Annons - http://www.fightermag.se/nyheter/tag/mma-panelen/ Annons - http://www.greatearth.se/

Annons - http://www.fustra.net/utbildning

Annons - http://www.fightermag.se/nyheter/tag/kimura-talent

Tillbaka Off topic // Stor fisk i liten damm...Varför?

Ingen bild

Offline NCRivEN M27
Reg: Jan 1900
85 inlägg

2011-11-21 (14:06)

Kära forum

Något jag har gått och funderat på en tid, är människor som trots att de har vunnit SM flera gånger på rad i flera års tid i samma gren fortfarande ställer upp i SM, att de inte går vidare in till en annan kampart, att de inte vidgar sina vyer och blickar bortåt. (eller går upp en viktklass)

För i min värld så tänker jag att det måste vara otroligt tråkigt att vara så dominerande i sin sport, någon stans måste man känns och tänka efter vinsten "jaha, ett sm guld till.."

Vad kan det handla om? Är dessa människor rädda för att förlora? Är de rädda för att utvecklas? Eller kan det finnas något annat hinder som gör att de omöjligen kan testa något nytt.

Kampsport eller kampart kan betyda många olika saker för många olika människor, endel vill tävla, endel vill bara träna för motionsskull, det finns inget rätt eller fel i något av de, alla behövs. Men om man har valt att tävla så tänker jag att personen i fråga vill testa sina kunskaper mot någon annan, utmana sig själv, pressa sig själv hela tiden och det man har lärt sig, men när utmaningen försvinner ur tävlingsmomentet, varför väljer man då att stanna kvar och inte söker sig till nya utmaningar? 

Det finns flera exempel på där människor har vågat bryta sig ur och testat, och i många fall så har det gått riktigt bra. Vad är det som gör att dessa människor tar steget ut medan många stanna kvar?

Hur tänker ni kring detta ämne?

"To truly try is to give all you have, when you have nothing left."

smaug

Offline smaug M43
Reg: Maj 2001
641 inlägg
Moderator

2011-11-21 (14:15)

Det är olika förutsättningar för olika idrotter så perspektiver är fundamentalt annorlunda beroende på vilken du har som utgångsläge i ditt inlägg.

Tre grundläggande tankar:

1. I vissa idrotter är SM uttagnings för landslaget = biljetten till EM och VM, inte så konstigt att man ställer upp på SM då...

2. I vissa idrotter är det inte så lätt att få matcher och varje match ger bra rutin. Har man (ur det perspektivet) tur kan man få går 4-5 matcher.

3. De flesta SM inom SB&K har SM-status av RF, det är faktiskt något speciellt att vinna ett SM-tecken.

Edit: Jag kan inte räkna ändrade "Två" till "Tre"

Inlägg ändrat: 2011-11-21 (14:47)

Ingen bild

Offline Martin Linder
   M29
Reg: Sep 2004
36 inlägg

2011-11-21 (14:47)

Lite tankar:
Carolina Klüft är ett exempel på någon som vågade "bryta sig ur" och som inte direkt uppskattats för detta. Snarare dumförklarats för att hon avstår "säkra" OS-guld för att bli en så kallad medelmåtta.

Jag läste idrottspsykologi för några år sedan, ungefär när Annika Sörenstam utmanade de manliga golfarna i några tävlingar. Apropå detta varnade läraren för begreppet OPO: Other Peoples Opinions.
Vill du bli framgångsrik måste du lära dig att skita i vad andra tycker. Det är din bedömning som gäller. Hon menade det tvärtom ditt scenario men principen gäller fortfarande.

Och som August skriver (ungefär), SM kanske inte är den högsta eller enda nivån av tävlande för individen?

Ingen bild

Offline NCRivEN M27
85 inlägg

2011-11-21 (16:05)

Citat från smaug
Det är olika förutsättningar för olika idrotter så perspektiver är fundamentalt annorlunda beroende på vilken du har som utgångsläge i ditt inlägg.

Tre grundläggande tankar:

1. I vissa idrotter är SM uttagnings för landslaget = biljetten till EM och VM, inte så konstigt att man ställer upp på SM då...

2. I vissa idrotter är det inte så lätt att få matcher och varje match ger bra rutin. Har man (ur det perspektivet) tur kan man få går 4-5 matcher.

3. De flesta SM inom SB&K har SM-status av RF, det är faktiskt något speciellt att vinna ett SM-tecken.

Edit: Jag kan inte räkna ändrade "Två" till "Tre"

1. Självklart kan det vara så, problemet med det kan vara att nya utövare inte vågar ställa upp i SM för att de känner att de inte har en chans eller för att de är rädda för att få "stryk". Det är viktigt att man hela tiden fyller på med talanger, alla tar olika lång tid på sig att utvecklas.

