Annons - http://www.srsgroup.se

Annons - http://sbisport.se/shop/contents/sv/d391_Kampanjer___Outlet.html

Tillbaka Boxning / Kick / Thai // Dela med er av era tips och erfarenheter av träning utomlands!

Ingen bild

Offline astrom86 M26
Reg: Jun 2012
12 inlägg

2012-06-29 (10:47)

Hej!

Om snart 1 månad åker jag till thailand för att träna thaiboxning i 3 månader.

Kommer befinna mig på koh samui eller koh phangang.

För att undvika många nybörjar misstag så vore det tacksamt om ni kan komma med era erfarenheter av vad man bör tänka på.

Tex, vad bör jag ha med mig? Vad är viktigt mm?

Alla tips är välkommna.

Tack på förhand.

Ingen bild

Offline Thaigym M26
Reg: Dec 2011
37 inlägg

2012-07-03 (20:34)

Vill också ha tips om detta.

Ingen bild

Offline kokoskorven M30
Reg: Feb 2010
20 inlägg

2012-07-06 (19:07)

Jag har tränat thaiboxning i Thailand under några år.

Visum
Sök turistvisum i Sverige. Det är lätt att få ett 60 dagarsvisum som man sedan kan åka till immigration och fölänga 30 dagar (kostar 1900 THB) Man kan fölänga visumet i god tid innan det går ut. Man ska ha med sig passfoton och kopior på visum, pass och stämplar. På Samui ligger immigration i Nathon.

Kontanter
Det är billigast att ta ut kontanter med ett visa/mastercard på plats. De thailändska bankerna tar dock ut en avgift på 150 THB/uttag. För att undvika dessa avgifter kan man använa AEON-atm:erna de är lila och gå. Jag tror det finns en på Tesco nära den japanska restaurangen Fuji. Det är också en bra idé att skaffa ett ICA-mastercard eller ett ge-moneybank-mastercard då dessa inte tar någon avgift vid uttag (GE 12 fria men ingen årsavgfit). De flesta andra svenska visa/mastercard-korten tar ut en avgift på ca. 35kr/uttag.

Transport
På i stort sätt alla orter utom Bangkok skulle jag rekomendra att man hyr en vespa. Detta är både billigare och säkrare (om man inte kör som en dåre) än att åka med moppetaxi, tuk-tuk eller song theaw. I bangkok åker man taxi (se till att de använder taxametern så blir det inte dyrt)

Försäkring
Se till att ha en reseförsäkring. Europeiska har en billig för ca 11kr/dag. Det finns (så vitt jag vet) ingen försäkring som täcker thaiboxning så om man skadar sig får man hitta på att något annat hänt och att man varit på maskerad eller dyl.

Köpa utrustning
Det är billigast och bäst att köpa utrustning i Bangkok. Jag brukar handla på butikerna vid Lumpini stadium. (det är ca 200 m från tunnelbanestationen).

Förträning
Se till att ha bra grundkondition och tjockt skinn under fötterna.

Träna med thai-tränare.
I stort sett alla tränare i Thailand är mycket duktiga. Det kan dock vara lite si och så med motivationen. Se till att visa intresse och fråga mycket. Fråga gärna om andra grejer ang. Thailand och det thailändska språket etc. Om ni inte är nöjda med det gym ni testar först så testa ett annat. Det kan dock ta lite tid innan man kommer in i rutinerna.

Om någon har specifika frågor så är det bara att ställa dem.

Regga er på http://www.muaythailand.com/ (allt om thaiboxning i Thailand) och http://www.maipenrai.se (ett svenskt thaiforum)

Inlägg ändrat: 2012-07-06 (19:50)

Ingen bild

Offline astrom86 M26
12 inlägg

2012-07-07 (11:16)

Citat från kokoskorven
Jag har tränat thaiboxning i Thailand under några år.

Visum
Sök turistvisum i Sverige. Det är lätt att få ett 60 dagarsvisum som man sedan kan åka till immigration och fölänga 30 dagar (kostar 1900 THB) Man kan fölänga visumet i god tid innan det går ut. Man ska ha med sig passfoton och kopior på visum, pass och stämplar. På Samui ligger immigration i Nathon.

Kontanter
Det är billigast att ta ut kontanter med ett visa/mastercard på plats. De thailändska bankerna tar dock ut en avgift på 150 THB/uttag. För att undvika dessa avgifter kan man använa AEON-atm:erna de är lila och gå. Jag tror det finns en på Tesco nära den japanska restaurangen Fuji. Det är också en bra idé att skaffa ett ICA-mastercard eller ett ge-moneybank-mastercard då dessa inte tar någon avgift vid uttag (GE 12 fria men ingen årsavgfit). De flesta andra svenska visa/mastercard-korten tar ut en avgift på ca. 35kr/uttag.

