Annons - http://www.fustra.net/utbildning

Annons - http://www.greatearth.se

Annons - http://www.fightercentre.com

Tillbaka Kost & Näring // Vad brukar ni dricka under/efter träning?

Ingen bild

Offline Sverker M37
Reg: Okt 2006
19 inlägg

2009-02-14 (14:09)

Brukar alltid dricka vanligt vatten, men har ibland känt det som att det fattas nåt i kroppen.
Jag svettas en del så jag antar att en hel del salter och mineraler åker med svetten. Var på ett heldagsläger och hade med mig en sportdryck (pulver som löses i vatten) och drack, och vilken skillnad. Kände mig inte alls lika trött och slut eller som att något fattades.

Nu undrar jag om det finns ngt bra sätt att göra sin egen sportdryck. Har surfat runt lite och hittat recept med alltifrån vatten, druvsocker, salt och citron till avslagen cola, öl och kaffe (det senare tar jag naturligtvis som ett skämt...).

Andra hävdar att man skall ha med kalium och magnesium.
Själv har jag inte en aning, bara att jag är för snål för att köpa färdiggjord.
Någon här som har bra tips på något som funkar så tar jag emot det med stor tacksamhet!

Inlägg ändrat: 2009-02-14 (14:10)

www.dojo.se

pest

Offline pest M33
Reg: Maj 2005
348 inlägg

2009-02-14 (14:18)

Dextropur (druvsockerpulver) köpes på ICA - recept för sportdryck står på paketet. Lägg till något kryddmått salt till en liter oxå efter smak...

Smaka av med koncentrerad limejuice eller funlight om du kinkar med smaken...

FrankEB

Offline FrankEB M25
Reg: Maj 2006
91 inlägg

2009-02-14 (17:52)

Återhämtningsdryck med protein och kolhydrater. (Gainer t ex Gainomax)

Minaraler och vitaminer finns i, bra när man svettas ut mycket.

EDIT: Läste inte att det skulle vara hemkomponerat först.
Det är billigt att blanda eget färdigt pulver. Under 10kr/portion och du får bra kolhydrater och proteiner.

Inlägg ändrat: 2009-02-14 (17:58)

Ingen bild

Offline Sverker M37
Reg: Okt 2006
19 inlägg

2009-02-14 (23:39)

FrankEB:
Du råkar inte ha ngt lyckat recept?

Inlägg ändrat: 2009-02-14 (23:39)

www.dojo.se

Ingen bild

Offline kirisutegomen
   M20
Reg: Feb 2009
11 inlägg

2009-02-15 (00:45)

under träning antar jag att det mest bli vatten, men innan så kan man ju alltid köra med lite kreatin för att orka mer! om det nu behövs x) efter sitter det gött med en proteindryck =)

Ingen bild

mirandamf (Ej medlem mer)

2009-02-15 (03:04)Ändra

Hejsan! Jag har också intresserat mig för hur man bäst gör egen sportdryck och kommit fram till följande;
Egen sportdryck är faktiskt både enkelt och billigt att blanda. Jag föreslår maltodextrin eftersom det har en bra "molekylvikt". Bra molekylvikt innebär att du kan blanda ut mer pulver per mängd vatten utan att drycken blir hyperton. -Att drycken blir hyperton innebär att du kan få problem med magen och upptaget blir dessutom långsammare. Druvsocler kan man bara spä ut med vatten så att lösningen innehåller 6-7%, maltodextrin däremot kan man spä så innehållet i drycken blir 15% (dvs du får i dig mkt mer kolhydrater på samma mängd vatten). Fruktsocker kan inte tas upp som energi direkt av musklerna vid träning, men däremot så ska tydligen fruktsockret kunna hjälpa kroppen att tillgodogöra sig en större totalmängd kolhydrater. Så att tillsätta lite fruktos till maltodextrin-lösningen kan kanske också vara värt att testa. 30-60g kolhydrater/tim är en riktlinje att gå efter, sen får man ju själv anpassa det efter hur stort energibehov man känner att man har.
Lycka till med mixandet :)

