Annons - http://www.fightermag.se/nyheter/tag/mma-panelen/ Annons - http://www.greatearth.se/

Annons - http://www.fightermag.se/nyheter/tag/kimura-talent

Annons - http://www.fustra.net/utbildning

Tillbaka Grappling // Bra guardvariant för no-gi?

EmilS

Offline EmilS M36
Reg: Mar 2006
123 inlägg

2012-02-02 (11:24)

Tja, jag skulle vilja lära mig någon ny guardvariant...
Kör bara closed guard nu, men skulle vilja utöka med att lära mig en guardvariant till, och bli bra på den. Jag kör främst grappling utan gi, så den behöver inte funka bra i mma eller med gi.

Vad skulle ni välja för guard att träna på? Och har ni tips på instruktionsfilmer är jag tacksam, gärna där man lär sig grunderna, vad man ska tänka på, de små detaljerna som gör skillnad o dyl.

anhderz

Offline anhderz M34
Reg: Maj 2001
491 inlägg
Moderator

2012-02-02 (11:40)

Jag gillar butterfly för att den är så lätt att röra sig i och inte medför att man blir utplattad på rygg så lätt. Den är inte bra för submissions men för svep, och det blir ofta lägen att ställa sig upp och hamna överst även om man inte får in ett perfekt svep. Mina (väldigt basala) tips: Sitt upp. Ha initiativet och var aktiv/vänta inte. Svep i motsatta riktningar.

Ingen bild

Offline plimpton M30
Reg: Mar 2009
92 inlägg

2012-02-02 (12:14)

http://www.10thplanetjj.com/ räcker väl ganska långt

Rami

Offline Rami M20
Reg: Jun 2008
112 inlägg

2012-02-02 (16:44)

Prova butterfly. Blir enklare att sätta sig upp och hocka en arm samtidigt för att jobba på svep. Med stängd guard blir det oftast tråkigt och det är inte mycket som händer. Varken för den som ligger överst och den som är underst.

Jag gillar själv att öppna guarden och kontrollera motståndaren genom att lägga en fot vid höften och skifta den andra foten med att få in den i butterfly eller sparka in ena knät för att få motståndaren ur balans och därifrån jobba vidare.

http://mmanytt.se/author/rami/

liamwandi

Offline liamwandi M34
Reg: Nov 2006
119 inlägg

2012-02-02 (17:14)

Butterfly ar en grym guard, just for att den ar sa flexibel.

Jag var pa ett seminarium med John Will (5:e graden svart balte under Rigan) och focus var X-guard. Da sa han:

"A lot of people fail to udnerstand butterfly. You really need to control the person's hips between the pushing pressure of your shin/ankle and the pulling pressure of your arm (underhook, belt grip, overhook...etc.). If you fail to do that, they can stand and that's what gives the opening to the X-guard. If your butterfly is great, you will find yourself on top!"

Butterfly, X-guard and half-guard ar ju en sammanhangande kontinuum

"You need to tap dude!" http://parttimegrappler.blogspot.com

Platon

Offline Platon M28
Reg: Jan 2010
256 inlägg

2012-02-03 (13:01)

Börja träna med Gi, så kommer du få en mycket mer dynamisk guard. NoGi tekniker är begränsade om man jämför med BJJ tekniker. Så du blir tvungen att tänka i större banor och det tvingar dig att bli mer kreativ när du tränar med Gi. När du sen tar av dig och kör NoGi så märker du snabbt att din guard fått en helt ny dimension... Vilka har bäst guard i ADCC? Inte collegebrottarna iaf, det e främst Jiu Jitsu Players som kontinuerligt tränar med Gi. Peace

Gracie Barra Equipe. Ogranized Like A Team, Fighting Like A Family!

Ingen bild

Offline The_Marsupial
   M33
Reg: Maj 2006
91 inlägg

2012-02-03 (16:50)

Det är ju väldigt många som hävdar/hävdat att man ska träna bjj för att bli riktigt bra på sw, men det finns ofta brister i argumenten. Det är väl knappast gin som gör skillnaden mellan brottare och bjj-utövares guard i sw, utan snarare hur ofta de varit i positionen tidigare. Att de flesta som vunnit ADCC tränat/tränar mest med gi fungerar inte heller eftersom de är ytterst få som tränat mest sw. Dvs ingen vet hur bra Marcelo Garcia skulle varit om han bara tränat sw (och mot lika bra motstånd).

När det gäller ursprungsfrågan tycker jag EmilS ska läsa detta:
http://martinaedma.bjj.ee/2011/02/guard-attitude/

Inlägg ändrat: 2012-02-03 (16:51)

Platon

Offline Platon M28
Reg: Jan 2010
256 inlägg

2012-02-06 (00:56)

@The Marsupial

Jag kan ge dig ett exempel på varför man bör träna BJJ för att få en bra NoGi guard, även om vi bortser från de 99.% av de bästa NoGi grapplers i världen som gång på gång poängterar hur viktigt det är att träna med Gi för att bli bra NoGi.

