MMA // Tveksam matchning på SSL10 - Frontier MMA Open
TTL M23
Reg: Maj 2005
85 inlägg
2010-03-08 (23:47)
Tänker på matchen mellan Simon Sköld och Jacob Winqvist () på SSL10 - Frontier MMA Open. För er som inte sett matchen slutar den tvärt när Simon tajmar Jacobs dyk med en roundhouse med bra pulver i. Klappat och klart.
Saxat från kommentarerna på Sadik Sadiks blogg (http://www.fightplay.tv/blogga...imon-ko-vinst-video/): "Jacob skriver: lördag 6 mars 2010 kl 10:59 Jag får faktiskt erkänna att jag aldrig såg den sparken komma. Den satt helt klockrent, och gav mig en minneslucka på några minuter. Jag har en egen version av videon, från en annan vinkel. I den trodde jag att jag tappade garden helt, men här ser jag ju att jag inte gör det. Huvudet är inte riktigt okej än, men bättre. Någon träning blir det dock inte på ett tag till, och sedan en lång upptrappning. Näsan är fortfarande öm också, men inte bruten som tur är! I värsta fall en spricka, men jag tror inte ens det. Jag tycker det är coolt att jag fick möta en landslagsman i karate och JJ i min första match någonsin, det hade jag ingen aning om faktiskt! Nu har jag fått känna på hur bra motstånd känns, nu vet jag vad som behövs från min sida."
Är det någon mer än jag som undrar om det är någon eller några som gjort fel när det kom till matchningen? Kan vi få höra matchmakerns tankar kring detta?
jesperg M39
Reg: Nov 2001
717 inlägg
2010-03-09 (07:14)
Uttalar mig i egenskap av ordförande i shootfightingförbundet:
Detta var en mismatch och förbundet har uppmärksammat den och vidtagit olika åtgärder för att det inte skall upprepas.
Gladius MMA - No rest for the wicked
snarkaren M32
Reg: Jul 2006
8 inlägg
2010-03-09 (11:20)
verkligen mismatch men tycker Jakob gjorde bra ifrån sig!
Inlägg ändrat: 2010-03-09 (11:21)
Rodja M24
Reg: Jan 2010
8 inlägg
2010-03-09 (11:50)
Jag gillar Jakobs attityd i inlägget, riktigt skön inställning. Och ja, det var en mismatch,..
Inlägg ändrat: 2010-03-09 (11:50)
Platon M26
Reg: Jan 2010
136 inlägg
2010-03-09 (13:42)
minns inte ens längre hur många gånger man försökt övertyga "vanliga" människor om att MMA inte är en misshandelssport.. men det tog fan emot att se en så ung kille bli sparkad i ansiktet så :(
börjar ja bli gammal?
Gracie Barra Equipe. Ogranized Like A Team, Fighting Like A Family!
kalleman M25
Reg: Maj 2005
11 inlägg
2010-03-09 (14:13)
Citat från jesperg
Uttalar mig i egenskap av ordförande i shootfightingförbundet:
Detta var en mismatch och förbundet har uppmärksammat den och vidtagit olika åtgärder för att det inte skall upprepas.
Får man fråga vilka åtgärder det är som har vidtagits?
bobbydanger M35
Reg: Maj 2001
140 inlägg
2010-03-09 (15:50)
Det må vara en mismatch men killen som förlorade hade maximal otur. Länge sedan jag såg en så obehaglig knock.
http://www.mmastorm.se/
jesperg M39
717 inlägg
2010-03-09 (16:31)
Citat från kalleman
Får man fråga vilka åtgärder det är som har vidtagits?
Dessa saker är något förbundet arbetar på. Utan att gå in på detaljer så är huvuddragen i detta hur anmälningsformuläret skall se ut och vilken information som skall finnas på detta. Allt för att matchmakern skall ha enkel och tydlig informtion strukturerad på samma sätt för alla tävlande som denne skall matcha.
Gladius MMA - No rest for the wicked
parazit M24
Reg: Sep 2002
487 inlägg
2010-03-09 (17:17)
Måste nog säga att folk är lite hårda mot Jacob. Hade jag inte sett det själv så skulle jag tro att han fick enormt med stryk från början till slut utan att ha ett suck att komma med. Motståndare var väldigt meriterad och det var en mismatch men Jacob gjorde jävligt bra ifrån sig, sen blev han fångad helt enkelt.
