Annons - http://www.srsgroup.se

Annons - http://sbisport.se/shop/contents/sv/d391_Kampanjer___Outlet.html

Tillbaka Boxning / Kick / Thai // Träna efter en operation?

Ingen bild

Offline warwolf M39
Reg: Jul 2007
16 inlägg

2012-10-11 (15:26)

Hej alla ,har opererat bort en inflammerad blindtarm,operades den 17 sept.,sjukskriven tills den 19 okt.,när kan man börja träna thai igen tro,vad säger ni..:)?

Ingen bild

Offline Martin Linder
   M30
Reg: Sep 2004
46 inlägg

2012-10-11 (22:14)

If TA (Traditional Open Appendectomy) was done, work and physical education classes may be restricted for a full three weeks after the operation. If a LA (Titthålsoperation) was done, most patients are able to return to work and strenuous activity within one to three weeks after the operation."

Taget från: http://www.surgeryencyclopedia.com

Min generella rekommendation vore väl att gå till träning, köra mitts och känna efter. Lätt sparring om det känns bra, öka efter hand. Undvika tekniker mot kroppen till en början. Som med det mesta.

Men var inte rädd att ringa sjukhuset och fråga. De borde veta både utefter din operation och hur det är mer generellt.

Ingen bild

Offline addepadde M30
Reg: Okt 2009
22 inlägg

2012-10-12 (00:14)

Tid borta från träning varierar beroende på typ av snitt, titthål ger snabbare läkning. Vid titthålskirurgi skulle jag rekommendera 4 veckors uppehåll innan återgång till lättare styrketräning och aerobisk träning, 2-3 månader innan återgång till kontaktidrott. Vid öppet snitt kan du behöva vara borta från fullkontakt längre tid än så. Anledningen är försvagning av bukväggen och risk för bukväggsbråck.

Mvh

Andreas Widman
Leg sjukgymnast

Ingen bild

Offline Martin Linder
   M30
46 inlägg

2012-10-12 (10:22)

Efter en översiktlig koll i litteraturen skulle jag inte vara fullt så orolig eller försiktig som Andreas. Men jag ska villigt erkänna att bukkirurgi inte är mitt specialområde så jag rekommenderar dig att snarare lyssna på honom och ta gott om tid på dig.

Martin Linder
också leg sjukgymnast

Ingen bild

Offline warwolf M39
16 inlägg

2012-10-12 (21:17)

ok,ska åka till thailand om 1 vecka och träna var det tänkt,kanske ska ta det lite lugnt då,vad säger ni springa,jogga,ok?

Ingen bild

Offline Martin Linder
   M30
46 inlägg

2012-10-13 (22:34)

Jag skulle säga så här:

1. Ring sjukhuset och fråga. De vet bäst. Tvinga dem att ge dig ett svar (en ärlig riskbedömning om inte annat). Det är deras uppgift att informera.

2. Googling har lärt mig att rekommendationer varierar. En rekommendation är inga lyft över 7 kg första 6 veckorna, men fysisk aktivitet med smärta som guide är ok efter 2 veckor. Vissa säger lite längre vila, andra lite kortare. Min gissning är att det beror på att ingen riktigt vet och att vi diskuterar sannolikheter för komplikationer vilket inte kan göras i absoluta termer.

Det är ofta så inom medicinska rekommendationer att man kommer fram till något baserat på, mer eller mindre, "best guess" eller konsensus.

Generellt tycks uppfattningen vara att ca 5 veckor är nog för att börja jogga/springa lätt.

3. Se 1.

Ingen bild

Offline warwolf M39
16 inlägg

2012-10-15 (15:21)

Ok då vet jag,tack för era svar,verkar kört med träning i thailand denna gång,får ta det i december när jag ska dit igen.

Får börja träna lite lugnt får se hur det känns,vill ju inte bli sämre igen.

Annons - http://www.jabb.se

Visa fler Forum Senaste inlägg

Tips och trix
13 tim
Boxning / Kick / Thai

Skrevmannen är tillbaka! Fler än 30 svar
4 dag
Off topic

Mikaela Laurén ''''s match är instä...
5 dag
Boxning / Kick / Thai

ufc nekar handikappad att tävla