Sverker M37
Reg: Okt 2006
19 inlägg
Jag svettas en del så jag antar att en hel del salter och mineraler åker med svetten. Var på ett heldagsläger och hade med mig en sportdryck (pulver som löses i vatten) och drack, och vilken skillnad. Kände mig inte alls lika trött och slut eller som att något fattades.
Nu undrar jag om det finns ngt bra sätt att göra sin egen sportdryck. Har surfat runt lite och hittat recept med alltifrån vatten, druvsocker, salt och citron till avslagen cola, öl och kaffe (det senare tar jag naturligtvis som ett skämt...).
Andra hävdar att man skall ha med kalium och magnesium.
Själv har jag inte en aning, bara att jag är för snål för att köpa färdiggjord.
Någon här som har bra tips på något som funkar så tar jag emot det med stor tacksamhet!
Smaka av med koncentrerad limejuice eller funlight om du kinkar med smaken...
Minaraler och vitaminer finns i, bra när man svettas ut mycket.
EDIT: Läste inte att det skulle vara hemkomponerat först.
Det är billigt att blanda eget färdigt pulver. Under 10kr/portion och du får bra kolhydrater och proteiner.
Du råkar inte ha ngt lyckat recept?
Egen sportdryck är faktiskt både enkelt och billigt att blanda. Jag föreslår maltodextrin eftersom det har en bra "molekylvikt". Bra molekylvikt innebär att du kan blanda ut mer pulver per mängd vatten utan att drycken blir hyperton. -Att drycken blir hyperton innebär att du kan få problem med magen och upptaget blir dessutom långsammare. Druvsocler kan man bara spä ut med vatten så att lösningen innehåller 6-7%, maltodextrin däremot kan man spä så innehållet i drycken blir 15% (dvs du får i dig mkt mer kolhydrater på samma mängd vatten). Fruktsocker kan inte tas upp som energi direkt av musklerna vid träning, men däremot så ska tydligen fruktsockret kunna hjälpa kroppen att tillgodogöra sig en större totalmängd kolhydrater. Så att tillsätta lite fruktos till maltodextrin-lösningen kan kanske också vara värt att testa. 30-60g kolhydrater/tim är en riktlinje att gå efter, sen får man ju själv anpassa det efter hur stort energibehov man känner att man har.
Lycka till med mixandet :)
Jag vet att bodybuilders är överdrivet förtjusta i minimjölk och mjölk är ju jävligt bra, men det är ändå väldigt ovanligt att folk använder det som återhämtning. Funkar rätt bra iaf.
Om du köper sportdryck så skall den vara 300mosm som är den fysiologiska salthalten.
Under passet så är det vatten som gäller. Kommer passet vara långt så inkluderar jag någon form av energidryck för att hålla vätskenivåerna stabila.
http://www.greatsports.se/produkter/SPE.pdf
jag brukar dricka en axa protein+ med vanilj smak, antar att det spelar ganska liten roll att jag dricker den men den är god å känns mest som en belöning för att ha tränat.

Marla K30