Låt oss bara ta det lungt...
Sundance M52
Reg: Mar 2009
64 inlägg
2010-03-09 (19:42)
Här snackas det om mismatching, maximal otur och andra ursäkter. Sanningen är att sådana här "dyngknockar" kan inträffa, kommer att inträffa, även i matcher mellan mer jämnbördiga motståndare. Det är regelverket som tillåter sparkar mot huvudet som är orsaken till att vi ser en sådan här brutal knock. Den som inbillar sig att det är mer eller mindre riskfritt att gå in i en shootfight är mer än lovligt naiv. Jakob har ont i huvudet och näsan 3 veckor efter match.......................!?!?!?!?!? Jag är en varm anhängare av fighting men jag håller med "Platon" -Det tar fan emot att se en människa bli sparkad i fejan på det sättet.
Locco M26
14 inlägg
2010-03-09 (20:36)
tänkte bara nämna nu på kaisho challenge? vet inte om det är en missmatch, men hans motståndare nu har en match och en förlust, vet inget annat om honom. Tycker det låter som en missmatch igen utav vad jag har käst om simon här.. tyck gärna till om jag har fel.
Sköld Simon Nacka Dojo / Team Dynamix Shootfighting -78 kg Johansson Fredrik Escalate MMA
Det beror väl lite på Fredriks tidigare kampsportsbakgrund men visst, på pappret ser det ut som en mismatch
Bruzze M35
Reg: Feb 2007
168 inlägg
Moderator
2010-03-09 (21:48)
Hade varit bra mycket värre om Jacob blev trashad i två-tre minuter innan han åkte på den. Nu var det ju inte så. Han kunde ha vunnit matchen på poäng om den gått tiden ut, på grund av varningen.
Jag minns ett fåtal sådana knockar i Shoot och kan inte se något mönster. Alexander G delade ut en del stryk när han körde shootmatcher, men ingen låg avdäckad sådär efteråt. Däremot har jag sett en riktigt rutinerad kille bli släckt lika illa.
Håller med Bobby om att det mest handlade om maximal otur.
Sundance M52
64 inlägg
2010-03-09 (22:20)
Precis, debutant eller rutierad fighter spelar ingen roll. Risken att bli knockad iskall är en realitet oavsett erfarenhet. Det är regelverket man fightas under som sätter risknivån. Att snacka om "maximal otur" är bara ett sätt att runda kärnfrågan nämligen risknivån. Enda sättet att undvika liknade knockar i framtiden är att ändra regelverket. Fast då blir det naturligtvis inte shootfighting längre utan något annat. Vill man vara åskådare eller deltagare i shootfighting skall man var fullt inställd på att denna typ av knockar kommer att inträffa nu och då.
smaug M41
Reg: Maj 2001
447 inlägg
Moderator
2010-03-09 (22:52)
RIsken för knockouter finns alltid inom fullkontakts kampsport (och även i light och semi, det är därför lagen reglerar all kamsport med sparkar eller slag riktade mot huvudet), den är dock bevisligen låg i väl reglerad kampsport i Sverige (amatörboxning har tex alltid uppgivit 1% shootfighting har ungefär samma har jag för mig).
Ganska självklart ökar risken för knockouter kraftigt vid ojämna matchingar. Risknivån är alltså högre vid ojämna matchingar och lägre vid jämna matchningar. Risken finns men minskar avsevärt med reglering.
Inlägg ändrat: 2010-03-09 (22:53)
jesperg M39
717 inlägg
2010-03-09 (22:59)
Citat från Locco
tänkte bara nämna nu på kaisho challenge? vet inte om det är en missmatch, men hans motståndare nu har en match och en förlust, vet inget annat om honom. Tycker det låter som en missmatch igen utav vad jag har käst om simon här.. tyck gärna till om jag har fel.
Sköld Simon Nacka Dojo / Team Dynamix Shootfighting -78 kg Johansson Fredrik Escalate MMA