warwolf M39
Reg: Jul 2007
16 inlägg
Taget från: http://www.surgeryencyclopedia.com
Min generella rekommendation vore väl att gå till träning, köra mitts och känna efter. Lätt sparring om det känns bra, öka efter hand. Undvika tekniker mot kroppen till en början. Som med det mesta.
Men var inte rädd att ringa sjukhuset och fråga. De borde veta både utefter din operation och hur det är mer generellt.
Mvh
Andreas Widman
Leg sjukgymnast
Martin Linder
också leg sjukgymnast
1. Ring sjukhuset och fråga. De vet bäst. Tvinga dem att ge dig ett svar (en ärlig riskbedömning om inte annat). Det är deras uppgift att informera.
2. Googling har lärt mig att rekommendationer varierar. En rekommendation är inga lyft över 7 kg första 6 veckorna, men fysisk aktivitet med smärta som guide är ok efter 2 veckor. Vissa säger lite längre vila, andra lite kortare. Min gissning är att det beror på att ingen riktigt vet och att vi diskuterar sannolikheter för komplikationer vilket inte kan göras i absoluta termer.
Det är ofta så inom medicinska rekommendationer att man kommer fram till något baserat på, mer eller mindre, "best guess" eller konsensus.
Generellt tycks uppfattningen vara att ca 5 veckor är nog för att börja jogga/springa lätt.
3. Se 1.
Får börja träna lite lugnt får se hur det känns,vill ju inte bli sämre igen.

Martin Linder