Annons - http://www.fightermag.se/blogg/redaktionen/

Annons - http://www.akkigear.com/

Annons - http://www.nicopiasport.se/se/

Annons - http://www.facebook.com/group.php?gid=5596252506

Annons - http://www.kolozzeum.com/forum

Annons - http://www.greatearth.se

Annons - http://www.aliscorner.se

Annons - http://www.houseofchampions.se

Forum

OFF TOPIC // Angående pågående krönikedebatt
smaug

Offline smaug M41
Reg: Maj 2001
447 inlägg

Moderator

2010-02-05 (14:59)

Något som får mig att fundera är att det finns bloggare (inte här på fightermag dock) som får betalt för att skriva negativt. Det finns bloggare som skriver direkta lögner och osanningar där bland annat jag fått ta emot mycket skit. Jag tycker det är fel och ruttet men jag protesterar inte och jag kommenterar det inte.

Det är alltså enligt somliga ok att skriva rena lögner och vinkla saker så att det är direkt misskreditterande mot tex mig. Det anses till och med coolt och bra och klappar på axeln utdelas.

Det är däremot inte ok att skriva en krönika som uttalat inte är fakta utan en individs ingång/vinkling/tankar om ett ämne.

Det är alltså inte ok att kunna tolkas som respektlös mot thailändare, men man kan vara sjukt respektlös mot mig? Allvarligt talat?

Jag har såklart reagerat på att vissa som skriver det dåliga får betalt för det (funderingar ingen kring moralen kring det och avsikten bakom?) och att det används i rent kommersiella syften. Köper verkligen folk saker hur som helst frågar jag mig. Men jag har alltså aldrig klagat eller protesterat mot det som skrivits om mig, jag räknar med att det (rätt eller fel) är sådant man får ta i den position som jag befinner mig i.

Det som däremot får mig att reagera och faktiskt skriva nu är dubbelmoralen i den här frågan. Man kan skriva vad som helst om en person här i Sverige och hyenorna skrattar. Men man får inte skriva en krönika med lite bett.

Uppseendväckande dubbelmoral...

Inlägg ändrat: 2010-02-05 (15:00)

Ingen bild

Offline mowgli M29
Reg: Apr 2002
417 inlägg

2010-02-05 (16:13)

Låter inte kul alls. Vet dock inte vad som skrivits eller på vilket sätt. Men som du sa, kanske är det sådant man får stå ut med i den positionen (även om det kanske inte borde vara så). Men du har ju blivit lite av en "kändis" i kampsportskretsar och frågan är om det går att undgå att det skrivs om dig. Det skrivs ju inte heller enbart negativt om dig utan även positivt. Sedan tycker jag inte någon ska behöva ta vilken typ av obefogad skit som helst oavsett vilken position man har.

Det finns ju trots allt stora problem med den nya typen av massmedia, dvs internet och bloggar. Tidningar och annan massmedia har ju vissa riktlinjer de måste följa och en ansvarig utgivare som kan lagar och etiska riktlinjer. Bloggare tror jag skriver ofta ganska spontant utan vidare tanke bakom inlägget och dess konsekvenser. Sedan behöver de ju inte stå till svars för vad de skriver som de som arbetar på tidningar behöver. Kanske att det behövs en debatt beträffande detta i vårt samhälle.

www.pugilismen.tk

Åsa L

Offline Åsa L K35
Reg: Nov 2005
210 inlägg

2010-02-05 (16:56)

Jag tror att de flesta inser dubbelmoralen och drar sina egna slutsatser. Den sista idioten är dock inte född, och är precis som i resten av verkligheten något som alltid kommer att finnas med på ett hörn även - eller snarare framförallt - inom sociala medier.

Ingen bild

Offline Omid M30
Reg: Mar 2008
74 inlägg

2010-02-05 (18:13)

Jag gillar att det från att vara en artikel i fightermag helt plötsligt blivit en Personlig krönika.... hahahha Pinsamt hur ni vrider och vänder på det... Det finns ett arabisk ordspråk som säger att när du har trampat i bajs är det bättre att tiga och gå vidare istället för att fortsätta sparka på bajset och kleta runt det...

Åsa är det inte bättre att du bara säger FÖRLÅT, jag menade inte att min artikel skulle uppfattas som den gjorde och att jag nästa gg ska läsa igenom mina texter en extra gg så det inte blir samma misstag igen.

August.. Det är svårt att kommentara det du skriver när du egentligen inte säger något väsentligt och jag tycker det är jätte konstigt att du låter någon bloggare skriva skitsnack som drabbar dig utan att sätta stopp för det. Det borde du inte acceptera, jag hade inte accepterat det om jag vore du....