Ingen bild

Online Marla K30
Reg: Mar 2009
8 inlägg

2009-03-12 (10:57)

Jag tycker att proteinpulver är extremt äckligt så jag brukar köra på oboy :) 3dl mjölk har 11,5g protein och laktos och är rätt snabbt och sockret höjer insulinsekretionen som trycker in både protein och socker i cellerna vilket är rätt optimalt. Så slipper jag må dåligt innan jag hinner hem och äta iaf.
Jag vet att bodybuilders är överdrivet förtjusta i minimjölk och mjölk är ju jävligt bra, men det är ändå väldigt ovanligt att folk använder det som återhämtning. Funkar rätt bra iaf.
Om du köper sportdryck så skall den vara 300mosm som är den fysiologiska salthalten.

Ingen bild

Offline Sylle M23
18 inlägg

2009-03-12 (12:59)

Jag brukar blanda en smoothie hemma efter träning om jag inte äter mat. brukar blanda me banan frysta blåbär o lite vanilj youghurt ibland mixar jag ner nåra skoper glass oxå det blir nice.

Inlägg ändrat: 2009-03-12 (12:59)

Ingen bild

Offline brus_li M31
Reg: Apr 2008
29 inlägg

2009-03-12 (13:14)

resorb, vätskeersättning som finns på apoteket tycker jag funkar väldigt bra

Ingen bild

Offline Sylle M23
18 inlägg

2009-03-12 (19:01)

ett hekto godis kan man äta eter ett hårtträningspass för återhemtrning!

Ingen bild

Offline Rahf M26
Reg: Jun 2009
9 inlägg

2009-06-28 (14:24)

Proteinpulver efter styrketräning. Kolhydrater behövs knappast eftersom jag ändå kommer att äta mat någon gång efter passet, plus att styrketräning knappast förbrukar särskilt mycket energi. Däremot efter ett kondition - eller fightpass så blir det protein + maltodextrin = gainer. Fördelningen av kolhydrater diffar beroende på hur långt passet är.

Under passet så är det vatten som gäller. Kommer passet vara långt så inkluderar jag någon form av energidryck för att hålla vätskenivåerna stabila.

Inlägg ändrat: 2009-06-28 (14:25)

Pyjamaparty

Offline Pyjamaparty M39
Reg: Jun 2009
2 inlägg

2009-06-29 (14:12)

Super Power Endurance är kannon både under och efter träning. Brukar jag iallafall.
http://www.greatsports.se/produkter/SPE.pdf

Ingen bild

Offline oerjaN M33
Reg: Feb 2010
6 inlägg

2010-02-26 (15:02)

som redan nämnt är resorb alldeles utmärkt för återställning av vätske och saltbalans.

jag brukar dricka en axa protein+ med vanilj smak, antar att det spelar ganska liten roll att jag dricker den men den är god å känns mest som en belöning för att ha tränat.

Ingen bild

Offline mart M34
Reg: Sep 2007
43 inlägg

2010-02-26 (17:33)

Under: vatten
Efter: folkbärs

Ingen bild

Offline Sundance M53
122 inlägg

2010-02-26 (19:13)

Ett hyggligt knippe bärs brukar göra susen.

svesse80

Offline svesse80 M31
Reg: Jul 2009
39 inlägg

2010-02-27 (11:28)

innan träning kreatin och efter trärning en återhätmnings gainer. funkar perfekt gainer brukar åka ner på bilfärden hem. har ju 40min enkelres tid till träningen så man har ju tid på sig.

Sida 1 av 2     Nästa

Annons - http://www.fightercentre.com/

Annons - http://www.jabb.se

Visa fler Forum Senaste inlägg

Styrketräning mixat med kampsport!
2 dag
Boxning / Kick / Thai

Bra guardvariant för no-gi? Fler än 10 svar
3 dag
Grappling

Muay thai! Skuggboxning, rundspark.
4 dag