2. Men det är då jag menar att man kan blicka till andra idrotter där regelverket är likt, ex kickboxning som har ett brett regelvärk med både light kontakt, full kontakt med eller utan lowkicks samt med knän.

3. Det så klart, men som jag skrev, är det verkligen så speciellt att vinna SM 5-6 gånger på rad mot samma motståndare? Jag tycker inte det men uppenbarligen så finns det människor som tycker det, eller så gör dom det bara för att som du skriver säkra en plats i landslaget.

smaug

Offline smaug M43
641 inlägg
Moderator

2011-11-21 (16:25)

1. Det är det aktuella förbundets problem inte utövaren.

2. Klart man kan göra det om man vill. Det är ju en del som gör det också (växlar mellan thai och kick tex). Det är ju dock upp till individen om den känner för det eller inte.

3. Speciellt eller inte. Om det är den nivån man tävlar på och vill tävla på. Tillägg:
jag känner ganska få som har som mål att endast tävla på SM i de fall där det finns internationelal tävlingar. De flesta SM-vinnare inom tex Thai vill ut och tävla på NM, EM och VM. Hur det står till inom tex BJJ har jag mindre koll på. Inom thai blir det nu fler och fler i varje viktklass och större konkurans vilket får upp kvaliteten. Ser det inte som positivt att de bästa slutar tävla så att kvaliteten på SM går ner. Tittar vi åter på SM i thai så har fler och fler tjejer ställt upp på SM år efter år och fler har hängt kvar vilket gett oss ett väldigt starkt lag. Sverige blev världens bästa damnation på VM på grund av detta skulel jag säga. Förhoppningvis leder det till att änne fler ställer upp på SM etc. Just tjejerna har väldigt svårt att få matcher och SM är ett av de få tillfällen när de i stort sett är garanterade att gå matcher. att sluta gå där hade varit direkt kontraproduktivt.

i stort är att gå många matcher väldigt viktigt. På herssidan i thai möter man på VM proffs som gått 160 matcher. Inte riktigt aktuellt att gå färre matcher då.

Som sagt om du nämner vilken idrott det gäller så blir det avsevärt mycket lättare att föra en relevant diskussion.

Edit: Lägger till en frågeställning som inte är illa menad. Har du vunnit SM i någon idrott någon gång? Frågar för att det så klart påverkar synen på SM.

Inlägg ändrat: 2011-11-21 (16:31)

Ingen bild

Offline NCRivEN M27
85 inlägg

2011-11-21 (17:38)

Citat från smaug
1. Det är det aktuella förbundets problem inte utövaren.

2. Klart man kan göra det om man vill. Det är ju en del som gör det också (växlar mellan thai och kick tex). Det är ju dock upp till individen om den känner för det eller inte.

3. Speciellt eller inte. Om det är den nivån man tävlar på och vill tävla på. Tillägg:
jag känner ganska få som har som mål att endast tävla på SM i de fall där det finns internationelal tävlingar. De flesta SM-vinnare inom tex Thai vill ut och tävla på NM, EM och VM. Hur det står till inom tex BJJ har jag mindre koll på. Inom thai blir det nu fler och fler i varje viktklass och större konkurans vilket får upp kvaliteten. Ser det inte som positivt att de bästa slutar tävla så att kvaliteten på SM går ner. Tittar vi åter på SM i thai så har fler och fler tjejer ställt upp på SM år efter år och fler har hängt kvar vilket gett oss ett väldigt starkt lag. Sverige blev världens bästa damnation på VM på grund av detta skulel jag säga. Förhoppningvis leder det till att änne fler ställer upp på SM etc. Just tjejerna har väldigt svårt att få matcher och SM är ett av de få tillfällen när de i stort sett är garanterade att gå matcher. att sluta gå där hade varit direkt kontraproduktivt.

i stort är att gå många matcher väldigt viktigt. På herssidan i thai möter man på VM proffs som gått 160 matcher. Inte riktigt aktuellt att gå färre matcher då.

Som sagt om du nämner vilken idrott det gäller så blir det avsevärt mycket lättare att föra en relevant diskussion.

Edit: Lägger till en frågeställning som inte är illa menad. Har du vunnit SM i någon idrott någon gång? Frågar för att det så klart påverkar synen på SM.