Transport
På i stort sätt alla orter utom Bangkok skulle jag rekomendra att man hyr en vespa. Detta är både billigare och säkrare (om man inte kör som en dåre) än att åka med moppetaxi, tuk-tuk eller song theaw. I bangkok åker man taxi (se till att de använder taxametern så blir det inte dyrt)

Försäkring
Se till att ha en reseförsäkring. Europeiska har en billig för ca 11kr/dag. Det finns (så vitt jag vet) ingen försäkring som täcker thaiboxning så om man skadar sig får man hitta på att något annat hänt och att man varit på maskerad eller dyl.

Köpa utrustning
Det är billigast och bäst att köpa utrustning i Bangkok. Jag brukar handla på butikerna vid Lumpini stadium. (det är ca 200 m från tunnelbanestationen).

Förträning
Se till att ha bra grundkondition och tjockt skinn under fötterna.

Träna med thai-tränare.
I stort sett alla tränare i Thailand är mycket duktiga. Det kan dock vara lite si och så med motivationen. Se till att visa intresse och fråga mycket. Fråga gärna om andra grejer ang. Thailand och det thailändska språket etc. Om ni inte är nöjda med det gym ni testar först så testa ett annat. Det kan dock ta lite tid innan man kommer in i rutinerna.

Om någon har specifika frågor så är det bara att ställa dem.

Regga er på http://www.muaythailand.com/ (allt om thaiboxning i Thailand) och http://www.maipenrai.se (ett svenskt thaiforum)

Hej!

Jättetack för dina bra tips. När du sa se till att skaffa hårt skinn under fötterna då är de väl bara att börja nöta sparkar på säck här hemma?

Angående konditionen så var planen att jag skulle ha fixat den till resan. Men pga problem med benhinnorna så har jag får lägga löpningen åt sidan.

Är crosstrainer eller cykel ett bra alternativ för att träna konditionen? eller är det mkt sämre än löpning?

Dessa är dom olika gymen jag tittat på-

Koh Samui

Jun muay thai, Pinyo Muay thai,

Koh phangang

Chinnarach, Chorenrit Muay Thai, Diamond Muay Thai, Kobra Muay Thai

Vet du något om dessa?

Angående pengarna så kanske man ska ha med sig 2 visa kort ifall 1 kommer bort. Alternativt rese checkar, fast de kanske är krångligt.

Moped hade jag tänkt hyra. Borde bli ganska bra pris när man hyr så länge.

Ingen bild

Offline kokoskorven M30
20 inlägg

2012-07-07 (14:12)

Jag har bara kört på Super Pro av gymen på Samui. Det är ett Thai/Holländskt gym. Men de har höjt priserna de senaste åren. Kolla på http://www.muaythailand.com/ där kan du klicka på de olika gymen och sedan se vad som skrivts om dem.

Det är en bra idé att ha fler än 1 visa/mastercard. Kolla på GE-monetbank. Det är ingen årsavgift och finns både som betal- och kreditkort.

Crosstrainer, cykel eller simming är bra alternativ när man har problem med t.ex. benhinnorna. Endel gym är väldigt inne på att hoppa hopprep. Det är dock inte snällt mot benhinnorna.

Hårt/tjockt skinn under fötterna får man när man tränar t.ex. thaiboxning barfota. Så om du kör ett par gånger i veckan i Sverige så borde det vara ganska lungt. Se till att tejpa (under träningarna) och tvätta med t.ex. jodsprit (finns att köpa på t.ex. 7/eleven) om du får sår under fötterna.

Ingen bild

Offline astrom86 M26
12 inlägg

2012-07-07 (18:12)

Får ta och kontakta min bank:) något mer du kan komma på?

Okej den finns alltså att köpa i Thailand så man kan tvätta fötterna. De är
Motsvarar acolsprit?

Tejpa stortån då misstänker jag? Är det med sporttejp som är bäst?

Vätskeersättnig kan ju vara bra att dricka.

Jag har mejlat med
Dom olika klubbarna och dom säger att de är vanligt att många inte kan springa pga benhinnorna så dom har alternativ till det.

Man lär väl börja försiktigt. Kanske 1 pass per dag första veckan?

Ingen bild

Online Lassis M37
Reg: Nov 2002
179 inlägg

2012-07-08 (15:57)

Kan tipsa om Lamai Gym oxå. (WMC) Sålänge det inte hänger en massa stjärnor där som tar ALL uppmärksamhet från tränarna så är det gött avslappnat och sjukt mkt duktiga thailändare där. Är det fullt med kändisar så gå nån annanstans. Deras träning går ut över din egen.

Att ha 2 olika kort med sig och förvara det ena säkert som reserv är nog bra. Ibland får ju banken för sig att du blivit skimmad och att nån försöka blåsa dina pengar over there. Trist att stå utan stålars en vecka p.g.a strul.

Finns skitbra medel för att tvätta sår i Thailand, små gula platsflaskor som jag inte kommer ihåg vad dom heter.

