Annons - http://www.srsgroup.se

Annons - http://sbisport.se/shop/contents/sv/d391_Kampanjer___Outlet.html

Tillbaka Grappling // Klubblivet: Vikten av en bekväm träningsmiljö

Ingen bild

Offline Rehab M29
Reg: Jun 2012
5 inlägg

2012-06-29 (21:46)

Hejjag skrev några rader på min blog om det här med vikten av ett schyst bemötande på klubben. Skulle vara kul att höra om era erfarenheter strategier, förhållningssätt och åsikter.

Läs:

Vikten av en bekväm träningsmiljö

Jag tycker det är otroligt viktigt med en skön och bekväm träningsmiljö där alla trivs och träningen ger alla en bra magkänsla oavsett om du ligger på en motions eller tävlingsnivå.En rätt basic grej, men hur når vi dit?

Jag kan uppleva vissa klubbar jag tränat på haft problem med att ta ett socialt ansvar för sin medlemmar. Inte riktigt haft rätt verktyg att handskas med olika konflikter som kan uppstå i en träningsmiljö där många egon är inblandade.

Det är till exempel är det upp till oss alla som tränar att hjälpa till med att nybörjarna ska känna sig hemma. När jag var och tränade i utlandet för ett tag sen blev jag intervjuad av "vicetränaren" innan första passet drog igång. Hen ställde frågor om min träningsbakgrund och vad min inställning till sporten var, inte alls så farligt, han frågade också om vår träningskultur hemma i Sverige, jag svarade så ärligt jag förmådde och vi kom bra överens och jag upptäckte snart att träningskulturen inte skilde sig så mycket åt, förutom att dom av någon anledning struntade i att värma upp (men det är ett helt annat inlägg). I Slutet av intervjun blev jag ombedd att skriva under ett kontrakt där jag intygade att jag var införstådd med klubbens förhållningssätt och regler. Efter det så blev jag ihoparad med ett gäng på samma nivå som jag själv och fick dessutom vägledning av "vicetränaren" som såg till att jag hajjade alla för mig nya tekniker.

Det här formella bemötandet tror jag är väldigt viktigt för att uppnå en bra träningsmiljö. Det räcker inte med en nybörjargrupp med folk som alla kommer från olika erfarenheter och träningsmiljöer. Visa har pluggat ibland tveksamma tekniker direkt hämtade från youtube och fribrottats flera år med polarna där hemma medan andra har bara suttit hemma och druckit joltcola framför CS. En tredje vill börja träna för att komma ur en negativ spiral (beroendeproblematik, hemmasittandet, depression you name it). Alla har sina historier och någon måste hjälpa till att kanalisera dessa i vår träningsmiljö. Annars kommer folk bli skadade psykist som fysiskt. Det är inga mjuka tekniker vi lär ut utan grepp som är dödsfarliga i fel människas händer. Och det är upp till oss alla att skapa denna miljö men om någon förstör denna harmoni så ska det finns strategier för att ta hand om det. Vilka fler strategier finns då?

Jag vet ärligt talat inte. Ni som vart med längre i gemet lämna gärna en kommentar om ni har några idéer, förhållningssätt eller strategier, jag är er ödmjukaste elev.

h ttp://www.fightermag.se/blogg...bekvam-traningsmiljo

MVH
/ En som gör rehab

Inlägg ändrat: 2012-06-29 (21:57)

rehab, submission wrestling

Ingen bild

Online quilling M26
Reg: Dec 2007
147 inlägg

2012-07-04 (00:44)

Intressant ämne det där, men har själv inte mycket mer att säga om det än att det är synd att tråden inte fått fart.

anhderz

Offline anhderz M35
Reg: Maj 2001
528 inlägg
Moderator

2012-07-04 (10:03)

Jag tycker det är viktigt att folk känner en grundläggande trygghet, den där positiva magkänslan. Sedan kommer det ju att vara obehagligt och obekvämt ibland att utmana sina begränsningar.

Jag är inget fan av sådana där formella tillvägagångssätt. Det finns förstås vissa fördelar med det men till sist är det ju den mänskliga relationen mellan de som befinner i träningslokalen som avgör hur det känns. Regler och formaliteter kan i bland isolera oss från det och distansiera oss från varandra, anser jag.

Annons - http://www.jabb.se

Visa fler Forum Senaste inlägg

Skrevmannen är tillbaka! Fler än 30 svar
3 dag
Off topic

Mikaela Laurén ''''s match är instä...
4 dag
Boxning / Kick / Thai

Tips och trix
8 dag
Boxning / Kick / Thai

Shin-kyokushin 30th all japan weigh...