golfrent M47
Reg: Apr 2007
75 inlägg
Hur kan MMA-Nytt tillsammans med Eddi Bravo och Omar Bouiche sitta och glorifiera användandet av droger!!?
Har aldrig tanken slagit dem att det sitter en massa unga människor och ser på programmet. Ungdomar som är väldigt lättpåverkade när det kommer till användandet av droger.
Som känd fighter, instruktör eller bara att man syns och hörs mycket i media så tycker jag att man borde tänka på vilket budskap man förmedlar till omvärlden och till alla ungdomarna som tränar våra idrotter bjj, sw, och mma.
Det finns paraleller mellan diskussionen om cannabis och den om steroider/andra dopingmedel, bruket av båda verkar väldigt utbrett, ändå går ingen av diskussionerna att föra öppet eftersom substanserna är förbjudna och stigmatiserade.
Vi måste också tänka på att cannabis är "lagligt" till viss del i många stater och även i vissa europeiska länder.
Ser inte riktigt problemet. Fighters pratar ju ganska ofta om att de ska dricka alkohol efter matcher och det kan ju till viss del accosieras med rockstar-livet endel lever.
Problemet är att cannabis och alkohol är dåligt både för kroppen och för psyket och att det inte har något inom idrotten att göra.
Och när sen när två personer (Eddie Bravo och Omar Bouiche)som många yngre utövre ser upp till uttalar sig positivt om användandet av droger så blir det ett jätte problem + att marijuana finns med på WADA:s dopinglista (www.rf.se)
Blir ledsen i ögat när jag ser mikes gyms (holländskt gym, och om jag inte misstar mig hel så hade någon av deras fighters en tröja med cannabis reklam senaste k1 el om det var glory)) sponsor tröjor och igentligen så tycker jag det är lika sjukt att EM i fotboll sponsras av Carlsberg.
Sedan behöver man ju inte propagera för att andra ska göra det bara för det, tänk om alla som får tunga droger av sina läkare, till exempel smärttabletter med opiater, skulle sitta och predika hur bra det är för deras game.
Det kommer ner till att Eddie Bravo är en kille som marknadsför sig delvis genom att provocera folk. Se till exempel hur många han retade upp genom att såga träning med gi. Det finns många som tycker som han, men behåller sina åsikter för sig själva.
Ja, det är dopingklassat, men om jag förstått det rätt är det okey om det är godkänt av en läkare som i sin tur är godkänd av den berörda athletic commision.
Sedan så sponsrar ju öl, tequila och diverse andra spriter UFC. Alkohol är ett värre problem samt en farligare drog än cannabis som är relativt ofarlig. Långsiktigt sätt skadar det inte det psyke, fysisk gör det dock, men relativt lite.
Är bara moralpanik kring drogerna, att vi blivit upplärda att det är fel med cannabis. Vetenskapligt sett är det ett klokare val än en öl fredag kväll.
Att MMA-Nytt lägger upp en video med någon som glorifierar användandet av marijuana är inget annat en skandal. MMA-Nytt borde inte lagt upp den här intervjuen och Omar som är en stor profil i MMA Sverige skull ha tackat nej till att vara med eller i alla fall aggiterat emot när Eddie började prata om användandet av marijuana.
Det här visar bara hur långt ifrån riktig idrott sporten börjar komma när media som bevakar sporten väljer att lägga upp intervjuer som den här. Nu känns det mer och mer att det är show och inte idrott. Alla idrottsmän vill att deras idrott förhoppningsvis någon gång ska få komma med i det olympiska spelen men med den här liberala synen på droger så förblir nog den olympiska drömmen bara en drömm.
Det är sant att det är en dopingklassad substans, dock endast i direkt samband med tävling. Exempelvis steroider eller tillväxthormon är förbjudet att bruka även utanför det att du tävlar (under träning, skador, semester eller vad som helst). WADA's regler är dock mycket tydliga med att THC endast är förbjudet att bruka i direkt samband med själva tävlingen (dock räknar WADA alla spår av THC i tester som gjorts vid ett tävlingstillfälle som ett brott mot regeln, även om det bara är rester som kan leva kvar i veckor efter bruket).
Det pågår dessutom diskussioner inom WADA's olika anslutna förbund om att helt stryka THC som förbjuden substans och WADA's ledning verkar inte ha några problem med en sådan regeländring (dock skulle vissa enskilda förbund ha kvar rätten att förbjuda THC, då det kan betraktas som prestationshöjande för vissa "koncentrationssporter", typ pistol- eller bågskytte). Det är dock en bra bit kvar innan det kan bli fallet (tidigast slutet av 2013 och det om det verkligen går igenom).
nak_thai: Angående tillstånd att använda: Nja, riktigt så enkelt är det inte. Vad som krävs för att du som fighter skall få använda cannabis är att du vänder dig direkt till en kommission och får ett undantag fråm dem. Det är en hel process där läkarintyg endast är en del. Du måste framträda (förslagsvis tillsammans med en duktig advokat) inför hela kommissionen och övertala dem om att du verkligen behöver vad det nu är du vill ha ett undantag för.
