Det finns gott om idrotter som, trots att de är internationellt organiserade, inte har några kopplingar till OS. Det finns även sporter där Sverige har gått i bräschen för att starta ett internationellt förbund. Varför väljer man inte dessa alternativ före att byta namn och inriktning på sin sport?
Något som är viktigt för ett förbund är de så kallade elitstödet. Om jag förstår saken rätt så får man det i idrotter kopplade till världsförbund som är med i Sport Accord. När det gäller grappling/SW så är det FILA som gäller.
Gällande BJJ så är IBJJF lite av en återvändsgränd eftersom IBJJF är en privat organisation. Så länge den är det blir de inte med i Sport Accord eller OS. Det får man tänka på om man tycker att BJJ i Rio OS 2016 låter kul.
Personligen hade jag tyckt att det vore bäst om IBJJF avprivatiserades men det är nog svårt att se. Men i annat fall så är FILA ett alternativ.
Jag är inte helt säker, men jag har inte fattat kopplingen till Sportaccord som nödvändig för elitstöd, baserat på att bland annat just BJJ får visst elitstöd utbetalat. Även om så vore - rättfärdigar det att ett förbund helt byter namn och inriktning på den idrott det företräder? Svenska SW-förbundet skapades för att administrera sporten SW enligt ADCC-regler, men har i sina stadgar även sagt sig vara öppna för andra snarlika regelsystem - av vilka FILA grappling nogi kan räknas till ett.
Vore det inte på sin plats att - likt Palme en gång sa - kalla saker vid deras rätta namn? Starta ett förbund som kör FILA grappling - både gi och nogi - i Sverige. De som idag kör BJJ men tycker att FILA är ett alternativ kan ju hoppa över dit, jag är dock inte en av dem. BJJ kan ju dessutom tävlas i både gi och nogi, vilket vi ser öka på internationell nivå. Jag skulle dessutom gladligen gå med i ett nystartat förbund som kör fokus på ADCC-regler och bygger på ett internationellt samarbete med likasinnade.
Till ADCC får vi inte skicka några landslag tyvärr. Där måste man kvala in genom de olika uttagningarna som sker runt om i världen.
Och Jesper har redan skrivit om de största anledningarna till SSWF:s val av FILA: Elitstödet, närheten till IOK och faktumet att alternativen är privata företag som är icke-demokratiska i sin struktur.
Sedan tycker jag det är spännande att folk kan dömma ut ett regelsystem efetr att ha tävlat i det en gång, hört om det från kompisar eller sett filmer på internet.
Skule jag bedömma regelsystem efetr första intrycket så skulle jag noga aldrig kört någon mer BJJ tävling efetr min första t.ex. För runt 2002-2003 så var vi inte skitduktiga på regelsystemet precis och tävlingarna kunde vara rätt förvirrande.
Självklart så ska ju förbundets utövare kunna styra vilket regelverk de vill tävla under men då kanske man första kan prova ett några gånger och sedan utvärdera det. Det käns inte riktigt sakligt att såga något efetr en upplevelse.
Jag var ju med på SM som deltagare och jag hade inget emot reglerna trots att mattstorleken gjorde dem mycket problematiska.
Sedan att folk tycker det är en briljant idé att gå ur förbundet i protest istället för att skicka in motioner till årsmötet, infinna sig på det och rösta för motionen etc (så som det går till i samtliga sveriges idrottsförbund) visar väl ungefär hur seriös man är som utövare och hur mycket energi man är beredd på att lägga på att engagera sig i sin sport.
På det senaste årsmötet så dök ju 6-7 klubbar av 80 upp. Det blir liiiiite svårt att veta vad sw-sverige vill när inte ens 10% av medlemsklubbarna behagar dyka upp på sitt eget förbunds högsta beslutande organ liksom.
Den 2:e September anordnar vi ju en SW tävling i Norrköping med FILA regler. Det är ju ett ypperligt tillfälle att bilda sig en egen uppfattning om regelsystemet. Ännu bättre tillfälle får man om man deltar på domarutbildningen som sker dagen innan också.
Efter denna tävling vore det jättespännande med en rejäl utvärdering med sakliga argument underbyggda av fakta och befriade av "jag hörde att..." inlägg. Ännu mer spännande vore det om sveriges SW-klubbar dök upp och utövade sin demokratiska rättighet på förbundets nästa årsmöte och styrde förbundet i den riktning de önskade det.
