kalavun M29
Reg: Aug 2010
6 inlägg
Vad ska man köra på för storlek på boxningshandskarna?
Jag är 180 cm och väger lite mer än 80 kg.
Har testat ett par 12 oz och de kändes bra. Men är det stor skillnad mellan 12 och 14?
Jag har till exempel ett par 16oz twins som jag är mycket nöjd med. Visst dom är stora att brottas med men det finns även handskar som är till för mma-sparring.
Sen har jag även ett par 10oz top ten handskar som är lika mycket stoppning i knogarna som mina 16oz men väldigt mycket mindre på bredden.
Man måste fundera lite på vad man själv kanske hade velat ha på näsan under en sparringrond. Jag vet att det finns 10oz twins-handskar som inte är mycket tjockare än en säckhandske. Då kanske inte en 12oz handske är skitkul att få på näsan heller av en kille på 80kilo när sparringen blir lite hårdare.
/Tomas
Sedan då jag sparras MMA kör jag jämt med MMA sparringhandskar, eller tävlingshandskar.
Det viktiga är ju att man först lär sig att hålla igen i slag/sparkar, och inte gå fullt. Säger tränaren att man kör 20%, 40% etc, så ska man ju veta vad det innebär.
Jag gillar Chokems MMA boxningshandskar, billiga, tighta.
Fråga din tränare vad han/hon tycker.
Lycka till med din träning.
Om det visar sig att de är för tunna när jag kommit längre med min träning köper jag ett par lite tjockare.
Men än så länge är det lugn teknikträning på schemat.
Tack än en gång för alla svar!
Det kvittar hur stora dom gör handskarna om inte stoppningen inte sitter på rätt plats.
Jag kör själv med ett par 10 oz green hill handskar, och jag lovar att jag tar hellre en smäll ifrån dom än ett par 16 oz twins handskar.
Sen kan det variera väldigt på handskarna som kommer från thailand. Vissa är helt ok, men sen köper man samma sorts handske av nästa sändning (från en annan fabrik, kanske)
och får en skithandske...
Nackdelen med green hill är att jag behöver köpa nya efter 1,5 -2 år, då dom går i sönder och slits snabbt.
MVH D
Citat från Tommo
Jag har till exempel ett par 16oz twins som jag är mycket nöjd med. Visst dom är stora att brottas med men det finns även handskar som är till för mma-sparring.
Sen har jag även ett par 10oz top ten handskar som är lika mycket stoppning i knogarna som mina 16oz men väldigt mycket mindre på bredden.
Man måste fundera lite på vad man själv kanske hade velat ha på näsan under en sparringrond. Jag vet att det finns 10oz twins-handskar som inte är mycket tjockare än en säckhandske. Då kanske inte en 12oz handske är skitkul att få på näsan heller av en kille på 80kilo när sparringen blir lite hårdare.
/Tomas
Jag är 1.94 lång och runt 95 kg, så mitt perspektiv är därifrån.
Nu kanske jag är helt ute och cyklar här. Men hur ofta är det man kör full mma-sparring som nybörjare. Det lär ju ta ett tag. Säg att det tar ett halvår så är det ju inte en jättestor utgift med två par handskar under en sexmånadersperiod.
Sen att du väger nästan 100kg och kör hård sparring med 12oz twinshandskar känns ju lite väl extremt. Men det är klart, om alla du kör emot tycker det är skoj så ska väl jag inte säga något...
Köp en hanske som passar dig ! Alltså passar :
- Dina händer
- Är stoppad på rätt ställe (inte som Twins som är stoppad runt handleden lika mycket som på knogarna)
- dina ändamål Inte är så klumpig att du börjar lägga dig till en stil som inte funkar när du har små handskar på dig
Tänk på att handsken är till för dina träningskamrater i större utsträckning än dig. Folk som kommer till träningen i gamla utslagna skithandskar är det skottpengar på...
Jag skulle rekommendera green hill därför att den är stoppad rätt. Den är rund omkring handen och inte kantig som en Thai handske. Den har även bra stoppning. Inga hanskar håller vidare länge för MMA träning.
Sen att du väger nästan 100kg och kör hård sparring med 12oz twinshandskar känns ju lite väl extremt. Men det är klart, om alla du kör emot tycker det är skoj så ska väl jag inte säga något...
Det beror ju rätt mycket på hur bra ekonomi man har. När jag började träna så pluggade jag, och köp av handskar var en rätt stor utgift, och jag ville helst slippa lägga 10% av min månadsbudget på handskar två månader av sex.
Sen uttryckte jag mig lite klumpigt; vad jag menade var att jag oftast inte kan sparra som jag är mest bekväm för att 12 oz är lite för tunna för hård sparring vid min vikt. Borde verkligen ta och köpa mig ett par 16oz så jag inte behöver oroa mig lika mycket, nu när jag har råd.