nisselagom M31
Reg: Okt 2009
14 inlägg
detta ska vara tillåtet för alla?
men om någon har bodytriangel, och man gör ett fotlås som ex detta:
är det också tillåtet?
isåfall, hur ska man veta vad för fotlås som är tillåtna, när folk har din rygg?
Men det här fotlåset är väldigt svårt att få in, din motståndare måste för det första ha triangeln kopplad långt ner på din midja, och han måste även ha knävecket direkt över foten, har han knävecket på fotleden eller högre upp på smalbenet så finns det ingen chans att få ut låset...
Detta är vad som står på Internationella BJJ förbundets hemsida länk: http://www.ibjjf.org/rules.htm
ARTICLE 6º - RESTRICTIONS
FROM ADULT THROUGH SENIOR (BLUE & PURPLE BELT)
* LEG LOCKS (jag tolkar detta som ALLA benlås, då det inte sägs nåt annat)
* CALF LOCK (vadlås eller också känt som rakt benlås men också just att man slice:ar vadmuskeln på ett eller annat sätt).
Jag tog bara med de två lås som är relevanta för just benlås, då de flesta är ganska medvetna om att kneebars och toeholds inte är tillåtna förrän brunt bälte.
Rätta mej om jag har fel här och det skulle vara väldigt informativt om någon domare skulle kunna erbjuda sin synpunkt på detta och hur just dessa punkter diskuteras på tävlingar när man har regler på respektive hemsidor som direkt refererar till just reglerna som finns på http://www.ibjjf.org/rules.htm.
Tack för ordet, Chassa
Som Soulcee skriver så borde "LEG LOCKS" vara alla benlås, men det e ju inte det, t.o.m. vitbälten får ju göra vissa fotlås detta vet vi redan.
Sen att dom inte ens beskriver tillåtna tekniker för Adult Whitebelts är konstigt??
Sen för blå/lila bälten skriver de att BICEPS LOCK och CALF LOCK är otillåtna tekniker, men de teknikerna nämns inte i paragrafen för brun/svart bälten så det betyder att de är tillåtna. Men vi vet ju att
både BICEPS LOCK och CALF LOCK är förbjudna även för svartbälten? Eller har jag väldigt fel här? har för mig att det va ett jävla liv på 2008 års mundial när Rubens "Cobrinha" Charles kom in i ett vadlås "CALF LOCK" (dock omedvetet) och hans motståndare Bruno Frazzatto protesterade och domarna verkade minst sagt förvirrade själva, sen beslutade de ändå att han skulle ändra positionen på sitt ben för att inte bli diskad eller nåt sånt...
Sen i förra årets mundial är det en kille som tydligt kopplar benen runt den andre killens arm (från armlåspositionen) och gör en BICEPS LOCK som tillslut ändå resulterar i armlås men den tekniken SKA vara förbjuden. T.o.m kommentatorerna sa tillvarandra: Why wasn''t he DQ:d for that? - I dont know, i honestly dont know!!
Har vi ingen domare här i sverige som är 100% säker på reglerna (vilket iofs alla domare borde va) som kan beskriva och förklara de här udda reglerna som tydligen ibland tolkas helt annorlunda? javetinte :/
(i mitt förra inlägg så inleder jag med att säga: "Jag har inte hört talas om det här exakta fotlåset" sen börjar jag babbla om hur svårt det fotlåset är att avsluta :) självklart menade jag att jag har inte HÖRT att detta fotlåset ska vara förbjudet :)