Ingen bild

Offline heda M31
33 inlägg

2010-02-05 (18:20)

Har inte denna fjädern blivit den största höna som någonsin setts?
fan vill man så kan man ju tolka saker hur som hellst. jag personligen har alltid sett det som Åsa skriver som krönikor, roliga krönikor

Spirit Fight Center

Ingen bild

Offline Omid M30
74 inlägg

2010-02-05 (18:24)

@Heda - jag kan inte hålla med dig!! Det är viktigt att man uppmärksammar detta... Sen har jag aldrig trott eller någonstans fått det framfört att det är en krönika.... Kanske dags att byta namn till Åsas privata Dagbok?

Sen tycker jag att detta absolut inte är roligt.... Patetiskt att kalla det för roligt....

Ingen bild

Offline heda M31
33 inlägg

2010-02-05 (18:31)

nej DETTA är inte roligt! Åsa´s Krönikor är
som sagt tolka..
det var allt

Spirit Fight Center

Ingen bild

Offline qdan M38
Reg: Jan 2006
22 inlägg

2010-02-05 (18:55)

Citat från Åsa L
Jag tror att de flesta inser dubbelmoralen och drar sina egna slutsatser. Den sista idioten är dock inte född, och är precis som i resten av verkligheten något som alltid kommer att finnas med på ett hörn även - eller snarare framförallt - inom sociala medier.

Var finns dubbelmoralen? I bloggosfären eller hos Farnam? Mig veterligen baktalar inte Farnam på sin blogg August. Är alla på fightplay en homogen grupp som kan lastas som kollektiv för vad en person skriver, är det vad du menar? Lite onödigt att ens dra upp ordet idioter när det pågår en tämligen het diskussion om din plumpa krönika Åsa. Jag förstår att du är arg, det är trots allt ditt arbete som kritiseras, men du måste ju kunna ta till dig kritiken istället för att bli arg och hotfull.

Ingen bild

anja (Ej medlem mer)

2010-02-05 (19:35)Ändra

för åsas krönika känner jag som Voltaire

"Jag delar inte din åsikt och jag skulle gärna dö för att slippa att höra den"

jag kommer inte läsa dom nåt mer

Ingen bild

Offline Stass M32
Reg: Feb 2010
8 inlägg

2010-02-05 (22:21)

Omid, om du nu är en flitig läsare av fightermag så borde du uppmärksammat att Åsa Lempert presenterats som krönikör.

"En tidningsartikel är en typ av redaktionellt material som finns i en tidning. En exklusiv artikel är en artikel som skrivits speciellt för en tidning, oftast efter överenskommelse med tidningens redaktion.

En artikel är uppdelad i tre delar, rubrik, ingress och brödtext. Rubriken ska med ett par få ord berätta vad artikeln handlar om. Ingressen är en sammanfattning av brödtexten och ska inte vara mer än några meningar lång; den ska fånga läsarens intresse inom ämnet. Brödtexten är huvuddelen av artikeln och går in på mer fakta och berättar detaljerat om ämnet."

"En krönika är en litterär genre, där ett faktiskt händelseförlopp refereras och kommenteras kronologiskt, skrivet antingen på vers (t ex knittel) eller prosa.

Ordet krönika kommer från det grekiska ordet chronika, tid, etymologiskt besläktat med "kronologi".

Historiska krönikor skiljer sig från nationalepos och historiska romaner genom ett strikt krav på återgivandet av faktiska händelser, och man kan alltså anklaga en krönikör för att ljuga. Frågan om en texts subjektivitet är med andra ord inte relevant för bedömningen om huruvida den ska klassificeras som en krönika eller inte; graden av objektiv återgivning av ett händelseförlopp bestämmer dess kvalitet som referat. En god krönika bör givetvis framställa upphovsmannens personliga åsikter om dessa händelser, i annat fall är det ett rent referat. Det är ovanligt att en krönika redogör för det referade händelseförloppets kontext. De äldsta krönikörerna, logograferna från antikens Grekland, blandade dock religiösa myter med historiska fakta.

Den mest kända svenska krönikan är Erikskrönikan som är skriven tidigast 1322 men troligen högst några år efter det. I denna krönika nämns Stockholm för första gången. Erikskrönikan är omtalat partisk.

Krönikor är alltjämt en levande genre, främst inom journalistiken, där ordet dock vanligen avser en löst sammanhållen serie tidskommenterande artiklar av en kolumnist eller gästkrönikör. Också mer fullständiga eller översiktliga rapporter med kommentarer om aktuella händelser (till exempel om sport och politik) kallas krönikor, eller årsböcker."