Apropå försäkring så funkar försäkringen som du har om du är ansluten till en klubb som är med i svenska Thaiförbundet, om du ringer och snackar med dom så talar dom om hur du ska göra för att försäkringen ska gälla. Det är nåt papper som ska skickas in vad jag vet.

Inlägg ändrat: 2012-07-08 (16:03)

Ingen bild

Offline astrom86 M26
12 inlägg

2012-07-09 (11:01)

Citat från Lassis
Kan tipsa om Lamai Gym oxå. (WMC) Sålänge det inte hänger en massa stjärnor där som tar ALL uppmärksamhet från tränarna så är det gött avslappnat och sjukt mkt duktiga thailändare där. Är det fullt med kändisar så gå nån annanstans. Deras träning går ut över din egen.

Att ha 2 olika kort med sig och förvara det ena säkert som reserv är nog bra. Ibland får ju banken för sig att du blivit skimmad och att nån försöka blåsa dina pengar over there. Trist att stå utan stålars en vecka p.g.a strul.

Finns skitbra medel för att tvätta sår i Thailand, små gula platsflaskor som jag inte kommer ihåg vad dom heter.

Apropå försäkring så funkar försäkringen som du har om du är ansluten till en klubb som är med i svenska Thaiförbundet, om du ringer och snackar med dom så talar dom om hur du ska göra för att försäkringen ska gälla. Det är nåt papper som ska skickas in vad jag vet.

Men 2 kort till samma konto då går ju bra?
Ska höra av mig till thaiförbundet då.

Ska titta på det gymet också då. Tack för dina tips.

Något mer du kommer på?

Vanlig sporttejp är de det bästa att tejpa tårna med?

Ingen bild

Online Lassis M37
Reg: Nov 2002
179 inlägg

2012-07-09 (13:38)

Det var hundra år sen jag behövde tejpa fötterna senast så jag vet inte.

Vilken som helst-tejp, eller tex 4Q2 FIGHTWEAR: MMA FIGHTSOCKS/AYABUZA: EXELLIUM TKD SKOR som Jabb säljer, fast jag har aldrig testat nån av dom.
Vanlig sporttejp funkar säkert utmärkt men märk väl att du ibland står direkt på betonggolv och kör, så vet du med dig att du är ömtålig så tänk efter lite på vad du kan tänkas behöva. (Dom flesta har nån slags matta över golven iofs)

Jag menar 2kort som gäller för olika konton. Ta tex ett kreditkort på 20K och ditt vanliga kort. När du kommer hem kan du klippa kreditkortet igen. Finns många som har 1års gratis test och dom flesta banker har även separata kreditkort.

Inlägg ändrat: 2012-07-09 (13:39)

Ingen bild

Offline astrom86 M26
12 inlägg

2012-07-09 (22:37)

okej jätte bra. tack för alla tips. Har faxat mina uppgifter till svenska thai förbundet. Ordnat reseförsäkring å visum.

Kommer inte hinna handla i bangkok. Kanske tar med mig mina handskar och skydd jag redan har.

Tack igen för tipsen. Kommer du/ni på några fler tips så tveka inte å hör av er.

Ingen bild

Offline kokoskorven M30
20 inlägg

2012-07-14 (19:25)

Citat från astrom86
Får ta och kontakta min bank:) något mer du kan komma på?

Okej den finns alltså att köpa i Thailand så man kan tvätta fötterna. De är
Motsvarar acolsprit?

Tejpa stortån då misstänker jag? Är det med sporttejp som är bäst?

Vätskeersättnig kan ju vara bra att dricka.

Jag har mejlat med
Dom olika klubbarna och dom säger att de är vanligt att många inte kan springa pga benhinnorna så dom har alternativ till det.

Man lär väl börja försiktigt. Kanske 1 pass per dag första veckan?

Vätskeersättning är mycket bra att dricka. Det finns pulver i portionsförpackningar på apoteken (från ca 3THB/st) det finns även färdigblandad på 7/eleven för ca 10THB/flaskan. Om du vill vara ekonomisk kan du åka till Makro och köpa en hel låda (50 påsar) kostar typ 130THB för Dechamp (en orange katong. Jag tycker de är godast)

Ingen bild

Offline astrom86 M26
12 inlägg

2012-07-14 (22:35)

perfekt tack=) blir att dricka lite där nere.

Har du eller någon erfarenhet av dessa gym nedanför? Hört något om dom eller tränat där själv? Vilket hade du/ni valt?

Chorenrit Muay Thai
http://www.chorenritmuaythai.com/

Diamond Muay Thai

http://www.diamondmuaythai.com/

Chinnarach Muay Thai
http://www.muaythaichinnarach.com/

Jun Muay Thai
http://www.junmuaythai.com/

Pinyo Muay Thai
http://www.wechpinyomuaythai.com/

Vad tror ni?

Annons - http://www.jabb.se