Annons - http://www.greatearth.se

Annons - http://www.fustra.net/utbildning

Annons - http://www.fightercentre.com

Tillbaka Boxning / Kick / Thai // SM thaiboxning 2010

Ingen bild

Offline Torstensson M42
Reg: Sep 2009
15 inlägg

2010-03-08 (15:17)

Var i helgen på plats i Uppsala och tyckte sm i år höll bättre klass än förra året ( tänk bara på att man sållat ut redan innan förkval med krav på fullkontaktsmatcher).

I de mindre viktklasserna kan ibland viss ojämnhet skönjas , men de större 63,5 67 75 kilo H höll riktigt bra klass från semi och framåt.

Man borde kanske se över fördelar med rankingsytem och seedningar ??

Gällande damsidan tycker jag man ska ta bort hälften av viktklasserna till nästa år för att få ett turneringsliknande SM med varje fall semi i varje viktklass , kan inte kännas särskilt stort att vara svensk mästarinna i den tveksamma konkurensen som finns , då vill jag inte på nåt sätt nervärdera fighters utan cred till de som ställer upp. Undantaget var Linn och Johanna som bjöd på en sjuhel..... fight.

Arrangemanget var sisådär , ingen speaeker de första matcherna , inga fightcard till oss publik lördagen flöt dock på bra annars. Söndagen blev lite seg med långa pauser och superfights som inte höll bättre klass än ex 67 och 75 kilo herrar i SM.

Muay mak mak !!

Ingen bild

Offline ling-jai M31
Reg: Maj 2007
102 inlägg

2010-03-09 (20:16)

array muay mak mak?

Ingen bild

Ganjaw (Ej medlem mer)

2010-03-09 (21:08)Ändra

Man borde kanske se över fördelar med rankingsytem och seedningar ??

Jag undrar hur du vill utforma ett rättvist ranking system?
Och på viket sätt skulle Svensk Thaiboxning gynnas av detta?
Angående seedningar så var de som var seedade i final i de flesta fall.

Ingen bild

Offline ChaaManfarang
   M32
Reg: Mar 2010
3 inlägg

2010-03-10 (20:40)

Petter Wallin vann iaf i 81kg klassen och det är vi då glada för ;)

- MUAY THAI -

Ingen bild

Offline chob M37
4 inlägg

2010-03-11 (00:32)

Jag tycker att SM var ok i år, bra kämpar, men att Bröderna Dalton har för mycket fördel hos domarna
Bröderna Dalton = Teymur

Ingen bild

Offline plimpton M30
Reg: Mar 2009
91 inlägg

2010-03-11 (07:07)

Håller med Chob faktiskt. Teymor bröderna är jäkligt duktiga men det känns som att dom vid jämna matcher har en fördel av sitt namn.

Ingen bild

Offline teemu M46
Reg: Feb 2002
59 inlägg

2010-03-11 (12:02)

Ja, förbundet borde verkligen ta tag i det här.
Finns det ingen bra kurs i Bankok man kan skicka domarna på?

Ingen bild

Offline westah M27
Reg: Dec 2006
149 inlägg

2010-03-11 (13:13)

stör mig på att det som tas upp på regelgenomgången inte följs upp av ringdomarna.
de flesta kasten är "krokben", och inte att stödbenet sparkas undan.
sedan var det rätt mkt greppande i ringrepen vid clinch, inte heller sas någon fighter till om detta.
ett kast var då ryggen vändes till och stödbenet slogs undan, "judo"kast. inte heller något om detta.

dekker

Offline dekker M38
Reg: Jan 2002
361 inlägg

2010-03-11 (14:15)

Det ligger väl redan ute om en sån kurs i bkk på förbundets hemsida,

Skicka mig, snälla, ha ha ha

Citat från teemu
Ja, förbundet borde verkligen ta tag i det här.
Finns det ingen bra kurs i Bankok man kan skicka domarna på?

Inlägg ändrat: 2010-03-11 (14:16)

Ingen bild

Offline wsandin M23
Reg: Jan 2010
31 inlägg

2010-03-11 (18:21)

Utan att kritisera en tuff fighter, men vilken domare (vad heter han) tyckte att Sanny gjort något för att vinna finalmatchen, då resultatet vart 2-1? Om han inte kan komma med konkret beskrivning varför det vart vinst till Sanny, inte ens en draw borde han inte döma fler matcher, åt Sanny i varje fall. Jag vill hemskt gärna lära mig något nytt.

