Annons - http://www.fightermag.se/nyheter/tag/mma-panelen/ Annons - http://www.greatearth.se/

Annons - http://www.fustra.net/utbildning

Annons - http://www.fightermag.se/nyheter/tag/kimura-talent

Tillbaka Kost & Näring // Hjälp mig gå upp i vikt! :)

Giddan

Offline Giddan M20
Reg: Dec 2009
3 inlägg

2009-12-10 (15:10)

Hejsan!

Jag heter Robin och har tränat MMA i 1år nu och jag väger 60kg-61kg, tränar ej gym men Fys efter varje träning ( Tränar MMA 4 dagar i veckan ), Jag skulle villa ha hjälp med att gå upp i vikt ( muskelmassa ) och undrar vad ni tycker att jag ska ta för typ av Gainer och om jag över huve taget ska ta Gainer eller om jag ska ta Protein eller Kreatin?. Jag lägger på mig vikt ganska normalt.

Tack för all hjälp på förhand :)

Inlägg ändrat: 2009-12-10 (15:41)

MMA

Victorious

Offline Victorious M37
Reg: Jan 2007
71 inlägg

2009-12-10 (17:58)

Mat, mat, mat och mat! Samt träning...

Har samma problem men får resultat om jag ligger i och stoppar i mig tillräckligt mycket - oftast är problemet att planera upp träningar och måltider över dagen (samt tillagning av detta) som sätter käppar i hjulet för mig...

Om du kör träningspass över 90 minuter (typ mmaträning och sedan fys på det...) kommer du helt säkert bränna fett fast om det inte finns så mycket av detta bränner kroppen av det som finns istället - muskelmassa...
Detta gissar jag inte riktigt är målet med din träning så jag har några förslag.

Träning:
Om du inte har möjlighet att dela upp träningspass över dagen (morgonträning/kvällsträning el lik.) så skippa köra mma och fys samma dag.
Börja lyfta vikter - bästa sättet att gå upp i muskelvikt (och bränna fett för den som är ute efter detta).
Undvik att träna längre än 90 min i streck.

Tillskott:
Gainer helt klart! Både efter träning och ev som mellanmål om du inte hinner laga mat el så. Proteinshakes är ok med men är ganska säker på att en blandning av kolhydrat och protein kommer funka bättre för dig...
Kreatin gillar jag själv - skulle satsa på monohydrat som enligt mig själv är oslagbart i resultat (och enligt olika vetenskapliga undersökningar med...)

Mat:
Ät någonting minst var 2 el 3 timme över hela dagen! Satsa helst att äta nåt varannan timme. Fokus på bra mat och inte massa skräpmat (ok då och då men basera inte kosten på skitmat och godis...). Minst två varma mål mat om dagen med hela kostcirkeln inkl.
Jag gillar att försöka äta mycket trots att jag äter ofta - iaf i mina huvudmål.

Lycka till och berätta gärna hur det går!

Why be good when you can be great

Ingen bild

frispel (Ej medlem mer)

2009-12-10 (18:11)Ändra

Hallå håller med victorius. Skulle rekomendera en ren protein shake innan träning och en gainer efter. Jag har samma problem, tappar tok lätt vikt men svårt som satan att gå upp. När de gäller maten, försök äta så mycket hemlagat som möjligt. Jag går inte upp av skräpmat. När de kommer till vikter skulle jag lyfta TUNGT och med få rep. Men man får inte glömma att ha en lugn vecka ibland, och då minska ner på vikterna och köra många rep. Jag kör med lätta vikter var tredje vecka. Jag har ett bra program för träning på gym. Dra ett pm med mail så kan jag skickade så får du prova om det är något för dig. Det är för att bygga massa. Vad det gäller uthållighhet i musklerna behöver du nog inte oroa dig. Den biten får du i och med mma träningen.

Giddan

Offline Giddan M20
Reg: Dec 2009
3 inlägg

2009-12-10 (23:42)

Tack så mycket för hjälpen ska dela upp träningen å äta som ett monster :D tack för tränings programet frispel ska köra det på gymet, ska lägga ut för å efter Bilder och skriva tränings Blog så får vi see hur det går :D Tack! :)

MMA

nak_thai

Offline nak_thai M21
Reg: Sep 2009
40 inlägg

2009-12-11 (10:08)

Detta var en intressant tråd, inga fler som har några mer tips?
Frispel, skickat pm till dig, själv intresserad av schemat! =)

Ingen bild

Offline ziaht M25
Reg: Jan 2010
1 inlägg

2010-01-25 (21:54)

jätte bra tips! har samma problem med vikt.
tränar MMA och varvar med gym men vet inte hur jag får ut de maximala av gymet kanske man å kunde få ett schema =)

Anton P

Offline Anton P M51
Reg: Apr 2005
86 inlägg

2010-01-25 (22:31)

När du blir 40-50 år är du glad att det var svårt att gå upp i vikt som ung...tro mig.

