Tygryz M25
Reg: Feb 2006
20 inlägg
jag undrar lite kring blodsmitta på träningen. På klubben jag tränar på får folk näsblod nästan varje pass. De flesta fortsätter sparras med bloddroppande näsa och hypokondriken i mig känner ett visst obehag med blod på handskar som skickas mot mitt ansikte. I tävlingssammanhang så testas allt blod men i träningssammanhang så finns ju inte den kontrollen. Är min oro befogad eller borde klubbar i Sverige se över sin policy kring vad som gäller när någon blöder? Hur ser riskerna ut?
Väldigt ledsamt, då han har vunnit en hel del tävlingar och är en duktig fighter, men tyvärr så blev hans drogintresse så stort att det ledde till injektioner med skitiga sprutor. Han är inte bara en duktig fighter utan även en mycket sympatisk person. Väldigt sorgligt
Jag tycker inte att du är en nojig hypokondriker som målar f*n på väggen, utan du har ett högst sunt och realistiskt säkerhetstänkande,som gagnar inte bara dig, utan alla som tränar.
Ett annat förslag är att varje klubb ska införa tydliga riktlinjer att:
- Ifall någon blöder ska personen genast lämna mattan och stoppa blödningen
- Att allt blod ska ses som en potentiellt smittosamt och hanteras "korrekt"
- Det inte är okej att fortsätta sparras med blodig/droppande näsa
Hade man dessa regler uppsatta i träningslokalen så skulle det kännas bättre, iallfall för mig. Det är förjävligt att det finns så många kroniska/obotliga sjukdomar som kan spridas genom blod :(
Och, du _har_ ju rätten att inte köra vidare om du känner obehag inför att bli nedblodad av någon som inte är testad/vaccinerad, den tycker jag att du skall använda dig av, med tanke på riskerna.
Det smartaste man kan göra är att helt enkelt vaccinera sig mot hepatit A och B, båda kommer i samma vaccin. Hepatit C/D skall som jag förstår det vara mycket svårare att bli smittad av på samma sätt, det krävs i stort sett att man delar nålar. Att vara vaccinerad har man ju fördel av i resor och annat också, eller om man åker och tränar på klubbar i länder där hepatit är mer regel än undantag.
Jag har i många år jobbat med personer som har ett missbruk och i många fall har hepatit C. Många av de personer jag har mött har även ett kamsportsintresse precis som jag. Jag har många gånger undrat om de berättar om sin sjukdom på sina klubbar och svaren har varit svävande. Jag tror inte så många tänker på sjukdomen när de blivit drogfria. Jag har själv varit orolig då jag gjort hepatittester.. Jag kan berätta att det räcker med bit- och rivmärken för att sjukvården ska utföra dessa tester, även om sannolikheten är liten. I de fall som det förekommer blod är det obligatoriskt att genomföra tester. Hepatiten finns även kvar i torkat blod mycket längre än exempelvis HIV-virus. Jag tror att det kan vara en tanke att sätta upp en lapp eller göra ett tillägg i regler där det klargörs att man har en skyldighet att berätta för tränaren om man har blodsmitta.
Jag ser också ett problem att det här inte är uppmärksammat. Man blir en "liten rädd bitch" om man vägrar sparras med folk som blöder. Det är nästan som det är med vissa tjejer som man ska ha sex med och man vill trä på en kondom och de ba "Va?! tror du jag är någon hiv-kärring elleeer!?"
Skit händer, det är en del av livet. Men jag tycker att med små medel kan man minska risken oerhört om man bara uppmärksammar vissa grejer.
Det skulle räcka med en lagom stor skylt på klubbarna (signad av SMMAF eller liknande) som säger:
"Avbryt sparring om du blöder"
En möjlig lösning?