Det kan hända att Teymur bröderna haft domare med sig i tidigare matcher, det har jag ingen aning om. Men efter att ha fått förmånen att se finalen skulle jag tro att oddsen hade varit minst 20-1 troligen mycket mer om det hade vadslagits i de sista ronderna.

Deras tidigare match tyckte jag inte någon av dem siktade eller satsade särskilt mycket på att sätta rena tekniker utan fightas mer insinktivt även om de faktiskt lyckades med att sätta bra träffar. De dessutom båda två att de var stentuffa killar. Det här året visade dock Teymur att han var lite mer än tuff och har kapacitet att slugga och visade istället otroligt bra komposition med bra tempo och möjlighet att använda flera växlar, sikta och pricka. Tyckte han visade att han är på en mycket högre nivå än Sanny.

Kan verkligen förstå om folk blir sura och är "dåliga förlorare" när en del inte sköter sitt jobb.

Om någon håller med domaren så får ni gärna lära mig något nytt.

Otroligt impad av min fd träningskamrat Prudencio. Henrik Nilsson som tyvärr gick ner, visade att han var en jävligt stabil fighter med bra komposition, aktiv defens, teknik o timeing har aldrig sett han fightas tidigare men jag hoppas han får chansen att visa upp sig mer inom större sammanhang.

Inlägg ändrat: 2010-03-11 (18:30)

Ingen bild

Dalsim (Ej medlem mer)

2010-03-11 (20:38)Ändra

Cristoffer Axelsson skulle haft vinst mot Teymur innan men matchen gick 2-1 till Teymur.

Matchen Sanny Teymur håller jag helt med ovanstående. Det var en solklar seger för Teymur

Ingen bild

Offline ChaaManfarang
   M32
3 inlägg

2010-03-11 (20:54)

Citat från Dalsim
Cristoffer Axelsson skulle haft vinst mot Teymur innan men matchen gick 2-1 till Teymur.

Matchen Sanny Teymur håller jag helt med ovanstående. Det var en solklar seger för Teymur

Håller med dig, Axelsson satt så många fina knän och jag tror många tyckte att Axelsson skulle stå som vinnare, men så är gamet ibland.

- MUAY THAI -

Ingen bild

Ganjaw (Ej medlem mer)

2010-03-12 (09:05)Ändra

Att det är skillnader i hur domare värderar tekniker kan vi ju vara enade om.
Men att man ska såga en domare som har en annan synvinkel och satt bättre än alla andra är fel.
11 domare var inblandade under SM och erfarenheten varierar kraftigt.
Vissa är domare en gång i månaden och är väl pålästa i regler med god erfarenhet, andra kanske gör det mer för att det är kul att bidra till Thaiboxningen.

Någon sa att bara de ”bra” domarna skulle få döma detta visar bara hur lite man vet om Thaiboxning i Sverige. Vem ska utse de ”bra” domarna och de skulle då sitta 2 hela dagar och jag garanterar att det inte skulle bli bättre domslut.
I Thailand som många börjar sin kritik med så är det så här:
På 10 matcher har de ca 10 domare som byter av varandra hela tiden.
Ringdomaren är uppe en gång på en kväll i ringen och ingen dömer poäng mer än 3 matcher och då i olika sammansättningar så samma domare sitter inte med samma kollegor som tidigare.

Vi kan inte kräva att domarna ska vara felfria när många boxare har så dålig teknik så att det är tveksamt att kalla det Thaiboxning.
Man kanske skulle ställa höger krav på att boxarna presterar mera rena tekniker så de vinner domarnas röst. Att man sedan i efterhand tittar på nätet och dömer är långt ifrån sanningen, man kan inte uppfatta hur hård en träff är och kan således inte göra en riktig bedömning i en tight match. Domarna har ju ingen replay funktion vid sina platser.(tur är det)

En boxare som vinner kan få ut massor av en seger på SM och även en klubb har mycket att tjäna på ett SM tecken
Men vad får domarna ut av att sitta där jag menar även om det går bra?

Vill inte säga att vi inte har problem med domslut men man måste ha förståelse varför det blir så här.
Jag känner att vi är på rätt väg men det kommer bli fler diskutabla domslut fram över.
Detta är ju såklart mycket tråkigt för boxaren och ledare som lagt ner massor med tid för att nå framgång.
Men även välbetalda fotbollsdomare gör ju som bekant misstag.

dekker

Offline dekker M38
361 inlägg

2010-03-12 (09:48)

Mycket bra skrivit!!!!

