kalle M17
Reg: Apr 2009
144 inlägg
2010-11-14 (12:43)
Målsättningen är att aktivera ensamkommande ”flyktingbarn” genom karateträning, säger Tomas Lindgren, ordförande i Lunds karateklubb.
Vår sport är bra på integration generellt sett, men det här handlar om en grupp som på något sätt inte har så mycket stöd i samhället.
Hur Lindgren har kunnat missa de oerhörda resurser som skattebetalarna får bekosta, med en personaltäthet på 1:1, uppassning dygnet runt och annat kostsamt, förtäljer inte nyheten.
Eftersom sedan tidigare känd statistik klart utpekar invandrarungdomar som kraftigt överrepresenterade i personrån- och misshandelsstatistiken, främst mot svenska ungdomar, återstår det att se om detta initiativ kommer att återspeglas i denna statistik.
Ja, vad tror ni om detta, korkat eller ett bra sätt att få in unga invandrare i samhället?
Inlägg ändrat: 2010-11-14 (13:24)
2010-11-14 (13:05)
Ja, vad tror ni om detta, korkat eller ett bra sätt att få in unga invandrare i samhället?
Jag tycker det är bra. För övrigt är din association av invandring, kampsport och brottstatistik inte helt genomtänkt, men utveckla gärna hur du resonerade här.
Att ensamkommande flyktingbarn "normalt är unga män i sexton-sjuttonårsåldern" skulle jag gärna se en källhänvisning till, men det kanske blir off-topic med tanke på vilket forum du postat i.
Inlägg ändrat: 2010-11-14 (13:06)
2010-11-14 (13:14)
Kanske kan vara käckt att känna till.
Inlägg ändrat: 2010-11-14 (13:16)
2010-11-14 (13:25)
Det översta inlägget är en "artikel" från Politisktinkorrekt.info, komplett med "VÅLD" skrivet som ingress, utan angiven artikelförfattare.
Yes det stämmer att det är PI. Finns väl ingen anledning att inte tro detta är sant därför?
Inlägg ändrat: 2010-11-14 (13:34)
2010-11-14 (14:03)
Texten är starkt åsiktsfärgad, och full av vaga hänvisningar som "oerhörda resurser" och "tidigare känd statistik". Artikeln lider av vad man på akademiskt språk kallar kognitiv bias, den framhäver allt som passar in på författarens bild av verkligheten, men ignorerar sådant som skulle kunna tala emot den.
Bland annat tycks författaren missa att Arvsfonden inte finansieras av skattepengar. Uttrycket "testosteronstin" används på ungdomar generellt, så jag antar att även invandrartjejer är fullpumpade med manligt könshormon. Och så vidare.
Det ger inte ett trovärdigt intryck.
2010-11-14 (14:07)
2010-11-14 (15:03)
Största felet jag ser med denna artikeln är att de säger att svenska ungdomar är den störst utsatta gruppen, men kollar man BRÅ's statistik lite snabbt ser man att invandrare är överrepresenterade både som gärningsmän OCH offer!
Och vad tror du är anledningen till att invandrare begår brått? Är det gener? Kultur?
2010-11-14 (15:16)
Kalle: Jag skulle inte lita på nyheterna därifrån just för att de inte är objektiva.
Största felet jag ser med denna artikeln är att de säger att svenska ungdomar är den störst utsatta gruppen, men kollar man BRÅ''s statistik lite snabbt ser man att invandrare är överrepresenterade både som gärningsmän OCH offer!
Största felet jag ser med denna artikeln är att de säger att svenska ungdomar är den störst utsatta gruppen, men kollar man BRÅ''s statistik lite snabbt ser man att invandrare är överrepresenterade både som gärningsmän OCH offer!
Det var något nytt...
2010-11-14 (15:43)
2010-11-14 (15:49)
2010-11-14 (16:13)
Ditt resonemang är ju identiskt med det tyska böghotet:
Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis har det sagts...
2010-11-14 (16:14)
Med detta menade jag att det är helt ORIMLIGT! har du varit sthlms föroter, gbgs föroter, malmös förorter, södertäljes förorter eller uppsala centrum?
Jajamen. Fullt av invandrare, vart man än vänder sig. Väldigt ont om "svenskar".
Det är därför Rosengård, Hammarkullen och Botkyra har så låg brottslighet. Det finns ju inga svenskar att hoppa på. Bara massa invandrare.
Eller vänta nu...
Du Kalle. Uppenbarligen vill du får fram att du ogillar invandrare i allmänhet, svensk invandringpolitik eller bara är lite rasist. Oavsett vad som gäller, kan du inte komma fram till din poäng?
Inlägg ändrat: 2010-11-14 (16:20)
2010-11-14 (16:37)
Med detta menade jag att det är helt ORIMLIGT! har du varit sthlms föroter, gbgs föroter, malmös förorter, södertäljes förorter eller uppsala centrum?
Tja, då borde du veta att det är ganska rimligt.
Jag är född i bergsjön i Göteborg och bott i Borås förorter, som klassades som några utav Sveriges farligaste områden. Bott på Hässleholmen och Norrby i Borås.
Sanningen svider ibland, men om vi ska föra en debatt efter människors egna erfarenheter och teorier man fantiserat ihop så kommer vi inte komma någon vart, för för allt vi vet kanske mitt liv är perfekt, då borde alla andras vara det med.
Njae, ska vi föra en vettig debatt kring ämnet får vi använda oss av seriösa källor.
2010-11-14 (16:52)
2010-11-14 (19:19)
Oavsett vad som gäller, kan du inte komma fram till din poäng?
Ja jag skrev ju högst upp "är det korkat eller smart?" tanken var ej politisk tråd, villket det senare blev...
Frågan va ju inte om vad ni tycker eller brå eller skit som aftonbladet pumpar in i er... Men om jag ska vara lite mer "tydlig" nu då. Skulle ni tro detta är ett smart sätt att få unga(invandrare) på rätt spår i samhället. Det är allmänt känt att ungdomar som har börjat med kampsport blir mer diciplenerade och i många fall slutar upp med eventuella brott. Men tror ni att detta kommer bli positivt resultat eller negativt?
2010-11-14 (19:30)
Men OnT så tror jag det är bra, såvida man får en bra spridning på det, alltså att de verkligen integreras. De får lära sig diciplin, får förhoppningsvis svenska vänner m.m.