Besöksadress(även paket)
Fighter Magazine i Sverige AB
Karl Gustavsgatan 49
411 31 Göteborg
Ansvarig utgivare
Marko Gyllenland
Annonsera
Tipsa Fighter om nyheter
Giddan M20
Reg: Dec 2009
3 inlägg
2009-12-10 (15:10)
Jag heter Robin och har tränat MMA i 1år nu och jag väger 60kg-61kg, tränar ej gym men Fys efter varje träning ( Tränar MMA 4 dagar i veckan ), Jag skulle villa ha hjälp med att gå upp i vikt ( muskelmassa ) och undrar vad ni tycker att jag ska ta för typ av Gainer och om jag över huve taget ska ta Gainer eller om jag ska ta Protein eller Kreatin?. Jag lägger på mig vikt ganska normalt.
Tack för all hjälp på förhand :)
Inlägg ändrat: 2009-12-10 (15:41)
MMA
2009-12-10 (17:58)
Har samma problem men får resultat om jag ligger i och stoppar i mig tillräckligt mycket - oftast är problemet att planera upp träningar och måltider över dagen (samt tillagning av detta) som sätter käppar i hjulet för mig...
Om du kör träningspass över 90 minuter (typ mmaträning och sedan fys på det...) kommer du helt säkert bränna fett fast om det inte finns så mycket av detta bränner kroppen av det som finns istället - muskelmassa...
Detta gissar jag inte riktigt är målet med din träning så jag har några förslag.
Träning:
Om du inte har möjlighet att dela upp träningspass över dagen (morgonträning/kvällsträning el lik.) så skippa köra mma och fys samma dag.
Börja lyfta vikter - bästa sättet att gå upp i muskelvikt (och bränna fett för den som är ute efter detta).
Undvik att träna längre än 90 min i streck.
Tillskott:
Gainer helt klart! Både efter träning och ev som mellanmål om du inte hinner laga mat el så. Proteinshakes är ok med men är ganska säker på att en blandning av kolhydrat och protein kommer funka bättre för dig...
Kreatin gillar jag själv - skulle satsa på monohydrat som enligt mig själv är oslagbart i resultat (och enligt olika vetenskapliga undersökningar med...)
Mat:
Ät någonting minst var 2 el 3 timme över hela dagen! Satsa helst att äta nåt varannan timme. Fokus på bra mat och inte massa skräpmat (ok då och då men basera inte kosten på skitmat och godis...). Minst två varma mål mat om dagen med hela kostcirkeln inkl.
Jag gillar att försöka äta mycket trots att jag äter ofta - iaf i mina huvudmål.
Lycka till och berätta gärna hur det går!
Why be good when you can be great
2009-12-10 (18:11)
- Ändra
2009-12-10 (23:42)
MMA
2009-12-11 (10:08)
Frispel, skickat pm till dig, själv intresserad av schemat! =)
2010-01-25 (21:54)
tränar MMA och varvar med gym men vet inte hur jag får ut de maximala av gymet kanske man å kunde få ett schema =)
2010-01-25 (22:31)
2010-01-26 (16:35)
Vill du bli lite mer påläst om styrketräning och vilka fysiologiska mekanismer och principer som gäller så kan jag rekommendera en bok: Styrketräning för idrott, motion och rehabilitering av bla Jesper Augustsson, sjukgymnasten som brukar skriva i fighter.
2010-01-26 (16:58)
Slutligen, ta dig inte vatten över huvudet. Det ska fortfarande kännas roligt att gå till träningen och märker du att du blir sliten får du ta ett steg tillbaka och justera ditt träningsschema.
2011-07-15 (10:48)
- Ändra
2011-07-16 (15:17)
Seanchai: Om du är 12 år gammal skulla jag ta det lungt med jakten på ökad massa. Det kommer förmodligen komma en del av sig själv under kommande år...
2011-07-16 (16:56)
Kettlebells och kroppsviktsövningar i all ära, men du bygger ingen explosiv råstyrka på det sättet.
Hur byggarna än må se ut och hur dåliga de än må vara på vår sport, så förstår många av dem sig på styrka. Volym och styrka går hand i hand. Dissa inte de "riktiga" basövningarna, som t ex knäböj, marklyft och bänkpress. Där bygger du både massa o styrka vill jag lova!