Ska väl tillägga att detta är ett inlägg jag gör som privatperson och som inte ska ses som ett uttalande från SSWF:s styrelse i sig.
Och kan tillägga att personligen skulle jag helst se varenda grapplingtävling i Sverige (både Gi och NoGi) avgöras under Gracie Worlds reglerna (bara submissionvinst, efter 30 minuter diskas båda deltagarna om ingen har klappat ut den andre) men ser det som ett orimligt alternativ av många anledningar...
Personligen hade jag tyckt att det vore bäst om IBJJF avprivatiserades men det är nog svårt att se. Men i annat fall så är FILA ett alternativ.
Ni eller kanske du verkar inte så bra på att ta emot kritik! Måste man själv vara med i förbundet för att komma med kritik mot en tävling som man betalt för att vara med i? Måste jag utbilda mig till läkare också för att komma med synpunkter på vården i Sverige?
Jag var själv med på både tävlingen och domarkursen och var inte direkt imponerad av FILAs representant som verkade väldigt osäker.
Kul att ni gör en tävling men synd att den krockar med SGL borde kanske kollats först?
Ni eller kanske du verkar inte så bra på att ta emot kritik! Måste man själv vara med i förbundet för att komma med kritik mot en tävling som man betalt för att vara med i? Måste jag utbilda mig till läkare också för att komma med synpunkter på vården i Sverige?
Jag var själv med på både tävlingen och domarkursen och var inte direkt imponerad av FILAs representant som verkade väldigt osäker.
Kul att ni gör en tävling men synd att den krockar med SGL borde kanske kollats först?
Sedan tycker jag det är spännande att folk kan dömma ut ett regelsystem efetr att ha tävlat i det en gång, hört om det från kompisar eller sett filmer på internet.
Skule jag bedömma regelsystem efetr första intrycket så skulle jag noga aldrig kört någon mer BJJ tävling efetr min första t.ex. För runt 2002-2003 så var vi inte skitduktiga på regelsystemet precis och tävlingarna kunde vara rätt förvirrande.
Det där är en jämförelse som inte håller. Självklart så kan reglerna i BJJ verka förvirrande, felbedömningar kan göras och även de mest rutinerade domarna kan göra misstag ibland. Men inte i närheten av den skala som skett när FILAs regler ska följas. Jag har själv tävlat i BJJ sedan -98 så jag har sett en hel del misstag och felaktigheter genom åren.
Men allt det sammantaget går inte ens att jämföra med hur det såg ut på SM i SW när FILA reglerna skulle tillämpas. Bland domarna så fanns det några otroligt meriterade utövare och domare som jag sett döma minst 3-4 olika regelsystem inom BJJ och SW, utan några som helst problem. Men när FILAs regelsystem skulle tillämpas så såg de ofta ut att bli helt överväldigade av komplexiteten i bedömningarna. Det måste säga något om regelverket och det säger definitivt något om hur mycket det skiljer sig från den SW som vi alla har kört fram till FILA blandade sig i grapplingen.
Kontrollfrågaa på detta. Finns detta dokumenterat? Jag känner inte igen det alls.
Edit: Jag letade upp SW-förbundets stadgar (http://www.subwrestling.se/?page_id=137) och kan inte se något om ADCC eller FILA i dem
Ja, rimligtvis så består ju din klubb av fler medlemmar än dig själv och då kanske någon kan ta på sig ansvaret att åka på ett möte en gång om året och utnyttja sin demokratiska rättighet till fullo.
Och det förstår du ju själv att det vore högst inkorrekt om SSWF beslutade om framtiden med utgång i vad enskilda individer på ett nätforum hade för åsikter. Förbundet representerar ju ett par tusen medlemmar numera så det viktiga är ju att beslutsfattandet sker i sådana former där så många som möjligt ges chansen att påverka (som på ett årsmöte).
Men självklart får du uttrycka din åsikt, det har väl ingen här satt sig emot? Men vill man se verklig förändring så får man nog vara beredd att lägga ner den tid och energi som krävs i en demokratiskt och formell beslutsfattande-process.
Och det faktum att jag från styrelsens håll (dock i egenskap av min egen privata person, INTE som en representant för SSWF:s styrelse som helhet) just debatterar denna frågan med dig och andra visar väl att vi är mottagliga för kritik. Men du får skilja på att kunna ta kritik och att inte hålla med om den.
