Besöksadress(även paket)
Fighter Magazine i Sverige AB
Karl Gustavsgatan 49
411 31 Göteborg
Ansvarig utgivare
Marko Gyllenland
Annonsera
Tipsa Fighter om nyheter
Albin M30
Reg: Feb 2006
41 inlägg
2011-09-18 (16:13)
Någon som har mer info om detta? Vad skulle detta få för konsekvenser här i Sverige för snusare? Skulle man som snusare/rökare exempelvis kunna träna på gym eller exempelvis MMA utan att riskera allmän uthängning och avstängning ala Bielkheden?
Om ni inte hört något om detta, men ändå har lite bättre koll på det här med dopingregler, Wada med mera skulle information tacksamt tas emot!
2011-09-18 (18:36)
Det finns enligt Riksidrottsförbundet vissa generella undantag från användandet av dopingklassade medel för idrottare som är med i en förening men som ligger på en lägre idrottslig nivå, det som krävs är att du behöver det dopingklassade medlet för medicinsk behandling (exempel:astmamedicin) och att du skall kunna styrka den medicinska användningen vid ett eventuellt dopingtest. Du behöver alltså här inte aktivt söka dispens i förväg vilket krävs om du är elitidrottare utan kan styrka det legitima användandet i efterhand.
Nikotin används ju dock sällan som något slags medicinsk behandling så det är osäkert om det kommer falla inom den kategorin.
I en notis i tidningen "Wiener Zeitung" citerar tidningen ett uttalande från WADA:s vetenskaplige direktör Rabin där Rabin menar på att nikotin verkar vara väldigt vanligt inom vissa idrotter. Enligt WZ betonade han även att Wada inte ville hindra någon att röka utan snarare sålla ut användning av nikotin som enbart används för att få fördelar inom idrott genom den stimulerande effekten. Sporter Rabin tar upp där nikotin är vanligt är bland annat ishockey och skidor. Den "stimulerande effekten" skall enligt en artikel i Sportnytt på svt.se vara att nikotin skärper uppmärksamheten, håller pulsen under kontroll och minskar stress och kroppsvikt.
Jag gissar på att om nikotin hamnar på Wadas dopinglista så kommer det att vara en dosrelaterad användning d.v.s. om en idrottare har kraftigt eleverade nivåer av nikotin i samband med t.ex. tävling så kan avstängning för doping komma ifråga. Annars hade det tvingat alla som röker, brukar nikotinavvänjande medel eller snusar i en väldigt besvärlig sits. Jag kan tänka mig att Wada sätter en så pass hög tröskeldos av nikotin innan det är över gränsen för doping att det i praktiken blir svårt att få i sig det om man inte direkt missbrukar en stor mängd nikotin innan en idrottslig prestation. Som rökare/snusare får man antagligen ge fan i att röka eller snusa just innan en idrottslig prestation för att vara på den säkra sidan.
Det här är dock bara min lekmannamässiga bedömning utan att vara särdeles insatt i ämnet. Jag gissar på att mer utförlig information snart kommer finnas tillgänglig då det är ett rätt stort steg Wada tar om de skulle dopingklassa nikotin.
Inlägg ändrat: 2011-09-18 (18:38)
2011-09-19 (09:38)
Lekmannamässigt eller ej, tack för ett bra svar och du har säkert rätt! "Artikeln" på text-TV hade vinklingen om att den nya regeln skulle slå mot rökare och det var väl lite därför jag ville ta upp det här.
Antar att detta kan komma att bli en "het potatis" om Wada bestämmer sig för att gå vidare, tänk bara alla snusande fotbolls- och hockeyspelare på elitnivå. Även om man lägger nivåerna högt så är frågan om man som idrottare vågar chansa. Såvitt jag vet så kan ju ett dopingtest ske utan förvarning och behöver inte ske i samband tävling.
Edit:
Gratulerar också till MMA-handskarna för bästa foruminlägg. Välförtjänt!
Inlägg ändrat: 2011-09-20 (01:10)