna upp sitt skallben så man kan ta en flaska i bakhuvudet. Det är precis sånt man tyvärr får räkna med om man hamnar i råkurr dessa dagar. Speciellt om de vet att du sysslar med någon slags kampsport.

IMO så är de som råkar illa ut gång på gång badasses som aldrig kan backa eller snacka sig ur någonting. Samma gäller de som umgås med nämnda badasses.

Så var inte en badass, umgås inte med sådana= Bästa självförsvaret.

Ingen bild

Offline ultrajohan M34
Reg: Nov 2002
270 inlägg

2007-02-24 (19:10)

Citat från kaiz
Vad jag vet så går det inte att träna upp sitt skallben så man kan ta en flaska i bakhuvudet.

Aha, du har tydligen missat den delen i din träning

http://www.shaolin-wushu.de/google/qigong__kopf_stock.htm

Ingen bild

Offline Oskar M39
Reg: Sep 2001
24 inlägg

2007-02-25 (17:19)

Skrev ett långt inlägg som försvann och jag orkar inte skriva om det men kontentan är: Inom just vård (Kriminalvård, tvångsvård etc.) vimlar det av "hipp happ kun do 17:e dan" instruktörer som hyrs in för att lära ut frigörning från handledsgrepp etc. och som inte har en aning om mijön där detta skall praktiseras. Den taktiska biten är oerhört viktig och den kan inte läras ut av någon utan erfarenhet från dessa miljöer.

Ingen bild

theo78 (Ej medlem mer)

2007-02-25 (17:24)Ändra

Citat från Oskar
Skrev ett långt inlägg som försvann och jag orkar inte skriva om det men kontentan är: Inom just vård (Kriminalvård, tvångsvård etc.) vimlar det av "hipp happ kun do 17:e dan" instruktörer som hyrs in för att lära ut frigörning från handledsgrepp etc. och som inte har en aning om mijön där detta skall praktiseras. Den taktiska biten är oerhört viktig och den kan inte läras ut av någon utan erfarenhet från dessa miljöer.

Word!

drnostress

Offline drnostress M46
77 inlägg

2007-02-28 (12:30)

"Grundkurs i Palm Sticks"
Hittade jag på detta forum. (Självförsvar) För 600 kr skulle jag på några timmar lära mig fantastiska "Trix". Lämpliga för Ordningsvakter, poliser och väktare. Visste inte att "Palm Sticks" var godkännda att använda för dessa yrkesgrupper. När jag läser reklamen för denna "Kurs" så kommer jag farligt nära tanken på denna rubriken jag skriver under nu. Men jag kan ju ha fel, och då backar jag naturligtvis. Enklast är väll att skribenten och uppfinnaren till kursen kommer till Roslagsgatan 47 någon gång då det står FMA på schemat, så kan vi prova.

Att på runt tre timmar lära ut så mycket gränsar enligt mig till bedrägeri.
Och varför ska poliser betala mindre än Undersköterskor?

Ingen bild

Offline JonNy M41
Reg: Maj 2006
42 inlägg

2007-02-28 (14:10)

"Palm sticks" är väl till sin utformning inte helt olika batonger och teleskopbatonger som bärs av poliser, ordningsvakter & väktare? Vet inte hur den kurs du beskriver ser ut, men tre timmar borde väl räcka för att förmedla lite grunder, eller lära ut tillämpningar till kursdeltagare som redan har grundkunskaper.

Inga konstigheter tycker jag, knappast något bedrägeri.
/Jn

drnostress

Offline drnostress M46
77 inlägg

2007-02-28 (14:28)

Till sin utformning skiljer sig Palm Sticks ganska mycket från en av RPS godkännd batong, något mera lik en ASP som är ihopfälld. Men 3 timmar för att lära sig enbart nedtagningar och lås är för mig en mycket kort tid (tar flera träningspass att lära sig de enklaste grunderna). Ska man sedan hinna med allt annat så blir det nog mest pannkaka av allt, men jag kan ju ha fel. Har fuskat lite med "Palmstick" själv. Vill inte kalla mig någon mästare på det. Men att på 3 timmar och för 600 kr,,,,,
Jag klipper in texten så att alla kan läsa,,,,,

GRUNDKURS I PALM STICK (SHORT STICK)

Kursen går igenom ett grundläggande program för effektivt självskydd/självförsvar med palm stick (short stick). Materialet som kommer att täckas under kursen kan även appliceras med t.ex. en penna, en liten ficklampa, en ihopfälld teleskopbatong eller en ihopfälld taktisk fällkniv.

PLATS: Uppsala (adress meddelas vid anmälan)

DATUM: Lördagen den 15 april 2006 (påskafton)

TID: Kl 11:00 - 14:00 (cirka)

PRIS: 600 kr (500 kr för polis/väktare/militär)

KRAV: Deltagare måste vara minst 18 år och får ej förekomma i Polisens straffregister

ANMÄLAN: För mer information och anmälan, var vänlig kontakta Kenneth Jonasson (på mobil: 070-899 81 85)

KURSINNEHÃ…LL: Kursmaterialet lämpar sig utmärkt för t.ex. poliser, väktare, ordningsvakter och vanliga dödliga som vill kunna försvara sig på ett effektivt sätt utan åratal av träning

Kursinnehåll i korta drag:
* Förflyttningar och fotarbete
* Olika typer av slag/attackvinklar (stående och på marken)
* Mitts-träning
* Frigörningar
* Försvar mot olika typer av slag och sparkar
* Limb destructions (attacker mot motståndarens armar/ben)
* Nedtagningar och lås
* Försvar mot kniv
* Flow-drillar (övningar för att få kontinuitet och flyt i teknikerna)

MEDTAG: Lämplig utrustning är gymnastikskor/boxningsskor/brottningsskor, träningskläder, anteckningsblock, egen palm stick (om man har - kommer annars att finnas att låna). Det kommer också att finnas palm sticks till försäljning under kursen.

Välkommen!

Zetagi

Offline Zetagi M45
Reg: Maj 2007
3 inlägg

2007-05-29 (20:56)

Håller med.... ren bullshit !
Det enda som funkar är brutalitet utan hämningar !

Ingen bild

Valentin (Ej medlem mer)

2007-05-29 (21:45)Ändra

Personligen tycker jag att UFC 1 visade vad som funkar och inte funkar, Krav Maga, Drunken Monkey och ninjutsiu i all ära.

Ingen bild

Offline ultrajohan M34
Reg: Nov 2002
270 inlägg

2007-05-30 (10:06)

Tycker det är lite missvisande att dissa Krav Maga med hänvisning till UFC. Har aldrig själv tränat KM men sett att dom ofta knäar i skrevet. Alla har susp i UFC. Det har man inte på gatan.

Sida 1 av 6     Nästa

Annons - http://www.jabb.se

Visa fler Forum Senaste inlägg

Landslaget
1 tim
Boxning / Kick / Thai

Finns det Thaiboxning i visingsö, u...
6 tim
Boxning / Kick / Thai

Smärta i skenbenet, behandling och ... Fler än 10 svar
2 dag
Boxning / Kick / Thai