Och som sagt, det är också en stor skillnad på att diskutera saker över nätet och ta formella beslut på förbundsnivå.
Och för att tydliggöra mitt svar ännu mer: Om du vill påverka svensk sjukvård och faktiska göra reella förändringar (inte bara gnälla om den) så behöver du inte utbilda dig till läkare. Däremot bör du nog engagera dig i det politiska parti eller intressegrupp som driver frågorna du brinner för och jobba aktivt för att de hamnar på bordet. Det är så hela vårt samhälle fungerar du vet.
Citat från zammee
Okej, mitt intryck av Ahmed Korchi är tvärtom att han har otroligt bra kolla på reglerna och är väldigt konsekvent i sitt handlande. På EM var han helt klart en av de stabilare domarna som fick mycket respekt från de flesta landslagen och dess coacher. Däremot är han ju fransman så hans accent kunde kanske ibland göra det lite svårt att hänga med vad han sa.
Nu har jag iofs inte så många andra utbildare att jämföra med, Har innan bara varit på en ADCC och Shooto utbildning med Marko Leisten för en herrans massa år sedan.
Citat från zammee
Jo, det kollades. Sitter ju själv med i SGL-riks. Men tyvärr var denna tidpunkten det enda tillfälle under hösten där vi kunde få hit FILA:s huvudinstruktör och inga öppna tävlingar (alltså icke-regionsbundna) gick av stapeln. Mycket trist såklart, men vi får hoppas på att resten av landet som inte får delta i SGL Stockholm kommer på denna tävlingen.
Sedan en kommentar till Ulf. Precis som Jesper påpekade så har jag aldrig hört talas om att SSWF bildades för att administrera ett speciellt regelsystem. Vi har ju haft som riktlinje länge att vara öppna för alla olika samt ge sanktioner till dessa (se bara på Alive och SGL som båda använder sig av annorlunda regelverk än FILA:s). Du får jättegärna visa vart det står att SSWF ska administrera ADCC:s verksamhet i Sverige. Mig veterligen så representeras ADCC i Sverige av någon eller några från Hilti Stockholm (eller gjorde det iaf).
"Submission wrestling (även kallat för Grappling och No-Gi Jiu Jitsu) är en modern, hybridkampsport med kast från Judon, nertagningar från brottningen, svep och chokes från Brazilian Jiu Jitsu, lås från Shooto och Shootfighting m.fl. Förenklat går sporten ut på att tvinga sin motståndare att ge upp utan att använda sparkar eller slag. Grepp, kast, chokes och lås är tillåtna. Vinner gör man på submission (avslut) eller poäng."
Jag håller med om detta.
Sedan har jag en fråga/klargörande till Daniel. Det gäller sanktion. Flera frågor faktiskt
1. Endast en SWFF ansluten klubb kan söka sanktion?
2. Endast medlemmar i en SWFF ansluten klubb får delta på tävlingen?
3. Vilka regelverk sanktioneras?
4. Tar förbunder kraft mot eventuella osanktionerade tävlingar?
1. Ja.
2. Ja.
3. För tillfället FILA, PAS och SGL. Det har inte inkommit några ansökningar för andra system i år mig veterligen. Men kommer det in det så tar vi ställning till dom då.
4. Ja, vi håller på att utreda exakt vad man kan göra och hur man ska gå till väga. Förhoppningen är ju att slippa sådant.
Ett annat alternativ är att vi alla grapplers - i ordets vida bemärkelse - ansluter oss till superförbundet FILA, som förutom grekisk-romersk och fristilsbrottning administrerar grappling (med och utan gi), amatör-MMA, pankration (den moderna formen med gi) samt beach wrestling. Finns det någon kampsport som involverar någon form av grappling som INTE skulle kunna vara med i detta superförbund med kopplingar till såväl OS som sportaccord? Är FILA framtidens alternativ för såväl SW som MMA, BJJ med flera sporter?
1. Ja.
2. Ja.
3. För tillfället FILA, PAS och SGL. Det har inte inkommit några ansökningar för andra system i år mig veterligen. Men kommer det in det så tar vi ställning till dom då.
4. Ja, vi håller på att utreda exakt vad man kan göra och hur man ska gå till väga. Förhoppningen är ju att slippa sådant.
Tack för svar!

ulf_elm M36