3. Det är nog sant det du skriver, jag får ta och ändra min inställning, men kan fortfarande tycka att om man är så pass dominant borde rimligtvis vilja gå vidare och utmana sig ytterligare, men det är som sagt vad jag tycker.

Vill inte gå in närmare på vilken idrott det rör sig om, utan jag är mer intresserad av om detta fenomen finns i flera idrotter eller om någon delade min uppfattning kring det hela.

Vet inte riktigt hur det påverkar synen på SM, men nej jag har inte vunnit SM, har dock kommit tvåa, och placerat mig bland toppen i en rad olika tävlingar i den idrotten jag utövade.

anhderz

Offline anhderz M34
491 inlägg
Moderator

2011-11-22 (09:44)

Din rubrik och resonemang stämmer bara in på de SM där det råder låg konkurrens, i ett hårt SM, till exempel thai-SM, är det långt ifrån klart att man kan vinna igen bara för att man vunnit förut. Men i vissa fall håller jag med dig, om det finns nya utmaningar som man naturligt kan gå vidare mot så bör man väl göra det.

Ingen bild

Offline mowgli M31
Reg: Apr 2002
502 inlägg

2011-11-22 (15:39)

Som att SM skulle vara dessa fighters mål om de vunnit 5-6 gånger. Nästa mål kanske e EM-guld och sen VM. Bara för att man under tiden vinner SM behöver ju inte innebära att man kommit dit man vill. Har man tränat sen barnsben för att bli bäst i världen nöjer man sig knappast med lilla Sverige. Är väll ingen som säger till en hockey-Spelare som vunnit elitserien att han borde byta till bandy?

Ingen bild

Offline SKA M20
Reg: Dec 2011
4 inlägg

2011-12-20 (11:00)

Citat från Martin Linder
Lite tankar:
Carolina Klüft är ett exempel på någon som vågade "bryta sig ur" och som inte direkt uppskattats för detta. Snarare dumförklarats för att hon avstår "säkra" OS-guld för att bli en så kallad medelmåtta.

Jag läste idrottspsykologi för några år sedan, ungefär när Annika Sörenstam utmanade de manliga golfarna i några tävlingar. Apropå detta varnade läraren för begreppet OPO: Other Peoples Opinions.
Vill du bli framgångsrik måste du lära dig att skita i vad andra tycker. Det är din bedömning som gäller. Hon menade det tvärtom ditt scenario men principen gäller fortfarande.

Och som August skriver (ungefär), SM kanske inte är den högsta eller enda nivån av tävlande för individen?

Intressant! Jag beundrar Carolina Klüflt för att hon satsade på längdhoppet istället. Ska läsa på lite mer om det här med OPO!

Inlägg ändrat: 2012-02-02 (11:31)

http://www.wimdu.se/

Ingen bild

Offline boxeo M25
Reg: Maj 2009
96 inlägg

2011-12-23 (22:44)

Citat från NCRivEN
1. Självklart kan det vara så, problemet med det kan vara att nya utövare inte vågar ställa upp i SM för att de känner att de inte har en chans eller för att de är rädda för att få "stryk". Det är viktigt att man hela tiden fyller på med talanger, alla tar olika lång tid på sig att utvecklas.

Alltså, jag tycker personligen att om man är med i SM ska man möta de bästa. Hade jag vunnit SM och vetat att 2 killar som skulle haft en stor chans på guldet, inte kunde delta så skulle jag inte vara lika nöjd över mitt guld. Just för att SM står för Svenska Mästerskapen och när man vinner SM så ska man vara BÄST i Sverige (det året), inte bäst av _de som ställde upp_ just det året.
SM är ingen "alla ska med" grej för mig, är du nybörjare bör du inte ställa upp utan samla rutin i andra tävlingar.

MEN jag undrar också hur kul är det att vinna SM 5 gånger irad liksom? haha.. Efter 2-3 gånger är det dags att gå vidare till nya utmaningar, då man redan visat att man är bäst i Sverige.
Fast sen är ju ett guld i SM i thaiboxning en väg till landslaget och VM, så aaa..
Blev ett rätt långt inlägg, skulle skriva 2 rader men kom på nya saker jag var tvungen att få ur mig hela tiden..

Inlägg ändrat: 2011-12-23 (22:45)

Annons - http://www.jabb.se

Visa fler Forum Senaste inlägg

Landslaget
1 tim
Boxning / Kick / Thai

Finns det Thaiboxning i visingsö, u...
6 tim
Boxning / Kick / Thai

Smärta i skenbenet, behandling och ... Fler än 10 svar
2 dag
Boxning / Kick / Thai