Omoplatan t.ex är en av de mest grundläggande teknikerna för vilken BJJ player som helst. Men det är inte direkt en av de mest grundläggande teknikerna för en NoGi grappler, även om det är en av grundteknikerna. Så det är naturligt sett svårt för en NoGi grappler att anskaffa sig de timmarna i olika Omoplata-positionerna som en BJJ player får under sin träning. Så vem av dessa grapplers kommer få en stabilare kontroll när han finner sig i en Omoplata-position NoGi? Kommer en NoGi grappler att kunna reagera på en Omoplata öppning lika snabbt som en BJJ player skulle göra? Skulle en NoGi grappler vara lika alert på motståndarens olika kontringar och försvar? Inte i närheten lika alert som en BJJ player skulle vara, då denne troligtvis har spenderat många timmar inte bara i "den vanliga Omoplatan" utan i de många olika "Omoplata-situationer" Och detta är som sagt endast ett exempel på hur BJJ-guarden ger dig erfarenheter som du kan ha nytta av NoGi.

Och det argumentet med Marcelo Garcia är lite naivt, självklart skulle han inte vara den han är idag om han inte tränat med Gi hela sitt liv. Det är lite som att säga: Ingen vet hur bra Michael Jackson skulle ha blivit på att sjunga om han bara fokuserat på sitt sjungande och inte lagt ner lika mycket tid på sina dansrutiner.

Citat från The_Marsupial
Att de flesta som vunnit ADCC tränat/tränar mest med gi fungerar inte heller eftersom de är ytterst få som tränat mest sw.

Ja du sa det själv

Inlägg ändrat: 2012-02-06 (01:00)

Gracie Barra Equipe. Ogranized Like A Team, Fighting Like A Family!

EmilS

Offline EmilS M36
Reg: Mar 2006
123 inlägg

2012-02-06 (09:46)

Tackar, bra svar från alla. Känns bra att satsa på butterfly guard till att börja med.
Det är säkert vettigt att köra med gi, men jag tycker det är roligast utan och kommer därför satsa på det. Men det är vettiga argument hur som helst.
/Emil

Ingen bild

Offline zammee M22
Reg: Apr 2009
58 inlägg

2012-02-06 (12:13)

Helt klart butterfly som tidigare nämnts. När du sedan kommer upp på en hög nivå vill du inte ha fötterna dinglande för heelhooks i en vanlig öppen guard.

Vill du bli bra på NOGI träna NOGI. Som tidigare sagts så beror framgångarna bland GI utövare på att dom har tillgång till träningen från tidig ålder. Hade traditionen i Brasilien varit att bara köra NOGI hade dom varit bättre på det. Att dom fortsätter hävda fördelen med GI är bara för att befästa sin position , business. Jag kan av egen erfarenhet säga att jag inte är jätte imponerad av vad många svartbälten presterar i NOGI.

Ingen bild

Offline zammee M22
Reg: Apr 2009
58 inlägg

2012-02-06 (12:13)

Helt klart butterfly som tidigare nämnts. När du sedan kommer upp på en hög nivå vill du inte ha fötterna dinglande för heelhooks i en vanlig öppen guard.

Vill du bli bra på NOGI träna NOGI. Som tidigare sagts så beror framgångarna bland GI utövare på att dom har tillgång till träningen från tidig ålder. Hade traditionen i Brasilien varit att bara köra NOGI hade dom varit bättre på det. Att dom fortsätter hävda fördelen med GI är bara för att befästa sin position , business. Jag kan av egen erfarenhet säga att jag inte är jätte imponerad av vad många svartbälten presterar i NOGI.

Ingen bild

Offline ulf_elm M35
Reg: Okt 2002
77 inlägg

2012-02-06 (14:49)

Jag håller med föregående talare om att butterfly är väldigt bra för nogi och som liamwandi skriver så sätts den med fördel ihop med halvguard och X-guard. Även länken som Marsupial postade var matnyttig läsning.

Jag tycker även att diskussionen att träna gi eller nogi för att bli bra i nogi är intressant, och vi som har följt och ofta även tränat BJJ/SW/MMA de senaste tio-femton åren har sett den här diskussionen blossa upp med jämna mellanrum. Ofta hänsvisas just till att brassarna har haft ett enormt försprång och att de är bra just på grund av detta - samt att de envisas med att träna en massa med gi på grund av tradition, business eller liknande och att det inte hjälper deras nogi-game alls. Ofta spås det att detta kommer att förändras inom ett antal år när folk som uteslutande tränar nogi kommer att komma ikapp.

