Annons - http://www.fightermag.se/nyheter/tag/mma-panelen/ Annons - http://www.greatearth.se/

Annons - http://www.fustra.net/utbildning

Annons - http://www.fightermag.se/nyheter/tag/kimura-talent

Tillbaka Kost & Näring // Kakao vætskedrivande?

Platon

Offline Platon M28
Reg: Jan 2010
256 inlägg

2011-06-14 (14:12)

Jag slutade dricka kaffe før længe sen før att få bættre vætskebalans. Men dricker fortfarande varm choklad ibland på jobbet, men då børjar jag gå på toa oftare.. inbillar jag mig bara eller vet någon om choklad ær vætskedrivande?

Gracie Barra Equipe. Ogranized Like A Team, Fighting Like A Family!

anhderz

Offline anhderz M34
Reg: Maj 2001
491 inlägg
Moderator

2011-06-14 (14:27)

Innehåller Teobromin (eng. theobromine), milt vasodilaterande, centralstimulerande och diuretiskt (vätskedrivande). Men jag har svårt att tro att dosen man får i sig i en kopp choklad spelar någon praktisk roll. Även kaffets vätskedrivande effekt har överdrivits.

(ändrat för stavfel)

Inlägg ändrat: 2011-06-14 (14:29)

Platon

Offline Platon M28
256 inlägg

2011-06-14 (15:09)

Jaha, men det kan nog ligga nåt i det. vissa kanske ær mer kænsliga mot vætskedrivande før såhær många tioabesøk gør jag inte hemma som jag gør på jobbet nær ja dricker choklad. tack før svar!!

smaug

Offline smaug M43
641 inlägg
Moderator

2011-06-14 (23:17)

Chokladmjölk har ju rekomenderats som bra för återhämtning etc. Vad säger du om det Anhderz?

anhderz

Offline anhderz M34
491 inlägg
Moderator

2011-06-15 (11:01)

Platon: om man känner att man reagerar på något ska man lita på det även om det står annorlunda i läroböckerna. Näringslära är en primitiv vetenskap. Sedan ÄR man olika känslig för olika substanser och i vissa fall kanske dosen inte är avgörande.

Smaug: Mjölk innehåller många ämnen som promotar tillväxt, (protein, socker, fett, vitaminer, mineraler och speciella peptider som försvagar insulinets verkan och på så sätt indirekt leder till extra inlagring/tillväxt) det är ju naturens barnmat. Sedan finns massor av extra socker i chokladmjölken, så det är verkligen sprängfullt av snabb energi och näring, vilket slår om strömbrytaren från nedbrytning till uppbyggnad. Sedan ställer jag personligen mig lite tveksam till allt socker och onyttigt fett, jag tror inte det är hälsosamt.

Platon

Offline Platon M28
256 inlägg

2011-06-15 (12:33)

Nær vi ændå ær i farten, och jag mærker nu kunskapsnivån hos vår fightermag-dietist så undrar jag en annan sak. Jag tror personligen att jag skulle kunna skriva in mig i Guiness rekordbok før værldens snabbaste (mærkligaste) æmnesomsættning. Detta betyder att jag har under vissa perioder (i mina yngre dar) ætit flera pizzor, kebabrullar om dan och kombinerat detta med kolhydrat-shakes med ett snapsglas matolja i. Som du sækert redan listat ut så genererade detta ingen viktøkning alls. Æter jag dæremot 1 smørgås om dan i en vecka så går jag inte ner ett gram. Jag ær 28 och væger lika mycket som nær jag va 17år.

Hær kommer frågan: Jag læste om tabletter som saktar ner æmnesomsættningen och på så sætt får en att gå upp i vikt, men læste på ett forum att det kan vara extremt farligt att mixtra med ens æmnesomsættning. Finns det mat eller andra sorts naturliga produkter som ger denna effekt eller ær det en myt att man kan ændra sin egen æmnesomsættning? Jag sover 8 timmar/dan, får i mig VÆLDIGT mycket kolhydrater, æter køtt varje dag, kyckling/røtt køtt varannan dag och dricker egenblandade elektrolyt-drinkar varje dag. Vad fattas liksom? T+rænar gør jag ju..

glømde lægga till att jag va på vårdcentralen en dag i gymnasiet och tog prover før just detta bekymmer, men de sa att allt va okej de hittade inget "fel"..

Inlägg ändrat: 2011-06-15 (12:36)

anhderz

Offline anhderz M34
491 inlägg
Moderator

2011-06-15 (13:13)

Depåer i kroppen som glykogen kan förändras snabbt men muskler och fett kräver tid och kontinuitet. Generellt behövs det ca 500 kcal överskott om dagen för att öka ett halvt kilo i veckan, (samma sak för att gå ned, fast då blir det 500 kcal underskott om dagen). Men man måste hålla det konstant under lång tid, om du tar in ett underskott en dag så tar det ut överskottet du hade dagen innan. Det går långsamt och varje avbrott gör att du backar ett steg. Många beskriver samma sak men jag tror oftast att man överskattar hur mycket man egentligen äter. Många märker dessutom en stor skillnad runt 30-årsåldern, om det beror på ändrad ämnesomsättning eller ändrade vanor låter jag vara osagt.

