Besöksadress(även paket)
Fighter Magazine i Sverige AB
Karl Gustavsgatan 49
411 31 Göteborg
Ansvarig utgivare
Marko Gyllenland
Annonsera
Tipsa Fighter om nyheter
Saraahz K18
Reg: Jul 2011
14 inlägg
2012-02-01 (22:30)
2012-02-01 (23:22)
1. Att man håller på med en idrott.
- En motionär som har en träningsdos som i vissa fall tangerar eller är större än vissa idrotters elit är inte någon elitidrottare utan någon som "tränar väldigt mycket"
2. Att man har en årsvolym på sin träning som är relevant i förhållande till idrotten och som står sig i jämförelse gentemot andra likvärdiga idrotter med samma krav.
- Tex judo ställt mot brottning i jämförelse kring träningsvolymer.
3. Att man uppfyller de fysiska krav som den idrott man utövar kräver. Med andra ord så bör det finnas en krav och kapacitetsanalys gjord och där ska man uppfylla de krav som finns ställda utifrån kön, vikt, ålder samt nivå.
- Att tillhöra ett landslag räcker alltså inte om man inte uppfyller de krav som eliten inom sin idrott klarar.
4. Att idrotten man utövar har en tydlig elit där eliten möts under gemensamma regler på ett officiellt världsmästerskap.
- Att utöva en idrott där det arrangeras inofficiella mästerskap där nivån kan jämföras med vilken motionärsserie som helst är inte kvalificerande, tycker jag.
Utöver detta följer mindre mätbara kriterier som att man tar sitt idrottande på en elitidrottares nivå och sköter kost, träningsplanering, mental träning mm med största nogrannhet. Detta tillsammans skapar grundförutsättningar för att kunna kalla sig elitidrottare tycker jag.
Mvh Ricard Carneborn
Landslagscoach i BJJ
Ricard Carneborn / Landslagscoach i BJJ / www.carneborn.com
2012-02-01 (23:25)
Ska man analysera ordet så definieras "elit" som att tillhöra en mindre grupp som i något avseende är överlägsen en större grupp. Men vilka grupperna är finns det inga regler om.
"Elitidrott" är ett begrepp som appliceras lite överallt. Från Usain Bolt ner till lokala mästare som aldrig kommer se röken av ett SM-guld. Allt handlar om vilket gäng man jämför sig med.
Edit: Ricards svar var trevligare än mitt, läs det istället.
Inlägg ändrat: 2012-02-01 (23:26)
2012-02-02 (10:09)
Det finns förstås många som kallar sig för elitidrottare, men det betyder inte att de är det.
Kärnan i det tycker jag är att idrotten är huvudprio i ens liv, det vill säga att man är beredd att offra nästan vad som helst för att nå bättre tävlingsresultat i sin gren, att man håller en hög dos av fokuserad idrottsträning (om jag skulle höfta kan jag ju drämma till med 15 timmar per vecka eller så), att man tävlar mot (och kan mäta sig med) eliten i den egna grenen, och att man är jämförbart lika stark, snabb och uthållig som eliten i andra grenar.
2012-05-04 (01:56)
Allt gott! /Per