Problemet är att detta hittills inte har hänt. Vad det beror på kan vi bara spekulera om, men vi kan se att det genom åren har funnits utövare med bakgrund i nogi-sporter såsom olika former av brottning, MMA, japansk catch och så vidare men att finalerna i ADCC ändå är i princip de samma som i BJJ Mundials år efter år. Och de framstående brassarna fortsätter att träna jättemycket med gi som de alltid har gjort, så kan inte med säkerhet veta vad det hade gjort för skillnad om de inte hade gjort det. Kanske har de ett försprång genom sin BJJ-tradition, snarlika regler et cetera, men frågan är hur många års fortsatt brasse-dominans i SW som kommer att behövas innan vi kan erkänna att de faktiskt har en poäng? Kanske kommer någon i framtiden att regera i SW genom att träna uteslutande nogi från start, men hittills har denna person låtit vänta på sig.

Att 10thPlanetJJ nämns i sammanhanget är även det intressant. Denna stil i stilen så att säga spåddes ju revolutionera hela Nogi - och MMA-världen när Eddie Bravo först introducerade den, men nära ett decennie senare kan vi se att revolutionen uteblev. En och annan teknik som kan krediteras Eddie Bravo används emellanåt i matcher på hög nivå, men i en ständigt förändelig sport närmast drunknar det i radiobruset av otaliga nya guardformer, passeringar, submissions med mera.

Visst kan vi vänta och se ifall saker och ting förändras, men vänta är något som i alla fall jag har gjort väldigt länge och låt mig säga såhär - det tappar sin charm efter de första tio åren sådär.

anhderz

Offline anhderz M34
Reg: Maj 2001
491 inlägg
Moderator

2012-02-10 (09:47)

Jag lärde mig grappling shootfightingstyle och kalsongbrottades större delen av min aktiva tid utan att någonsin ens ha provat att kör amed dräkt. När jag senare gjorde det förbättrades min no-gi väldigt tydligt, trots att jag aldrig blev bra på att köra med dräkt. Jag tolkade det som att det handlade om bättre precision i rörelserna, en noggrannare känsla aka bättre teknik.

Butterfly och halvguard är bra exempel. Utan gi kan man ofta bara lyfta motståndaren med en butterfly-krok och sedan, bara man fått tillräckligt med utrymme, buffla sig ut med våld och hamna överst. Det går inte med gi, eller snarare, man måste vara mycket bättre på det och veta bättre vad man gör för att det ska fungera. Den där extra känslan för detaljer tar man förstås med sig till no-gi-grapplingen.

Ingen bild

Offline Joakim_Engberg
   M33
Reg: Okt 2011
8 inlägg

2012-02-13 (11:13)

Man får vara klar med vad man diskuterar när det kommer till den här typer av diskussioner. Visst klart att rulla med Gi är kan hjälpa ditt No-gi Game. Frågan är väl kanske om det är det bästa att lägga tid på? Skulle du hjälpas mer av att dra till nån brottnings klubb och köra som ett djur två timmar till i veckan istället? Eller Köra lite till i gymmet. Har sett många bjj killar som skulle behöva lite mer av båda sakerna....

Sen behöver ju inte allt handla om att utvecklas maximalt. Man tar bort mycket av det som är roligt med sporten då.

liamwandi

Offline liamwandi M34
Reg: Nov 2006
119 inlägg

2012-02-14 (13:55)

En helt personliga åsikt:

Börja med GI. Den saktar spelet ner vilket gör att du kan lära dig i en långsammare takt och SE öppningar.

Efter en period (6-12 månader) Byt till no-gi men behall inte bara dina grundläggande tekniker, men aven GI-beroende tekniker ... var uppfinningsrik! (baseball choke från sidokontroll utan GI? varför inte! Enter Rat-choke)

Efter det "follow your bliss". Om du föredrar nogi gör nogi och vice versa. Men om du stöter på problem du inte kan lista ut, växla till den andra variationen (GI -> NOGI eller Nogi -> GI) och se om du får några idéer eller innovationer.

Detta är något jag gor ofta och jag har njutit av utmaningen. Jag kanner också folk som har lagt till slag (MMA), vilket ytterligare har skärpt deras grapplings game med både GI och utan.

Peace

"You need to tap dude!" http://parttimegrappler.blogspot.com

Annons - http://www.jabb.se

Visa fler Forum Senaste inlägg

Finns det Thaiboxning i visingsö, u...
5 tim
Boxning / Kick / Thai

Smärta i skenbenet, behandling och ... Fler än 10 svar
2 dag
Boxning / Kick / Thai

Landslaget
2 dag