Ingen bild

Offline mowgli M29
Reg: Apr 2002
417 inlägg

2010-02-06 (00:36)

Ok nu har jag läst krönikan. Personligen tycker jag den var mest provocerande mot just svenskar som åker till Thai land för att lära sig fightas. Ser åtminstone detta som artikelns grund. Kan dock tycka att vissa meningar blev lite olyckliga och som faktiskt lätt kan uppfattas som starkt nedlåtande mot thailändare. Men jag tror också det beror på läsaren och hur man tolkar texten. Jag ser krönikan som kåseri eller åtminstone att den angränsar till detta. Alltså att man inte ska läsa artikeln ordagrant som din personliga åsikt utan som starkt överdrivande för att ge en ökad effekt. Tolkar man inte krönikan på det sättet så är det inte konstigt att folk blir upprörda.

Personligen tycker jag det är djupt tragiskt att inte folk försöker förstå och om man inte förstår åtminstone försöker hålla en dialog innan man dömer. Personligen tycker jag detta börjar gå för långt. Tycker det är viktigt att se nyanserna i detta och inte enbart se detta som svart eller vitt. Är krönikans uppsåt att kränka thailändare? Förmodligen inte. Har folk blivit kränkta? Ja dessvärre utan tvekan.

Det skrivna ordet är ofta komplext. Anledningen är att texten inte har tonfall eller andra markörer som gör att folk kan missuppfatta tonen eller sammanhanget. Detta innebär således att det finns fler tolkningsmöjligheter än i det talade språket. Frågan är om inte konflikten beror på detta.

Det går att tolka krönikan på åtminstone två sätt:

Jag tror att de som är starkt kritiskt till texten tolkar det som att Åsa ser ner på thailändare och deras träningsmetoder. Att hon är kränkande mot thai boxare då hon förringar deras träning och leverbröd. Att hon gör sig lustig på dessa fattiga fighters bekostnad.

De som gillar krönikan ser säkert det komiska i svenska fighters som åker ner till Thailand för att senare försöka kopiera thailändarnas stil som visserligen funkar bra för dem men som kanske går att efterlikna på några månader men inte funkar för en relativt otränad i praktiken. Att de dessutom börjar äta ris istället för att använda beprövad vetenskap bara för man gör det i Thailand osv. I Thailand äter man enbart ris för man inte har råd med beprövad vetenskap medan det i Sverige inte finns någon anledning till det. Alltså kan man lika gärna se det som att hon gör sig lustig på svenskars bekostnad.

Man kan säkert se denna krönika på massor olika sätt men för guds skull försök och föra en lugn och sansad dialog innan ni dömer. Tycker detta börjar spåra ut eftersom folk enträget vägrar att försöka läsa mellan raderna. Vist självklart ska Åsa stå till svars för vad hon skrivit men personligen tycker jag detta börjar gå för långt om man t.ex. kollar på kommentarerna på Fightplay och även att det talas om att publicera artikeln i Thailand. Vem vinner på detta? Vad hände med dialog...

www.pugilismen.tk

Ingen bild

Offline oraklet M28
Reg: Jan 2010
11 inlägg

2010-02-06 (09:22)

tjaaaat

Inlägg ändrat: 2010-02-06 (09:34)

pest

Offline pest M31
Reg: Maj 2005
315 inlägg

2010-02-06 (16:57)

Citat från anja
för åsas krönika känner jag som Voltaire

"Jag delar inte din åsikt och jag skulle gärna dö för att slippa att höra den"

jag kommer inte läsa dom nåt mer

Hahaha - så pinsamt fel det kan bli... ha koll på dina citat... Det Voltaire sa var:

"Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem"

En något annan betydelse...

Ingen bild

anja (Ej medlem mer)

2010-02-06 (17:56)Ändra

ja du pest. jag skojjade till det men det är ju svårt i enbart text och jag trodde inte att jag skulle behöva förtydliga det men du verkar ju inte så smart direkt att du kan tolka saker. så du är mest själv pinsam

Pyjamasfarbror

Offline Pyjamasfarbror
   M43
Reg: Apr 2007
102 inlägg

2010-02-06 (18:42)

Citat från anja
ja du pest. jag skojjade till det men det är ju svårt i enbart text och jag trodde inte att jag skulle behöva förtydliga det men du verkar ju inte så smart direkt att du kan tolka saker. så du är mest själv pinsam

Om du själv inte förstår vad Åsa skriver, så skall du nog vara lite försiktig med att försöka trycka ner pest för att han inte förstår vad du menar.

Ingen bild

Offline Omid M30
74 inlägg

2010-02-06 (19:07)

Har inte hört något från Åsa, man blir ju lite orolig. Hon svarar inte i sin tel och inte mail heller... Hoppas hon mår bra efter allt som har hänt... Är det bara att glömma thailandsresor för henne nu eller? Kommer Thailändska regeringen att tillåta henne att besöka landet ??

Sida 1 av 2     Nästa

Annons - http://www.houseofchampions.se

Fighter Magazine