Hittills har dock inget sådant undantag för THC gets. Det har gets massor av undantag för ritalin och likande och allt fler undatag för testosteron ges, vilket enligt mig är betydligt större problem (i USA pratas det numera ofta om hur dessa undantag för testosteron blivit ett lagligt sätt att dopa sig), men hittills finns möjligheten till undantag för cannabis bara i teorin och det räcker inte med att en läkare säger att det är ok.
Personligen har jag inga problem med att Eddie Bravo pratar om gräs som han gör. Han började röka relativt sent i livet och verkar faktiskt ha en helt ärlig övertygelse om att drogen är possitiv för många människor. Då måste han också kunna säga det. Att förebilder inte får säga eller göra något som kan ses som kontroversiellt håller jag inte med om. Utvärdera vad som sägs, inte vem som säger det. Han är en privatperson och det gav han inte upp bara för att han blev berömd som grapplinginstruktör. Bravo är nog dessutom främst en förebild för folk som redan har en ganska tydlig uppfattning i frågan.
Jag är till 100% säker på att ni skulle ha en annan inställning till droger om era barn eller någon annan nära anhörig var beroende av droger.
THC är en riskfaktor för psykoser:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2424288/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15780846
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21363868
påverkar arbetsminnet:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1193701/
samt kan även skada hjärnutvecklingen om man började bruka före 16 års ålder: "The data seem to be consistent however, when a differentiation between early begin of consumption (before the age of 16) and late begin of consumption is taken into account. Mainly those cannabis users with an early begin of consumption are prone to developing lasting neurocognitive deficits and even a decrease in grey substance volume, as well as an increase in the risk of psychosis. The correlation of this outcome with cannabis consumption during a phase of brain development that includes the consolidation of higher cognitive functions, awareness of social cues, planning of concepts and motivation as well as tools of functional control, is highly convincing. The endocannabinoid system reaches the point of highest receptor density during this age of 16/17 years, and many of the above-mentioned developmental processes are modulated by this system. A chronic damage to this system (e.g., down-regulation or desensitisation of CB1 receptors by exogenous cannabinoids) therefore holds the potential for permanent neurophysiological as well as neurocognitive deficits, and also for the development of psychotic disorders."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pu...anel.Pubmed_RVDocSum
ytterligare en studie som visar att unga (samt de med predisposition för psykos) är mer utsatta: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15574485
det finns nog studier som kan peka ut fördelar också, det förnekar jag inte. men man bör samtidigt vara medveten om riskerna.
Men jag kan inte hålla med dig om att det är fel att ens föra diskussionen. Eddie tycker som han tycker och han bryter inte mot några lagar. Massor av svenskar röker gräs trots att det är olagligt, inklusive våra kampsportsutövare, unga som gamla. Är det då inte lika bra att diskutera saken öppet?
@Marcus W - Det där är de verkliga riskerna med cannabis och det som diskussioner om farorna med cannabis borde handla om! Det är allt för sällan som både förespråkare och motståndare använder sig av dem undersökningarna.
Men jag har använt cannabis, precis som eddie bravo började jag i vuxen ålder och gjorde det i några år. Inga extrema doser, men med måtta säg 1 joint / 2 veckor.
Min åsikt är ju såklart subjektiv, men precis som Eddie Bravo bör alla kunna säga sina åsikter.
Jag har slutat då jag känner att jag får sämre minne och fokus av cannabis. Röker man som E.Bravo varje dag kan jag förstå om han själv inte har insett detta, eller så är hans sinne unikt.
Anledningen till att personera som satt omkring Eddie inte kunde ge sina inputs är för att dom troligtvis inte är några forskare på ämnet, och inte vågar prata om det eller inte har någon erfarenhet av cannabis.
Själv var jag väldigt "frälst", men nu inser jag att drogen, precis som alla droger har sina för och nackdelar. Dock tror jag att dagens ungdom som är i åldern där dom troligtvis kan börja bruka cannabis på ett negativt sätt (säg 15-årsåldern) troligtvis redan har hört pro-cannabis diskussionerna från annat håll är MMA. Dessa kan då snarare lockas att pröva då en nedtystad debatt polariserar åsikter. Därför bör dessa ämnen kunna diskuteras offentligt, i t.ex. en intervju på en mma-sida.
Och angående cannabis och ens prestation i träningen citerar jag följande:
"'ve rolled with Eddie a bunch of times and his game is incredibly tight and focused.
But seriously, weed plays 0 part in that.
A ton of his students smoke pot before class too and their games aren't nearly as tight as his. The difference is he's been training Jiu Jitsu for 10 years more than all of them. (And I think it helps that he learned his fundamentals in the gi - I think learning in the gi increases your confidence that moves can have tightness because the gi gives more friction and gives more tightness generally)
A ton of people who trained with me in Santa Cruz also smoked pot before they trained. Some of them had superb Jiu Jitsu, some of them had sloppy, loose technique. Again, it came down to time in the gym. Those who had 10 years in the gym had tight, solid games. Those who had less time didn't.
Weed played 0 part.
Thinking about it now, I don't think weed would help or hurt your Jiu Jitsu performance. If you function well when you're high and you enjoy training while high, then by all means do. I drink Red Bull before practice and like all products containing caffeine and taurine, it's a drug. I function well and am calm and cool even when I'm "in the world of Red Bull" and I enjoy training more because of it.
Contradictory to what Eddie Zero says, weed will not help you Jiu Jitsu. However, contradictory to what your parents said, it probably won't hurt it either."