Annons - http://www.fustra.net/utbildning

Annons - http://www.greatearth.se

Annons - http://www.fightercentre.com

Tillbaka Kost & Näring // Protein shakes

emiwid

Offline emiwid M23
Reg: Jan 2009
3 inlägg

2009-08-10 (20:07)

Tja,
Ska börja träna på allvar nu igen men det var ett tag sen jag körde med "shakes" vet ni någon bra som inte är alltför dyr (planerar att bli fattig student) men som har mycket proteiner, bra vitaminer men helst lite med kolhydrater?

Har hört lite om att man skulle kunna byta ut hela måltider mot shakes är det ren bullhit eller finns det nåt korn av sanning i det? Låter som bullshit men med min "erfarenhet" (eller rättare sagt brist på det) av kosttillskott så är allt möjligt

/Emil

Om inget annat går - ta stöd mot en pelare, ta en arm & dra för kungen

Ingen bild

Offline Blanc M26
Reg: Mar 2008
21 inlägg

2009-08-10 (21:04)

Du vill nog satsa mer på att käka "riktigt" mat istället, men som mellanmål med en massa frukt funkar proteinshakes bra för mig iaf.
Köp inte något överprisat skit bara för märkets skull heller, vissa är ju nästan rent kriminellt dyra..

bobbydanger

Offline bobbydanger M37
Reg: Maj 2001
169 inlägg

2009-08-11 (21:51)

Kosttillskott är precis som namnet indikerar ett tillskott och kan inte ersätta riktig mat även om många företag i branscen försöker få en att tro detta.

Du kommer att få bättre resultat om du efter träningen äter frukt, nötter och en burk med makrill i tomat. Eller ett mål mat bestånde av kolhydrater, proteiner och fett.

Jag har en kompis som drack tre proteindrinkar om dan och fick allvarliga leverproblem.

http://www.vbcmma.se/

Ingen bild

Offline brottaren74kg
   M32
Reg: Aug 2009
4 inlägg

2009-08-12 (09:45)

gå in på gymgrossisten dom har bra grejjer till ett bra pris ......ersätta ska man aldrig göra ....själv kör jag whey under dagen sen en gainer efter träning dvs en blandning mellan högt protein och snabba kolhydrater =)

KempoFighter

Offline KempoFighter M29
Reg: Jan 2009
20 inlägg

2009-08-15 (11:37)

bobbydanger, det var intressant och skrämmande!
Protein skall inte kunna överdoseras då kroppen själv gör sig av med de mängden den inte kan ta åt sig.
Vet du vilket märke han använde och hur diagnosen såg ut?

Ingen bild

Offline Henrik_H M20
Reg: Jan 2007
397 inlägg

2009-08-15 (11:46)

Citat från KempoFighter
bobbydanger, det var intressant och skrämmande!
Protein skall inte kunna överdoseras då kroppen själv gör sig av med de mängden den inte kan ta åt sig.
Vet du vilket märke han använde och hur diagnosen såg ut?

Säker på att han inte körde bola/andra droger på sidan om?

Ingen bild

frispel (Ej medlem mer)

2009-08-15 (12:29)Ändra

Om man träffar en byggare som tar mycket proteiner luktar dom ofta "surt". Jag pratade med hälsokost när jag började med protein och hon sa att man inte ska ta för mycket. De är tydligen inte bra för lever och njurar..

Ingen bild

Offline Dolphinho M29
Reg: Dec 2008
30 inlägg

2009-08-19 (09:58)

Att folk som äter mycket protein luktar "surt" är helt sant då det bildas mycket ammoniak när protein bryts ned och det kan ge en ganska skarp lukt. Glutamin är en aminosyra som binder tills sig ammoniak och kan faktiskt minska lukten hur konstigt det än låter.

Protein och lever då? Jag har hört lite olika historier om att både proteindrinkar och det nya kreatinpulvret har gett förändrade levervärden.... i princip allt nytt man stoppar i sig KAN ge förändrade levervärden vilket en del snabbt tror sig vara "skador", nu har jag ingen aning om vad det handlade om i exemplet ovan så det kan jag inte kommentera, men, protein bryts inte ned i levern och har inte så mycket att göra med levern alls. Njurarna är det som gör största jobbet här och visst, man vet att en riktigt hög proteindiet ger en ökad belastning på njurarna, men det är allt som oftast inget som ett par friska njurar inte klarar av. Har man dåliga njurar är det lite annorlunda.
Att tre proteindrinkar om dagen skulle ge leverskador ska man inte ta alltför allvarligt på innan man har alla fakta i fallet, tre drinkar om dagen säger ingenting om mängd pulver, kost och leverne i övrigt. Med stor sannolikhet så finns det andra parametrar som spelar in, skadad lever sedan tidigare, stått under medicinering en tid etc. Men kroppen är lite speciell och det kan ibland ske saker som inte borde ske och ingenting är omöjligt som en viss dalkarl (tror jag att han var i alla fall) sa.

Om du väljer att köra protein från mat eller pulver gör ingen större skillnad för kroppen i sig (det finns parametrar som spelar in men vi hoppar det nu), så rent ekonomiskt så är det bara att börja räkna, de finns en hel del lågprisproteinpulver som faktiskt i vissa fall blir billigare än att fylla ut sitt proteinbehov från mat. Dock så finns det alltid vitaminer/mineraler/antioxidanter etc i mat som du missar om du väljer pulver före mat så det är ju inte optimalt. Men en proteindrink för att täcka eller ge extra protein behöver inte vara en dum idé.
Efter träningen så fokusera på kolhydrater och protein, ett av de få tillfällen då fettet faktiskt är lite ivägen.