Ingen bild

Offline addepadde M29
Reg: Okt 2009
21 inlägg

2010-01-26 (16:35)

Håller med Anton! Jag ser ingen anledning att gå upp i vikt bara för att bli tyngre. Jag kan iof tänka mig att du hör till de lättare killarna i klubben och ibland har svårt att hävda dig fysiskt mot tyngre motståndare, vilket slutar med frustration. Du är bara 18 år och jag vet inte riktigt vilka förutsättningar du har fysiskt sett, men försök att skaffa dig goda vanor, det kan jag lova dig att det kommer ge dig glädje livet ut. Det gäller mat, sömn, träning och nöjen. Sköter du de bitarna har du goda förutsättningar att vara vältränad, skadefri och må gott.

Vill du bli lite mer påläst om styrketräning och vilka fysiologiska mekanismer och principer som gäller så kan jag rekommendera en bok: Styrketräning för idrott, motion och rehabilitering av bla Jesper Augustsson, sjukgymnasten som brukar skriva i fighter.

TTL

Offline TTL M25
Reg: Maj 2005
93 inlägg

2010-01-26 (16:58)

@ Giddan. Glöm inte att se till att få ordentligt med vila. Regelbunden (Allra bäst är att gå upp och gå och lägga sig vid en bestämd tidpunkt som man alltid försöker hålla) och tillräcklig (Det är individuellt men jag skulle tippa på en 7-8 timmar/dygn) sömn är en viktig pusselbit. All fysisk aktivitet, i ditt fall verkar det bli primärt gym och mma, är katabol (Nedbrytande) och muskler "bygger" du under vilan mellan påfrestningarna.

Slutligen, ta dig inte vatten över huvudet. Det ska fortfarande kännas roligt att gå till träningen och märker du att du blir sliten får du ta ett steg tillbaka och justera ditt träningsschema.

Ingen bild

seanchai (Ej medlem mer)

2011-07-15 (10:48)Ändra

är 12 år och är själv oxå överdrivit spinkig är runt 175cm och väger nog nu runt 50 kg. Efter min thaiboxings tränning börja jag tar whey 100 och ngn bannan till och det funka rätt så bra. efter typ 2 veckor börja jag märka lite skillnader :D . Sover du tillräckligt om nätterna oxå ?

Ingen bild

Offline Henrik_H M20
Reg: Jan 2007
397 inlägg

2011-07-16 (11:18)

Ät, ät, ät och ät lite mer.
När du inte äter så drick gainer och käka nötter.

Ingen bild

Offline Igor M28
Reg: Okt 2009
165 inlägg
Expert-
kommentator

2011-07-16 (15:17)

Giddan: Du har redan fått en del tipps angående mat etc. Vad jag skulle vilja trycka på är att du inte bör tänka allt för mycket på själva massan och vikten, utan snarare på den funktionella styrkan. Om det du vill uppnå är att bli starkare för MMA så är de traditionella byggarövningarna på gymmet inget du bör bry dig allt för mycket om. Håll dig till basövningar och funktionella övningar (finns massor med varianter med olympiska variationer, kettlebells, kroppsviktsövningar mmm).

Seanchai: Om du är 12 år gammal skulla jag ta det lungt med jakten på ökad massa. Det kommer förmodligen komma en del av sig själv under kommande år...

Golcic

Offline Golcic M24
Reg: Maj 2011
3 inlägg

2011-07-16 (16:56)

Måste bara skriva här.

Kettlebells och kroppsviktsövningar i all ära, men du bygger ingen explosiv råstyrka på det sättet.

Hur byggarna än må se ut och hur dåliga de än må vara på vår sport, så förstår många av dem sig på styrka. Volym och styrka går hand i hand. Dissa inte de "riktiga" basövningarna, som t ex knäböj, marklyft och bänkpress. Där bygger du både massa o styrka vill jag lova!

Annons - http://www.jabb.se

Visa fler Forum Senaste inlägg

Landslaget
2 min
Boxning / Kick / Thai

Finns det Thaiboxning i visingsö, u...
5 tim
Boxning / Kick / Thai

Smärta i skenbenet, behandling och ... Fler än 10 svar
2 dag
Boxning / Kick / Thai

SUBMISSION WRESTLING SM