Citat från Ganjaw
Att det är skillnader i hur domare värderar tekniker kan vi ju vara enade om.
Men att man ska såga en domare som har en annan synvinkel och satt bättre än alla andra är fel.
11 domare var inblandade under SM och erfarenheten varierar kraftigt.
Vissa är domare en gång i månaden och är väl pålästa i regler med god erfarenhet, andra kanske gör det mer för att det är kul att bidra till Thaiboxningen.

Någon sa att bara de ”bra” domarna skulle få döma detta visar bara hur lite man vet om Thaiboxning i Sverige. Vem ska utse de ”bra” domarna och de skulle då sitta 2 hela dagar och jag garanterar att det inte skulle bli bättre domslut.
I Thailand som många börjar sin kritik med så är det så här:
På 10 matcher har de ca 10 domare som byter av varandra hela tiden.
Ringdomaren är uppe en gång på en kväll i ringen och ingen dömer poäng mer än 3 matcher och då i olika sammansättningar så samma domare sitter inte med samma kollegor som tidigare.

Vi kan inte kräva att domarna ska vara felfria när många boxare har så dålig teknik så att det är tveksamt att kalla det Thaiboxning.
Man kanske skulle ställa höger krav på att boxarna presterar mera rena tekniker så de vinner domarnas röst. Att man sedan i efterhand tittar på nätet och dömer är långt ifrån sanningen, man kan inte uppfatta hur hård en träff är och kan således inte göra en riktig bedömning i en tight match. Domarna har ju ingen replay funktion vid sina platser.(tur är det)

En boxare som vinner kan få ut massor av en seger på SM och även en klubb har mycket att tjäna på ett SM tecken
Men vad får domarna ut av att sitta där jag menar även om det går bra?

Vill inte säga att vi inte har problem med domslut men man måste ha förståelse varför det blir så här.
Jag känner att vi är på rätt väg men det kommer bli fler diskutabla domslut fram över.
Detta är ju såklart mycket tråkigt för boxaren och ledare som lagt ner massor med tid för att nå framgång.
Men även välbetalda fotbollsdomare gör ju som bekant misstag.

Ingen bild

Offline chob M37
4 inlägg

2010-03-12 (12:35)

Domarna var under all kritik , eller ville dom få matcherna att se jämna ut, solklara vinster blev 2-1 till motståndaren och i andra matcher när vinsten var på rätt håll var det fortfarande 2-1, man undrar om dom ser samma match.

Den fighter som hade bäst thaiteknik var Christoffer Axelsson, det var riktiga thaitekniker, killen hade mycket finess och han gjorde det mot Teymur i sin 9:e fight.
Vi hoppas att få se mer av Karlstad grabben, bara inte deras låtsas thailändare Danny förstör honom med sina påhittade stridkonster.

Ang. Prudencio så vann han i Finalen mot Tobias Jönsson som för tillfället är EM mästare i ISKA.
Prudencio är inte dålig men han vann med en spark i ryggen, i Thailand är det tillåtet och tydligen i Sverige med enligt Halmstad domaren.

dekker

Offline dekker M38
361 inlägg

2010-03-12 (13:34)

Man kan ju alltid klaga på domsluten och det finns väl skäl för det i en del fall, Sen får man ju tänka på att man blir partsik då ens egen fighter boxas.
Tex så tycker jag att Johanna fick en olycklig räkning som kostade henne segern i finalen, men samtidigt så förstår jag att domaren har bråkdelen av en sekund att betsämma sig och måste då följa sina insinkter.
Jag sitter själv poängdommare och det har hänt mer än en gång att jag ändrat mig då jag sett matchen på video.
Det fanns några tveksamma beslut, men vi måte oxå tänka på hur många matcher som gick. Och jag tycker att det bra överväger det dåliga , Lång väg

Jag uppmanar alla som har lång erfarenhet i thaiboxning att ta en domarkurs och hjälpa till för att vi ska få ännu bättre domare.
För jag är helt säker på att det sitter många där ute som skulle kunna hjälpa sporten framåt.

MVH D

Inlägg ändrat: 2010-03-12 (14:24)

Sida 1 av 5     Nästa

Annons - http://www.fightercentre.com/

Annons - http://www.jabb.se

Visa fler Forum Senaste inlägg

Styrketräning mixat med kampsport!
2 dag
Boxning / Kick / Thai

Bra guardvariant för no-gi? Fler än 10 svar
2 dag
Grappling