Jag känner inte till några livsmedel som bromsar ämnesomsättningen. Det finns ett tillstånd med för snabb ämnesomsättning som heter hypertyreos som jag tror man behandlar genom att operera bort en bit av sköldkörteln, men då har man avvikande värden och är rätt sjuk. Det finns även läkemedel som gör att ämnesomsättningen saktar ned (biverkan) men jag skulle avråda från allt sådant. Man kan bli överviktig, lösa ut metabola riskfaktorer, bli apatisk och få depressiva tendenser när ämnesomsättningen saktar ned.

Många saker kan säkert påverka ämnesomsättnignen, men det är en mängd komplicerade processer, inte en enda termostat som man bara vrider upp eller ned. Det enda jag tycker är applicerbart är att öka ditt energiintag gradvis utan att överdriva -kontinuitet är det viktigaste. Öka intaget av nyttigt fett, överväg omega-3-tillskott. Begränsa stress -vila tillräckligt. Stressen tror jag är en stor faktor för de flesta nutidsmänniskor.

Platon

Offline Platon M28
256 inlägg

2011-06-15 (16:57)

Nær man går snabbt upp 1 kg i vikt, sæg att man får i sig de extra kalorierna i ett par veckor, vad består det kilot av, procentuellt sett? Om man æter husmanskost t.ex?

Ingen bild

Offline Patte M30
Reg: Feb 2002
100 inlägg

2011-06-16 (18:09)

Jag har ungefär samma förbränning som du Platon, vräker jag i mig mat så går jag knappt upp och äter jag lite så går jag ändå inte ner särskilt mycket. Att jag gillar att träna och tycker det är tråkigt att äta kan ju också ha en betydelse.

I alla fall. För några år sen gjorde jag två kroppsmätningar med två månader i mellan, träningen bestod uteslutande av thaiboxning och basövningar i gymmet.
Resultatet blev att jag gick upp 0.8kg på dom två månaderna, varav +0.2kg muskler, +0.1kg skelett, -0.1kg fett och resten var vatten.
Nu var jag student under tiden och åt därför inte den bästa maten om man säger så. Dessutom har jag som jag nämnde ovan väldigt svårt för att gå upp i vikt.

Men det jag vill ha sagt är att det är ytterst liten del av en viktökning som är ren muskelmassa.
Kommer man upp i 0.5kg ren muskelökning i månaden så gör man det otroligt bra.

anhderz

Offline anhderz M34
491 inlägg
Moderator

2011-06-17 (10:10)

Tack Patte, tänkte just svara Platon att jag inte har något bra svar, men att det måste variera med många faktorer.

Sedan när ni säger att ni äter jättemycket utan att gå upp och jättelite utan att gå ned så får det mig att tro att ni har lite höga förväntningar på hur snabbt vikten förändras. Det finns alltid en tröghet i systemet eftersom det strävar efter jämnvikt var det än befinner sig. Har ni gått med ett kontinuerligt över- respektive underskott i månader utan att något förändrats eller är det veckor/dagar ni pratar om?

Ingen bild

Offline Patte M30
Reg: Feb 2002
100 inlägg

2011-06-17 (13:06)

Självklart måste man ha ett kaloriöverskott under en längre tid för att kunna göra en bra bedömning.
Vikten pendlar ju ganska rejält under dygnet beroende på vad man har ätit, druckit och pissat/svettat ut. Igår när jag gick och la mig vägde jag tex 85.1kg och nu på morgonen efter toabesök bara 83.5kg.

Men jag skulle nog säga att största anledningen att jag har svårt att gå upp i vikt är jag själv, min vilja.
Ingen kan säga att det är omöjligt att förändra sin vikt, men för att lyckas så måste viljan vara större än uppoffringen.
I mitt fall är inte viljan att gå upp i vikt så stor att jag tycker det är värt att sitta och käka mest hela tiden. Därför kan jag inte heller räkna med att öka i vikt.
För dom som har problem att gå ner i vikt är det det motsatta.

Apropå det du skrev om en förändring runt 30 så håller jag absolut med dig. Det är stor skillnad på mitt kaloriintag idag mot för säg två år sen men ändå väger jag runt 2 kilo mer idag.

Annons - http://www.jabb.se

Visa fler Forum Senaste inlägg

Landslaget
3 min
Boxning / Kick / Thai

Finns det Thaiboxning i visingsö, u...
5 tim
Boxning / Kick / Thai

Smärta i skenbenet, behandling och ... Fler än 10 svar
2 dag
Boxning / Kick / Thai

SUBMISSION WRESTLING SM