Yoel VBC

Ingen bild

Offline hab M30
Reg: Feb 2008
28 inlägg

Ingen bild

Offline boxeo M25
Reg: Maj 2009
94 inlägg

2009-08-19 (20:38)

"Tillskotten är oftast dyra och det finns inga vetenskapliga bevis för att de gör någon nytta. Äter man rätt får man i sig det man behöver, slår Bosse Berglund fast."

Är det sant? Att det inte finns några vetenskapliga bevis för att de gör nytta? Kan faktiskt själv säga att jag köpt varor pga "rykten", sen känns det som att det fungerar, men det kanske bara är en sån där placebo effekt haha?

Ingen bild

Offline Dolphinho M29
Reg: Dec 2008
30 inlägg

2009-08-20 (08:59)

Och jag kan naturligtvis inte hålla käften så det blir ett inlägg till.

I uttalandet "Tillskotten är oftast dyra och det finns inga vetenskapliga bevis för att de gör någon nytta. Äter man rätt får man i sig det man behöver " så har han ju helt rätt att äter du rätt så får du i dig vad du behöver. Men behov är inte samma sak som optimal prestation. Att det inte finns vetenskapliga bevis för att kosttillskott är ju direkt korkat att säga. Tillbringa 15 min på pubmed med kreatin så kommer ni att se att det faktiskt finns bevis. Sen lägger du till alla de studier som visar på bra resultat. Däremot så finns det inte supermånga ämnen som har faktiskt visad eller bevisad effekt, men de finns.
Sen finns det en uppsjö med skräp som är fullständigt meningslöst.
Undersökningen som de gjorde för några år sedan gjordes när det fortfarande var ok att sälja prohormoner och då var det hyfsat populärt med 19-norandrostendione/diol som då omvandlades till nandrolone i kroppen. Dock så stod det klart och tydligt på etiketten vad de innehåll så att säga misstagsdoping här känns inte helt ok.
Det har förekommit några fall av "nedskräpning" i några enstaka fall och vad jag vet så finns det en produkt, från ett svenskt företag som det har hänt och det är riktigt länge sedan nu och det var innan förbudet mot prohormoner gick igenom.

Inlägg ändrat: 2009-08-20 (09:00)

Yoel VBC

Annabel_Lee

Offline Annabel_Lee K29
Reg: Mar 2005
20 inlägg

2010-05-19 (15:03)

Pulver är väl helt ok om man känner att man får i sig för lite protein. Själv äter jag inte rött kött, bara fågel och fisk så när jag håller på att tröttna på kycklingfilé dagarna i ända tycker jag att det är bra att man kan få proteiner från andra håll. Och ja, jag vet att man får det från bönor och annat också men det är oftast lättare och smidigare att ha en shaker med lite pulver med sig som mellanmål.
Så för att sammanfatta mitt svammel så håller jag med de andra. Proteinpulver som komplement inte som ersättning.

Sandy

Ingen bild

Offline manekin M32
Reg: Okt 2009
27 inlägg

2010-05-19 (15:52)

Mkt bra inlägg Dolphino...
Jag skulle köra EAA (aminosyror) före och efter träning och äta proteinrik mat! Räcker båder för gym och kampsport.... Att tillgodogöra sig mängden protein under en dag runt 2g / kg kroppsvikt vid normal diet är ju naturligtvis inget problem med vanlig mat men att vara optimal är en helt annan....

Ingen bild

Offline Akol M44
Reg: Apr 2007
11 inlägg

2010-05-19 (23:29)

Om ni är intresserade av vad Medicine Dr Magnus Nylander har att säga om kosttillskottens betydelse för de idrottare han har forskat på och hjälpt ( bland annat brottaren Martin Lidberg och skidåkaren Daniel Tynell flerfaldig Vasaloppsvinnare, mfl.) så kan ni kika på denna länk.

http://www.tillskottet.se/magnus-nylander-har-ordet

När vi slutar förbättra oss, slutar vi att vara bra.

svesse80

Offline svesse80 M31
Reg: Jul 2009
39 inlägg

2010-07-24 (21:14)

billigt och bra protein hittar du på gymvaruhuset.se men som sagt det är inget som ska ersätta en måltid inte mer än ett mellanmål iallafall.

Ingen bild

Offline kalle M17
Reg: Apr 2009
142 inlägg

2010-08-17 (19:23)

Tja, jag tränar kyokushin karate några gånger veckan. Jag hade tänkt börja med protein pulver, gärna ngt med rätt så mkt proten, men samtidigt oxå mycket kolhydrater. gärna heller inte alltför dyr...
tacksam för svar!

Sida 1 av 2     Nästa

Annons - http://www.fightercentre.com/

Annons - http://www.jabb.se

Visa fler Forum Senaste inlägg

Styrketräning mixat med kampsport!
2 dag
Boxning / Kick / Thai

Bra guardvariant för no-gi? Fler än 10 svar
2 dag
Grappling

Muay thai! Skuggboxning, rundspark.